Jan I
Fersking

Norway
17 Innlegg Sendt - 02/11/2002 : 19:14:19
--------------------------------------------------------------------------------
Hei
Skal kjøpe ny PC,og derfor er det jo nærliggende å kjøpe en for film også. MEN da jeg er helt fersk på dette (min andre maskin)vil jeg gjerne ha tips for hvilke/n maskin- kort/dvd spiller etc. jeg kan bruke.
Maks pris er 10000,- har en creative 6x på den gamle maskinen,kan denne brukes?
Er også hekta på god lyd,så delene MÅ oppfylle high end segmentet.
Fjernstyring til DVD spiller bør være en selvfølge.
Skal sansynligvis brukes til en AE100 eller 200 (ikke kjøpt enda)
Takker for alle innspill
Med hilsen Jan I

Endret av - Jan I on 11/02/2002 19:16:03

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 10/11/2002 : 19:43:21
--------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Siden dette skal være en HTPC ville jeg gått for Intel CPU...( Jeg er Amd fan selv) Dette ene og alene på grunn av at disse trnger mindre kjøling.. som betyr mindre støy.

6X DVD spilleren kan du beholde.

Ellers dette:

# MSI 845PE MAX2 Hovedkort S478/533mhz
# Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533
# TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5
# Hercules 3D Prophet 9000PRO 128MB DDR
# Hercules Game Theater XP 7.1
# Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort
# Seagate Barracuda IV 60GB IDE 7200RPM
# Chieftec Tastatur m/mus Sort Trådløst
# NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H
# LG 17" CRT 773E TCO-99

Dette kommer på 10167,- på Komplett.no

Det går selvsagt an å gå ned litt for å komme under 10000,- men dette systemet er bra....

Fannt ingen fjernkontroll... Vet at det solgtes Anir fjernkontroll tidligere, men fannt ingen nå. Det er en mulighet å kjøpe et extra dekoderkort m/fjernkontroll...men dette blir 920,- extra..(Xcard)

Håper dette kan være til litt hjelp..

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 10/11/2002 : 23:02:05
Hei

Ak, jeg er ikke enig med deg ang. viftestøy - Intel. Standardviften til Intel har langt høyere støynivå enn tilsvarende fra AMD.

Jeg benytter selv en Silent Viking CPU vifte på min PIV 2 Ghz, men selv denne (som er spesifisert til 20 db), støyer langt mer enn min tidligere AMD XP 1700 maskin der jeg benytter Zalman 6000CU viftesystem.

Jeg trodde også Intel skulle kunne avgi mindre varme og være mer stabil, men det har faktisk vist seg å være feil. Når jeg spiller tyngre spill, avgir faktisk Silent Viking ikke nok kjøling, og resultatet har vært at maskinen har låst seg. Dette var spesielt gjeldende da jeg benyttet et mindre midi-tower, og har vært mindre gjeldende i mitt nåværende ChiefTech tower.

Jeg hadde aldri slike problemer med min AMD XP, og den var i tillegg langt mer stillegående. Generelt ser det ut til at Intel krever mer kjøling og har en høyere temperaturavvikling enn AMD. Imidlertid er sammenligningsgrunnlaget noe vagt, da vi snakker 2 Ghz vs. ca. 1.5.

Uansett, jeg anbefaler altså Zalman 6000CU, tilhørende powersupply (Zalman eller annet støyredusert merke) og grafikkort uten vifte. Da det er Radeon serien som definitivt har best bildekvalitet for øyeblikket, er som Ak foreslår, Radeon 9000 et godt alternativ så lenge kortet ikke har vifte. Jeg er ikke sikker på om nevnte kort har vifte eller ikke. Zalman finnes for både Intel og AMD, men jeg frykter nok noe ustabilitet om du benytter dette settet på en Intel CPU... AMD er jo i tillegg rimeligere!

Kabinettet er et annet viktig element. Vi kan nå tilby et meget stilrent kabinett med USB / Firewire og Audio i front. En konfigurasjon med:

- Stilig miditower (http://www.suntek.co.uk/en/vivid/overview.html)
- Soltek Hovedkort (5 PCI slots)
- AMD XP 2200
- 16x DVD
- Ati Radeon 9000 64 MB
- 256 MB DDR RAM
- 80 GB 7200 rpm HDD
- Microsoft Tastatur og mus
- Diskettstasjon
- Creative Live! Player 5.1
- Nettverk 10/100

Til kr. 8999.-. Med 17", vil pakken havne på 10.499.- inkl. mva og frakt.

Denne kassen fordyrer maskinen noe, men jeg mener den er vel verdt prisen! Den ser like fin ut i virkeligheten som på bildet!

Denne maskinen er ikke satt opp med Zalman. Den er dermed kun relativt stillegående (langt mer stillegående enn Intel med standard vifte), men også meget stabil, også ved tyngre operasjoner. Powersupply er stillegående, så du kan selv bytte ut til Zalman CPU vifte om du finner støynivå for sjenerende.

Du vil ikke ha behov for 128 MB RAM på skjermkort - selv de største teksturene på de nyeste spill er knapt 50 MB. Du kan alltids vurdere 512 MB RAM, men selv benytter jeg 256, og jeg har aldri opplevd å mangle systemminne.

Det er bare å sende mail på pcshopas@online.no om du ønsker ytterligere informasjon!

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 10/11/2002 : 23:37:40

Sitat:
Ak, jeg er ikke enig med deg ang. viftestøy - Intel. Standardviften til Intel har langt høyere støynivå enn tilsvarende fra AMD.

Jeg har selv aldri hatt intel, bare AMD... Men jeg trodde Boxed viften var ganske stille..? (Jeg benytter selv vannkjøling, så jeg vet nesten ikke hva støy er...)

Stabiliteten på systemt avhenger ikke så mye av cpu, bare den er kald nok...det er heller en kombo av hovedkort, ram, gfx....osv

Sitat:
Du vil ikke ha behov for 128 MB RAM på skjermkort

Det er nok ikke helt sant.... Nyere spill kommer til å kunne bruke mer en 64mb skjerm minne.. Dette kommer selvfølgelig an på hvilken oppløsning du bruker... Men guffer du allt opp, og setter oppløsningen til 1600x1200x32, kan det være greit å ha mye minne.
Uansett er det greit å være fremtidsrettet.

Sitat:
Du kan alltids vurdere 512 MB RAM, men selv benytter jeg 256, og jeg har aldri opplevd å mangle systemminne.

Til normal bruk duger nok 256MB, men dersom du driver med grafikk og endel multitasking, er det for lite....

Et greit system Lygren, men jeg vil ikke anbefale Sblive kort. Disse har for mye støy etter min mening, og dårlig mic. ingang...(har et selv)

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 11/11/2002 : 09:46:50
Hehe, kjører du 1600x1200x32bit på et Radeon 9000 kort tror jeg nok du vil bli litt irritert over fps'en! Generelt begrenses de fleste nåværende kort (foruten Ati Radeon 9700 / GeForce Ti4600) av egen grafikkprosessors mulighet for å takle nevnte oppløsning. Et Radeon 9000 kort vil definitivt ikke gi jevn bildeflyt, og trolig framerate helt nede i 15-30 fps. Selv ikke mitt GeForce Ti4400 kort takler nåværende spill i nevnte oppløsning, så det er vel kanskje allikevel ikke spesielt fremtidsrettet å bruke mer penger på et slikt kort enn nødvendig, da du mest trolig uansett aldri vil få bruk for det... Bytt heller ut til Radeon 9700 el.l. når behovet melder seg og prisen er riktig!

Stabiliteten på systemet avhenger i meget stor grad av varmenivå på CPU. Andre komponenter, samt BIOS spiller naturligvis også inn, men ikke i like stor grad.

SB Live! har relativt grei lyd etter mitt syn. Kortet mangler imidlertid optisk ut, og det kan jo bli en nødvendighet etterhvert. Du kan eventuelt bytte til Audigy 2 Platinum når denne faller litt i pris. Dette kortet har 106 db følsomhet!! Skulle tro dette medfører bedre lydkvalitet, men har ikke testet det enda...

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 11/11/2002 : 10:46:05

Sitat:
Hehe, kjører du 1600x1200x32bit på et Radeon 9000 kort tror jeg nok du vil bli litt irritert over fps'en! Generelt begrenses de fleste nåværende kort (foruten Ati Radeon 9700 / GeForce Ti4600) av egen grafikkprosessors mulighet for å takle nevnte oppløsning.

Du har nok rett i det....men du tok poenget..?

Kjenner du til Terratec kortene...?

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 11/11/2002 : 12:01:57
Det Suntek miditoweret (Apple klonen..) har samme fargen som NAD komponentene mine.. Hadde min HTPC vært synlig skulle jeg jammen ha bytta selv...

Angående Terratec sine lydkort så har jeg Terratec DMX 6Fire LT selv og er veldig fornøyd. Sammen med Supra's optiske og analoge kabler blir lyden svært bra. Tomshardware testet det kortet jeg har (men med en front koplingsboks) mot et Audigy kort. Les testen her:
http://www6.tomshardware.com/video/0...115/index.html

Nå kommer både Creative og Terratec med nye lydkort da.. Jeg holder en knapp på Terratec. Bra saker.

Siden du skriver at du skal bygge/kjøpe en ny PC så har du jo kanskje en fra før. Har du det så er mitt tips oppgrader den litt og bygg en ny pc som du er rimelig fornøyd med(da slipper du å flytte maskina ev. strekke lange kabler osv). Skal du ha en PC som er mest mulig stabil, for eksempel som en HTPC, så hold den mest mulig ren. En PC som skal brukes til flere formål har større kjangs for å skape problemer akkurat når en skal se film.. Skal du ikke spille på en slik maskin så er ikke kravene så høye til maskinvaren (jeg har Duron 1.2 i min HTPC). Trådløst tastatur og mus er et must..

Mvh
Roger

Jan I
Fersking

Norway
17 Innlegg Sendt - 11/11/2002 : 13:18:44
Hei
Ja her var det skjedd mye på kort tid.
Når det gjelder Ny PC ,så skal denne kunne brukes til ALT.
Regner med at det ikke blir mye spill,men den MÅ kunne brukes til dette også.(bilspill på storskjerm)
Holder på med en del bilder så jeg må nok ha relativt mye minne.
Dette er jo heller ikke kostbart.
Fikk flere gode forslag,og takk for det.
Har som sagt en creative 6x DVD spiller,samt en 17" monitor.
Når jeg kan bruke dette så blir jo Pcen litt rimeligere.
Har stående PC en "utenfor synshold" så det er det samme hvilken design det er på chassiset. (har ikke plass til maxitower,kun midi)
Har prøvd å oppgradere den gamle maskinen (PII-266)men dette fungerte ikke (Ny prosessor og GEforce grafikkort) maskinen frøs bildet med begge.
Sansynlig årsak er for liten strømforsyning i Kassa.
Derfor SKAL jeg ha NY maskin.
PS hvilke lydkort har digital ut?
Mvh Jan I

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 13/11/2002 : 16:04:50

Sitat:

.
.
.
PS hvilke lydkort har digital ut?
Mvh Jan I

Sjekk ut Terratec DMX 6Fire LT på komplett. Optisk inn og ut.
Du bør også kjøpe et ATI Radeon kort. For eksempel et 9500 kort.

Mvh
Roger

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 18/11/2002 : 14:42:46
http://www.icrontic.com/modules.php?...ent&id=233

Her står det litt om fjernkontroll til PC..

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

DrErling
Fersking

Norway
4 Innlegg Sendt - 26/11/2002 : 00:33:17
Ser at forfatteren av emnet ikke bryr seg om kabinettet, men jeg synes overhodet ikke forslaget over var noe fint. Det blir for mye wannabe Apple, og dessuten synes jeg det er penest med et lite fremtredene kabinett hvis det skal parres med stereoen i stua (og dama sitt behov for å ha 100% kontroll over stua)

Jeg ville foreslått henholdsvis et mATX kabinettet PC9300 fra LianLi, eller et lite Lian Li pc12. PC9300 kan fint stå i stereobenken sammen med annet pent utstyr. Lian Li pc12 glir også ubemerket inn i stua...
bla microplex.no selger disse.

Et annet godt alternativ kan være Shuttle sine små nette/pene kabinettet spekket med like rått utstyr som større kabinetter, bare i mATX format.

Det er en udiskutabel faktaopplysning at AMD prosessorer utvikler mer varme enn intel på noenlunde samme klokkefrekvens/ytelse, men som en poster over antyder, så er det fullt mulig å temme støynivået fra en athlon XP også!

Det gjelder bare å orientere seg litt før man klasker på en evt kjøler. Han nevnte Zalman, og jeg kan i samme forbindelse nevne Alpha og Swiftech som lager utrolig effektive kjøreribber som lett kan brukes med stillegående papst vifter.

Det virker forøvrig som om et blir mere og mere stuerent med HTPC, og det er jo ikke tvil om at man får mer for pengene her, enn ved å kjøpe flere dedikerte komponenter. MEN: står ytelsen i forhold? Er det bra nok?

Jeg bare lurer, for hvis det er det så er det hyperaktuelt å satse på HTPC med f.eks progressive scan enn å kjøpe dyre enkelt komponenter...

mvh
DrErling

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 26/11/2002 : 09:27:04
Hei DrErling, og velkommen til AVforum.no!

Jeg er enig i at kabinettet er viktig, men også at smak da er en viktig faktor. Jeg har ved flere anledninger benyttet et sort kabinett (av ymse typer, desktop / midi-tower), og kan nok være enig i at i en stue er det ofte greit å skjule hele saken så best som mulig. Overnevnte kasse har om mulig litt mye Mac look. Imidlertid mener underskrevne at på denne kassen er dette inget problem, men som andre naturligvis kan ha noe mot.

Har testet Zalman 6000CU selv på en XP1700, og det fungerte meget bra.

Når det gjelder små, nette kabinetter, må jeg komme med en liten advarsel. Min siste HTPC, en Intel PIV 2 Ghz med Silent Viking vifte trivdes ikke spesielt godt verken i et miditower eller desktop kasse. Desktop kassen var totalt å utelukke (sort, Noisecontrol fra Microplex), da temperaturen økte til 70-80 etter kort tids tyngre bruk (spill - Neverwinternights). En kunne løst problemet ved å bytte til enorm CPU vifte og satt inn flere kabinettvifter, men da er liksom poenget litt borte (merk: STØY!). Miditower kassen var av en noe mer kompakt type, og her oppsto tilnærmet samme varmeutvikling. Det tok noe mer tid før varmen ble såpass høy, men den ble det allikevel.

Byttet dermed til et Chieftech sort tower midi-tower. Her er det no problema.

Poenget er imidlertid at CPU'er av høyere Ghz trenger mye kjøling! Det er ikke bare å velge å vrake i kompakte kasser kombinert med Zalman, Silent Viking etc. Hvis du velger en kompakt kasse og støydempet vifte, bør du kanskje også vurdere en mindre CPU....

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 26/11/2002 : 09:41:22

Sitat:
Poenget er imidlertid at CPU'er av høyere Ghz trenger mye kjøling! Det er ikke bare å velge å vrake i kompakte kasser kombinert med Zalman, Silent Viking etc. Hvis du velger en kompakt kasse og støydempet vifte, bør du kanskje også vurdere en mindre CPU....

Det er en sammenheng, men det er ikke nødvendigvis "helt" sant dersom man ser på at transistor teknologien i cpu'er blir bedre og bedre. Dvs. at eks. en cpu på 1.5 Ghz 18micron, kan utvikle like mye som en 13micron 2.4 Ghz..

Dersom man er ute etter bedre kjøling med mindre støy bør man skippe ordinære cpu vifter og gå over på bedre passiv kjøling.(vannkjøling) eller aktiv kjøling. (Tec, vapochill el.likn.)

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

gs
Fersking

Norway
1 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 11:18:31
Billig super PC (lite störrelse) med digital lyd ut för dolby digital och dts samt meget bra TVout ( skaffa bare programmet Tvtool 6.8.4 www.tvtool.de)

111084 Asus A7N266-VM Hovedkort Socket A DDR - nForce220D, ATA/100, M-ATX, lyd, LAN,VGA 694,00 (bra kort i liten störrelse)
108032 TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5
- Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)601,00 (kvalitets minne)
110950 Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 harddisk 2MB cache 1 013,00 (tysteste 7200 varvs disken)
114733 AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus
- Socket A (Thoroughbred) prosessor 694,00 (kraft så det räcker)
111422 Chieftec Dragon Micro-ATX Tower Sort
- Kabinett m/200W DS-01B P4 / AMD (Pen sort box)
114381 MSI AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR VIVO
- G4TI4200-VTP128, Tv-Out, Video-In 1 619,00 (meget bra tv-out)
111294 GlacialTech CPU-Vifte Socket A, 180,00 (meget tyst vifte)
113244 Creative Soundblaster 4.1 Digital 162,00 (DD, DTS digital out) även stöd för 3d lyd i spill
112841 Logitech Cordless Desktop Optical - (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, 879,00 (sort coolt styr med radiobölger)

Totalt: 6 351,00 ink MVA

www.komplett.no