Har jeg forstått hva en HTPC kan gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg forstått hva en HTPC kan gjøre?

Jeg ser også for meg å kjøpe en HTPC. Ser at ASRock har en ferdigløsning. Er dette noe, eller er det best å bygge selv?

Jeg må kunne bruke newsleecher , spille av 3D materiale og bruke f.eks ett nettbrett + XBMC for å kunne sitte på en tab og starte en film

8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerar helt fint, bortsett från att du använder par2 och winrar för att packa upp filer, kan det hacka väldigt om du samtidigt ska spela av filmer från samma hårddisk. Men det gäller alla pc'er. SSD hårddiskar har hjälpt mycket på detta, men helt smärtfritt är det inte. Jag anbefaller att du har nedlastning på en separat pc.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Jeg ser også for meg å kjøpe en HTPC. Ser at ASRock har en ferdigløsning. Er dette noe, eller er det best å bygge selv?

Jeg må kunne bruke newsleecher , spille av 3D materiale og bruke f.eks ett nettbrett + XBMC for å kunne sitte på en tab og starte en film

8)
    jepp ASrock sine løsningen fungere bra men anbefaler at dersom du skal kjøre 1080 så bør du ha en pc med litt "kraft" i om du skal ha 3d også

om du vill ha ASRock så ut fra hva eg har lest så anbefaler eg denne:
    ASRock VisionHT 321B - Svart Intel Core i5-3210M, 4GB, 750GB, Blu-Ray, THX, WLAN, HDMI, USB3.0, mSATA / MULTICOM

eventuelt så er shuttle sine og anbefale

Pluss med og sette sammen sjølv er at ein da får velge meir sjølv kva ein vill ha og ikkje ha

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort
    Corsair CX V2 430W PSU
    Asus P8H77-I 1155 Mini-ITX
    Intel Celeron G540
    Corsair XMS3 DDR3 1333Mhz 8gB
    Western Digital Desktop Green 2TB

Det er alt du trenger til en HTPC. 3D, spille av 1080p, osv.
    Ca 3500,-

De fleste går for overkill på komponenter, f.eks i5 er langt mer enn hva du trenger til en HTPC.
    Selv her er det et komponent som er overkill og det er strømforsyningen.
    Lager du en maskin for gaming i tillegg er det en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Corsair CX V2 430W PSU
    Intel Celeron G540

Ca 3500,-

De fleste går for overkill på komponenter, f.eks i5 er langt mer enn hva du trenger til en HTPC.
    Takker og bukker! Muligens det er lurest å bygge selv? Har jo PS3 som kan ta seg av bluerayplatene....

Er det helt nolde å kjøpe inn en "vanlig" pc? Slik som denne f.eks: Acer Aspire X3 stasjonær PC AX3990 (DT.SGKEQ.017) - Elkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og bør en ha Win7 dersom en ikke har vært borti Linux tidligere? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    jepp ASrock sine løsningen fungere bra men anbefaler at dersom du skal kjøre 1080 så bør du ha en pc med litt "kraft" i om du skal ha 3d også

om du vill ha ASRock så ut fra hva eg har lest så anbefaler eg denne:
    ASRock VisionHT 321B - Svart Intel Core i5-3210M, 4GB, 750GB, Blu-Ray, THX, WLAN, HDMI, USB3.0, mSATA / MULTICOM

eventuelt så er shuttle sine og anbefale

Pluss med og sette sammen sjølv er at ein da får velge meir sjølv kva ein vill ha og ikkje ha
    Har også sett på denne, men ifølge selger skulle de ha 800 kroner for Win7, samt noen lapper for programvare som kunne spille av "3d-filer"
    Da havner vi kjapt opp noen lapper......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Corsair CX V2 430W PSU
    Intel Celeron G540

Ca 3500,-

Takk for tips!
    Er dette en konfigurasjon som du har selv? Ser at komplett.no ikke har kabinettet inne. Kan dette funke? : Komplett.no - Cooler Master Elite 120 Mini-ITX Sort

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min lille rant (beklager)

Unnskyld meg rawnd, men i hvilken verden kan G540 spille av 3d? I call bullshit! og hvorfor i huleste skal han ha et elendig designet kabinett fra fractal? Det er et mareritt å bygge i.

thorvald30: Kjøp deg P8Z77 Hovedkort fra Asus og i3-3225 med Intel HD4000-grafikk som er ekstremt mye kraftigere enn standard Intel HD Graphics. Det koster bare et par hundrelapper mer.

Hva kabinett gjelder, hva med Streacom? Komplett.no - Streacom FC8S EVO Sølv

Fungerer veldig greit med passiv kjøling på i3 Ivy Bridge uten varmeproblemer. Og null viftestøy!

Og hva minnebrikker gjelder, kjøp deg de minste kingston valuerambrikkene, så slipper du plassproblemer. RAM er RAM, selv om noen har fancy kjølere.

I tillegg vil jeg gå så langt som å si at en HTPC uten SSD er som en motor uten katalysator, det stinker! Kjøp deg Intel SSD 330, den koster rundt 700,- rundt omkring.

Øyvind

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett på denne, men ifølge selger skulle de ha 800 kroner for Win7, samt noen lapper for programvare som kunne spille av "3d-filer"
    Da havner vi kjapt opp noen lapper......
    Powerdvd kan fåes for ca 50 dollar på nettet. Beste Bluray-programmet som er. Last ned en free trial og prøvd det ut.

Øyvind

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    winrar för att packa upp filer.
    XMBC spiller vel rar filer direkte, og Media Portal kan gjøre det vha Rarfilesource.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Her er min lille rant (beklager)

Unnskyld meg rawnd, men i hvilken verden kan G540 spille av 3d? I call bullshit! og hvorfor i huleste skal han ha et elendig designet kabinett fra fractal? Det er et mareritt å bygge i.

thorvald30: Kjøp deg P8Z77 Hovedkort fra Asus og i3-3225 med Intel HD4000-grafikk som er ekstremt mye kraftigere enn standard Intel HD Graphics. Det koster bare et par hundrelapper mer.

Hva kabinett gjelder, hva med Streacom? Komplett.no - Streacom FC8S EVO Sølv

Fungerer veldig greit med passiv kjøling på i3 Ivy Bridge uten varmeproblemer. Og null viftestøy!

Og hva minnebrikker gjelder, kjøp deg de minste kingston valuerambrikkene, så slipper du plassproblemer. RAM er RAM, selv om noen har fancy kjølere.

I tillegg vil jeg gå så langt som å si at en HTPC uten SSD er som en motor uten katalysator, det stinker! Kjøp deg Intel SSD 330, den koster rundt 700,- rundt omkring.

Øyvind
    At du syns den radiatoren du posta link til har bedre design enn Fractal Design Node 304 er greit nok, men når det gjelder å bygge et ITX-system i Node 304 så er det null problem. En annen ting er prisen på kabinettet der, alt for dyrt og du har jo vanvittig dårlig med plass inni der. Og du klager på Node 304 som er mye mer romslig?

3D, ja, my bad. CPU trenger støtte for Intel® InTru™ 3D Technology og det har ikke G-serien, men en i3-CPU holder i så fall i lange baner. Hovedkortet jeg nevnte har HDMI 1.4 så det er greit.

Greit at SSD er billig, men hva skal du med det egentlig, starte opp XBMC raskere? Raskere Windows oppstart? En HTPC er gjerne påslått hele tiden eller i sleep/standby mode. Kommer til å merke svært lite til SSD da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

liste

Ok.......takker for svar i tråden :-)

Hva med dette oppsettet:
    746639 ASUS P8Z77-M, Socket-1155 m-ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI

752516 Intel® Core i3-3225 Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3Ghz, 3MB, Boxed w/fan

749482 Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

578918 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

630907 Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit, SP1

762696 Streacom FC8S EVO Sølv Mini ITX, Slim slot-in, Passive Heatpipe, CPU TDP: 95W, Aluminium, 2x USB 2.0

Pris: ca 5200.- kroner

Eller skal jeg gå for den ASrocken? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med denne:
    Raspberry Pi

:-)

Spiller nok ikke av 3d, men tar vel det meste annet? :-)

Går nok for "en stor løsning", men spennendes dette da ;-)

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.......takker for svar i tråden :-)

Hva med dette oppsettet:
    746639 ASUS P8Z77-M, Socket-1155 m-ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI

752516 Intel® Core i3-3225 Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3Ghz, 3MB, Boxed w/fan

749482 Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

578918 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

630907 Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit, SP1

762696 Streacom FC8S EVO Sølv Mini ITX, Slim slot-in, Passive Heatpipe, CPU TDP: 95W, Aluminium, 2x USB 2.0

Pris: ca 5200.- kroner

Eller skal jeg gå for den ASrocken? :roll:
    Ser veldig bra ut dette med unntak av hovedkortet som må være mini-ITX. Dette er det billigste jeg fant i Z77 Komplett.no - ZOTAC Z77ITX-A-E, Socket-1155

Husk strømforsyning til Streacom'en. Komplett.no - Streacom NANO150 PSU Adapter

Optisk drev (bluray) kan jo være greit å ha Komplett.no - Sony DVD±RW/Blu-Ray Reader BC-5600S men det går det jo an å supplere med etterhvert. Blir fort noen kroner dette.

NB! Husk kjølepasta- følger ikke med.

Øyvind

Edit: Hvis du vil ha en CPU med lavere varmeutvikling og strømforbruk, så har Intel kommet med en ny Ivy Bridge i3-3240T med en TDP på 35W. Denne har Intel HD 2500, men støtter 3d. Har ikke testet den enda, den ligger på arbeidsrommet og skriker på meg, men kan gjerne gi deg tilbakemelding på videoytelse senere hvis du synes denne er aktuell. Den skal bli tilgjengelig i norske nettbutikker i løpet av kort tid nå.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du syns den radiatoren du posta link til har bedre design enn Fractal Design Node 304 er greit nok, men når det gjelder å bygge et ITX-system i Node 304 så er det null problem. En annen ting er prisen på kabinettet der, alt for dyrt og du har jo vanvittig dårlig med plass inni der. Og du klager på Node 304 som er mye mer romslig?

3D, ja, my bad. CPU trenger støtte for Intel® InTru™ 3D Technology og det har ikke G-serien, men en i3-CPU holder i så fall i lange baner. Hovedkortet jeg nevnte har HDMI 1.4 så det er greit.

Greit at SSD er billig, men hva skal du med det egentlig, starte opp XBMC raskere? Raskere Windows oppstart? En HTPC er gjerne påslått hele tiden eller i sleep/standby mode. Kommer til å merke svært lite til SSD da.
    Radiator ja En apple-liknende radiator. Synes utseendet er røft og pent på disse. Node'n ser jo ut til å ha blitt designet i 2001. Er så shuttle som du får tak i :P Smaken er som baken.

Anbefalte jeg ikke akkurat i3 da? Grunnen til at jeg nevnte i5 var for å vise at han har muligheten til dette også på en slik type maskin.

Hva er det han skal ha plass til i kabinettet? Hovedkort, CPU og 2,5" og evt. 3,5" harddisk. That's it. Streacom FC8 har mer enn nok plass til dette. Den bråker ikke, ser bra ut og tar liten plass. Det er ikke bedre plass i Node 304. Den har 6 HDD-brønner som tar opp mye plass, og hvis han ikke trenger 6 disker så blir dette like poengløst som å kjøre til og fra jobb i en SUV eller Hummer.

3D var jo et av kriteriene til trådstarter, så jeg synes bare det var rart at du tok så lett på det når du anbefalte deler du som hevdet støttet 3D.

Nei, hva skal man med SSD? Hva skal man egentlig med Ivy Bridge? Kan man ikke bare ta livet med ro og ta en kaffe mens man venter på at filene skal pakkes ut.. ? Merkelig spm... Det er ikke kun oppstarten som er rask på SSD, hele systemet blir mer responsivt. Det forbedrer opplevelsen i windows langt mer enn det en rask CPU gjør. Hvis han i tillegg ønsker en løsning med kun SSD og streaming fra NAS e.l. så slipper han knitring og støy fra tradisjonell disk i tillegg.

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye å ta tak i på denne siste posten din her at jeg må bare ta et utsagn om gangen. Virker sikkert veldig arrogant eller noe, men det er ikke meningen.

Anbefalte jeg ikke akkurat i3 da?
    Jo, du gjorde det, og det er et godt valg, jeg bare ga min +1 på det.

Grunnen til at jeg nevnte i5 var for å vise at han har muligheten til dette også på en slik type maskin.
    Da kan du vel like gjerne også nevne i7 da, for det er ikke noe i veien for å sette inn det her heller, bortsett fra overkill-faktoren. Mer varme, mer strøm, osv, helt unødvendig.

Hva er det han skal ha plass til i kabinettet?
    At et kabinett er romslig gir bedre temperatur noe som gjør at ting varer lengre.
    Når det er sagt, vi snakker om HTPC og det kan godt hende det er ønskelig med flere harddisker etterhvert for å ha et massivt bibliotek av filmer. Da er det greit å ha plass til å slenge inn en disk eller to eller til og med tre til hvis man skulle ønske det.

Og som du sier selv, Node har plass til en del disker.

Jeg anbefaler vel heller NAS enn å gjøre det, men ikke alle som er interessert i å ha en NAS i tillegg...

3D var jo et av kriteriene til trådstarter, så jeg synes bare det var rart at du tok så lett på det når du anbefalte deler du som hevdet støttet 3D.
    Jeg sa vel "my bad" over, det betyr at jeg innrømte glippen. Er vel ikke vits å forsette mer på det. Som sagt, alle de andre komponentene møter kravene hans, så lenge han velger en i3 istedenfor G-serien CPU.
    Hvis trådstarter hadde bygd et system basert på min anbefaling og han hadde tatt med den første CPU jeg anbefalte, og oppdaget at den ikke støtter 3D, så skulle jeg erstattet de 300-400 kronene for han.

Nei, hva skal man med SSD? Hva skal man egentlig med Ivy Bridge? Kan man ikke bare ta livet med ro og ta en kaffe mens man venter på at filene skal pakkes ut.. ?
    Nå begynner du å bli useriøs. Kan ikke trådstarter like gjerne bygge seg en maskin til 20 000 bare for å spille av noen filmer?

Hvis han i tillegg ønsker en løsning med kun SSD og streaming fra NAS e.l. så slipper han knitring og støy fra tradisjonell disk i tillegg.
    Her er jeg med, hvis man velger å kjøre en HTPC med kun SSD for å ha et så støysvakt system som mulig, og heller bruke NAS som lagring så gir det mer mening. Men jeg tviler på at en SSD vil gjøre opplevelsen av XBMC så mye bedre, eller Chrome...

Du veit at når du har startet et program så er det lastet inn i minnet på maskinen? Så lenge XBMC, Chrome og hva annet man bruker på en HTPC står åpent hele tiden, så vil du ikke merke forskjell på SSD/ikke. Sist jeg sjekka var RAM raskere enn SSD.

Som sagt allerede, en SSD gjør KUN lesning og lagring til harddisk raskere (noe som skjer typisk ved oppstart av OS eller individuelt program). Ikke noe annet. Når Windows eller hvilket OS du kjører først har startet opp, og programmene du bruker har startet opp, da gir ikke SSD deg lenger noen fordel. Da måtte i så fall filmene også ligget på SSD.

Det er bra trådstarter får hvertfall to synspunkter. Tror egentlig ikke vi er så uenige, forskjellen ligger bare i hva vi synes det er verdt å bruke 700,- på. Personlig hadde jeg heller brukt pengene på en disk til i HTPC'en i så fall.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg på mange punkter, så det skal ikke komme noe mer "Gruff" fra meg.

Hvis du ser på profilen min ser du at jeg har et svært beist av en HTCP (44x44x22,5) med plass til 6 disker, skjermkort på 30cm, ATX HK og CPU-kjøler 16cm høyde. Med Noctua ULN-vifter har jeg støy under 10dBA, så alt MÅ ikke være vifteløst, det er ikke det jeg sier. Det er ikke alle kabinetter som har plass til slike vifter.

MEN: Dette handler ikke bare om hva du eller jeg synes er bra. Det første trådstarter nevnte var at han hadde kikket på Asrock, og da går jeg ut i fra at han ønsker en liten, nett løsning. Streacom FC8 er liten og plasseringsvennlig og helt stille, samt veldig lik Asrock utseendemessig.

Når det gjelder SSD tror jeg ikke vi blir enige. Den er liten fysisk, bråker/vibrerer ikke, starter windows og alle programmer raskere og gjør systemet mer "snappy". Når prisen er såpass lav som den har blitt ser jeg ikke noen grunn til å bruke tradisjonell HDD til OS. Jeg pakker ut en fil på 10GB 2-3 ganger raskere nå enn med 7200rpm WD Black. Det sparer meg for tiden jeg heller vil bruke sammen med familien min. Jeg går ihvertfall aldri tilbake til vanlig disk igjen.

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god Bare lurer, hva er det du pakker opp som er 10GB i størrelse?
    Bare så det er sagt, jeg går for SSD selv, når jeg bygger et system uten å være prisopptatt, eller hvis jeg har et legitimt behov for det; videoredigering, lydbibliotek (musikkproduksjon), osv. Områder hvor det konstant leses eller skrives til disk mens man jobber.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg pakker opp? De krypterte og arkiverte hjemmevideoene mine selvsagt