Hardware på ny htpc til ca 6000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hardware på ny htpc til ca 6000

Skal kjøpe meg en ny htpc i for høsten. Planen er å ende opp med et system der jeg har en nas stående, og en htpc med bare en ssd disk installert. Men pga nettverks-infrastrukturen i leiligheten jeg bor i nå, kommer jeg ikke til å kjøpe Nasen før til neste år. Jeg er derfor avhengig av å ha litt diskplass(ca 2 TB burde vel klare seg i første omgang) på htpcen når jeg kjøper den nå.

Htpcen skal brukes til å spille av alt av film formater(mest mkv), men blurayspiller er ikke nødvendig. Bluray plater som skal spilles, blir avspilt i en separat bluray spiller, evnt. rippa på en annen pc.
    Pcen vil brukes minst like mye på film som på streaming. Da det blir det veldig mye tv2 sumo(silverlight) ol. som jeg ikke tror har mulighet for skikkelig hardware akserelasjon(noen som vet?). Såvidt jeg har forstått, så skaper silverlight litt problemer for de billigste htpcene.

Når det kommer til lyd, så er det foreløpig ikke store greiene det skal kunne håndtere, men jeg regner med at det i løpet av neste år kommer til å bli en oppgradering av lydanlegget, slik at det hadde vært fint å ihvertfall var mulighet til å oppgradere ved en senere anledning.

Jeg kommer til å gå for windows 7 + xbmc, fordi det har jeg god erfaring med fra før.

jeg har satt opp et forslag, budsjettet er som det står i 6000 kronersklassen.
    Handleliste

Jeg har aldri tidligere satt opp et system som er støysensitivt, derfor blir dette litt i ukjent terreng. Vil dette oppsettet lage mye støy?

Når det kommer til kabinett har jeg også vurdert et Fractal Array R2, som jeg da kan bruke til nasen jeg skal lage neste år, og eventuelt bytte kabinett til htpcen da. Men jeg har lest at det kan bli ganske varmt? Er det noen veldig kule mindre mikro-itx kabinetter jeg kan kjøpe, dersom jeg kun skal ha plass til en ssd?

Prossesoren kan vel gjerne bli litt overkill? er det bedre med en mindre kraftig prossesor, og heller gå for billig skjermkort ved siden av?. EDIT: jeg byttet ut i7 prossesoren med en i5.

Til sist: Hvis det er noen som har noen gode fjernkontroller å anbefale, tas det imot med takk. Har brukt helt vanlige windows MCE kontroller før, og det syns jeg fungerer veldig greit. Men dersom det er noe som er spesielt kult, så vil jeg ha det! Jeg er ganske glad i "gadgets". Fjernkontroll osv går da utenfor budsjettet!

Takker på forhånd for all hjelp!:-D

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har sett litt på samme løsninger som deg. Har sett at flere forumer så nevner de vifteløs PSU: Vifteløss Strømforsyning. Da hadde det vært mulig å fått tak i et billigere kabinett enn det du har linket til! Vifteløs PSU gjør at lyden blir betraktelig mindre (min erfaring i alle fall).

Tror kanskje i5 blir litt overkill, men samtidig en veldig bra prosessor ettersom du får med Intel HD 4000 integrert (Noe som er mer enn godt nok for 1080p). For å få enda bedre kjøling så kan en og tenke på vannløsning, men det er kanskje overkill på en HTPC uten at jeg har noen spesifikke erfaringer med dette.

Angående fjernkontroll så er jeg glad i Logitech, men har aldri brukt disse opp mot HTPC!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper dere kan komme veldig langt med et lite hk og 'apu' fra amd (cpu og gpu) i samma chipen de er både rimelig og overaskende kraftige, for kjøling ville jeg sett på en av de lukkede veske kjølings systemene (type h2o eller lignende) da blir det stor vifte med høy effekt mao deb kan gå meget sagte og stille.

Så vil både lyd og bilde gå via HDMI kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VIlle vurdert fractal r2 som mellomløsning, virker smart.
    Vet ikke om dette faller inn under definsjonen kult, men det er det jeg har under tv'en.

itx boks med vifteløs strømforsyning

Eneste luftingen er vifta på cpu'en ( en i3 2100t på 35w)
    Under full load er det ca 75grader, men da er vifta på 70% max.

Lydløs under vanlig bruk, og ved filmbruk (mkv filer på 20-30gb med hd-lyd +1080p) er den også lydløs, da man ikke hører den over filmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Det ligger ann til Fractal Array, så jeg tror jeg går for det.

HD4000 var argumentasjonen jeg brukte til meg selv for i5'en. Er det noen som har erfaringer med å spille av tv2 sumo på mindre kraftige prossesorer? Siden pcen kommer til å brukes veldig mye til det, er det veldig viktig at den biten fungerer bra. Poenget blir litt borte hvis jeg må koble på bærbaren hver gang jeg skal se litt fotball .

Skal undersøke litt omkring det du foreslo TorTorden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser a amd apu'ene er billig, men samtidig så virket det ikke som man sparer så veldig mye etter at man har kjøpt kjøling også?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Investeringen i kjølern er noe jeg hadde sett på som nødvendig for og minske støy uansett og grafikk løsningen for en av disse apu'ene virker og være merkbart mer effektive enn de kjøleløse gpu'er (som uansett vil produsere mer varme som må ut av kabinettet på en ellet annen måte)

Nå skal det jo ikke mye til for og spille av en 1080p men et kapabel gpu produserer glatt 50db og det er minst 30 mer enn jeg ville akseptert fra en htpc.

Det følger jo også med en stock kjøler til disse amd chippene som fakisk bråker overaskende lite.

Bare presiserer at det og kun er for ren htpc bruk jeg er komfortabel med og anbefale amd, om det skal spilles litt eller noe mer krevende så kjør heller i5 og nvidia kort

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, så med en slik kjøler, så vil det bråke merkbart mindre med amd løsningen? Det er ingen planer om å spille på htpcen.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kjølerne er litt dobbel gull i mine øyne, du får da kjølt både cpu og gpu som er de store varme synderne, varmen blir så flyttet med veske til radiatoren som festes hvor man normalt setter en kabinetts vifte og en vifte settes på radiatoren igjen.

Dette medfører da at radiatoren kjøles av ny luft (altså ikke luft som har blitt varmet opp i kabinettet)

siden viften som settes på radiatoren er større enn en normal cpu vifte så dytter den mer luft på mindre hastigheter og dermed bråke mindre.

Den vil også kunne doble som kabinetts vifte, så man kan slippe unna med en enkelt vifte ideelt sett.

Oppdatering:
    På den annen side så virker det og som om pumpene på disse sakene ikke akkurat er lydløse, og som jeg nevnte så er den inkluderte kjøleren på de amd cpu\apu'ne absolutt ikke av det verste slaget (mye mindre bråkete enn GPU'n min i alle fall:P)
    Og det vil jo absolutt egentlig ikke være noen spessiell grunn til og gå for de kjølerne enn støy nivået.

In short: om budsjett er et kriterie (aldri opplevd at det ikke er det) så kan man fint bruke stock kjøler, eventuelt utbedre etter en par månder om man ønsker.
    Selv er jeg overbevist om at beste løsninga for bråkete pc er en 40cm vegg med et lite hull i

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt litt mye å gjøre de siste dagene, så jeg har ikke hatt tid til å svare.

Budsjett er jo et kriterie, men jeg har satt budsjettet mitt til 6000! Så da må jeg klare å få mest mulig ut av de kronene:-D.

Hadde vært fint å laget et hull i veggen, men det spørrs om huseieren er like fornøyd med den løsninga

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •