Hjelp til raid, oppsett av ny server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til raid, oppsett av ny server

Jeg skal sette opp en ny server hjemme og tanken er å bruke en HP server og en eldre HP diskhylle, MSA20, denne har plass til 12 stk disker og det skal vist gå fint med 2TB disker selv om den ikke offisielt er støttet fra HP.

Men... problemstillingen er at den innebygde kontrolleren ikke har støtte for større LUN enn 2TB så det vil si at det egentlig er vanskelig å nyttegjør seg av diskplassen.

Slik jeg ser det har jeg to valg, enten sette diskene opp med hw raid i raid 1 eller alternativt kjøre uten hw raid og evt bruke software raid. Dersom jeg velger alterativt 1 får jeg kun 12TB totalt, mens velger jeg software raid 5 får jeg vell rundt 22TB.

Har null erfaring med SW raid (blir sannsynligvis isåfall via Windows 2008 eller 2012) så håper på innspill fra noen som vet hvor bra/dårlig det er og eller om det er noen andre bedre løsninger. Jeg er Windows mann, men kan være aktuelt å vurdere FreeNAS eller andre løsninger, kan også kjøre VMWare dersom en kombinasjon av Windows og annet er en god ide

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ta en titt på ZFS. Det er det mest avanserte sw-raidet som finnes i hjemmeserver sammenheng og støttes av FreeNAS som du nevner som et alternativ.

Ellers regner jeg med du er klar over de utfordringene som dette oppsettet byr på i form av støy og varme. Det kan fort ble litt heftig i et vanlig hjemmemiljø

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg såg litt på ZFS for en stund siden og det virker bra, vil det være mulig å aksessere dette direkte fra Windows eller må det isåfall være i kombinasjon med FreeNAS e.l.?

Jeg MÅ ha en Windows server, men dersom jeg ikke når ZFS direkte kan det kanskje være en mulighet å benytte VMWare i bunn og så kjøre FreeNAS eller lignende med ZFS for endel tjenester og så evt aksessere FreeNAS fra Windows serveren?

Eller... går det å sette diskene opp med ZFS og montere det i VMWare og jeg på den måten får tilgang til filene fra Windows serveren? Det hadde jo absolutt vært det beste for meg!

Er klar over varme og støy så serveren blir nok ikke plassert i stua for å si det slikt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien kan det være mulig å sette opp vmware og mappe opp diskene som virtuelle driver i en FreeNAS installasjon, men det blir i beste fall komplekst, og sannsynligvis håpløst ineffektivt.

Hvis du vil benytte ZFS bør du heller kjøre FreeNAS (eller noe annet som støtter ZFS) direkte mot diskene. Du kan så kjøre Windows server som en virtuell maskin i VirtualBox og montere disker fra zfs-serveren.

Disclaimer
    Jeg har aldri brukt FreeNAS, jeg kjører FreeBSD som ikke er nøyaktig det samme.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt og fannt umiddelbart endel rundt ZFS og VMWare så det kan kanskje være en god ide det.

All-In-One_Home File server og napp-it

Tanken er isåfall om det går:
    - Installere VMWare ESXi5 på systemdiskene
    - Først sette opp en virutell server med FreeBSD, FreeNAS, OpenIndiana eller noe annet med støtte for ZFS
    - Sette opp Windows server

Men det er endel begrensninger i HP utstyret (MSA20 og kontrollerne) så jeg er ikke 100% sikker om dette blir mulig å få til i det hele tatt men verdt ett forsøk, viss ikke får vi lure det til på annen måte

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    napp-it ser ut som det kan fjerne endel av kompleksiteten med en virtuell zfs-server på vmware.

Når det gjelder MSA20 kjenner jeg ikke mye til den, men var ikke disse mye brukt spesiellt som storage for ESXi?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •