HTPC - "High End"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - "High End"?

En kjenning skal bygge egen HTPC og har allerede kjøpt:

- HT-400 - med iMon IR kit, VFD display
    - SilenX 460w 0 dBA Luxurae PSU (vifteløs PSU)

Følgende komponenter er planlagt benyttet:

HK: Abit AG8-3rd Eye Hovedkort for S775 I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,PCI-Ex16

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

CPU: Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Skjermkort: PowerColor Radeon X800XT 256MB PCI-E PCI Express, GDDR3, VIVO/DVI, Retail

Systemdisk: Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Datadisk: Hitachi Deskstar 7K400 400GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Lyddemping av kabinett: Spire "Soundpad" matter for kabinett 4mm SP-SOUNDPAD 4 stk støydempende matter

Lyddemping av HDD: AC Ryan Tanky noiseless HDD Kjøler HDD kjøler og lyddemper 5 1/4

Har dere noen umiddelbare kommentarer til valget av komponenter? Er det noe dere ville endret på?

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC - "High End"?

Diskene - men med det HDD-kjølersystemet er det kanskje ikke så nøye uansett. Samsung & Seagate har erfaringsmessig de stilleste diskene, men har ikke hørt de nye, største "Deathstar"-diskene. (forøvrig en rimelig god grunn til hvorfor de kalles "deathstar" - de har en tendens til å dø på seg.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm. Skjermkortet må vel kanskje moddes med en vifteløs, passiv kjøleribbe for å gjøre maskinen tilstrekkelig stillegående, men ellers ser jo dette rimelig heftig ut! Har tenkt å bygge meg noe lignende selv om ikke så lenge...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, bare av ren nysgjerrighet, hva skal denne PCen brukes til ved siden av å fungere som en htpc? Med mindre den skal benyttes til å rendre større 3D-scener eller løse algoritmer med eksponensiell kjøretid ser jeg ikke helt poenget. Personlig ville jeg heller brukt de ekstra pengene på ting som har med bruksdesign å gjøre - som en velfungerende PDA-fjernkontroll og skikkelig brukervennlig software.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en pris på den strømforsyningen. Slik kunne jeg tenkt meg selv, men den var noe dyr.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Diskene - men med det HDD-kjølersystemet er det kanskje ikke så nøye uansett. Samsung & Seagate har erfaringsmessig de stilleste diskene, men har ikke hørt de nye, største "Deathstar"-diskene. (forøvrig en rimelig god grunn til hvorfor de kalles "deathstar" - de har en tendens til å dø på seg.)
    Ahh, nå må dere slutte. Jeg begynner å bli lei av all dissing av IBM/Hitachi disker. Det var bare en, delvis to serier av IBM som er blitt bekreftet å ha en høyere feilrate enn forventet. Det er er IBM 60GXP og 75GXP. Alle Hitachi sine "IBM-disker" er bra og har ikke høyere feilrate enn andre merker.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    CPU: Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache
    Boxed kjøler støyer vel også littegranne, og prescott cpu'er blir jo litt ekstra varme også... Sjekk om thermalright XP-120 kjøleren kan brukes på den cpu-sokkelen og hk (Selges bl.a. på komplett.no). Bruker en 120mm vifte så en kan gjøre det veldig støysvakt og ha bra kjøling...

Ellers ser det ut som en bra maskin! Bør kunne gjøre en bra jobb med half life 2

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Ahh, nå må dere slutte. Jeg begynner å bli lei av all dissing av IBM/Hitachi disker. Det var bare en, delvis to serier av IBM som er blitt bekreftet å ha en høyere feilrate enn forventet. Det er er IBM 60GXP og 75GXP. Alle Hitachi sine "IBM-disker" er bra og har ikke høyere feilrate enn andre merker.
    Greit, jeg må innrømme at jeg ikke har kjøpt Deskstar etter at de begynte å hete Hitachi, og jeg har forsåvidt sett like mange WD-disker ryke både selv og hos kompiser. Men det er vel ikke utenkelig at det ble solgt fryktelig mange av 75GXP-diskene, og at feilprosenten opplevdes kunstig høy i forhold til konkurrentene? Tar laaaang tid å bli kvitt et sånt stempel. (ref uttrykket "Pioneerwatt, en diskusjon jeg måtte gi meg på tidligere)

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disk: jeg har 36gb raptor på hjemmepc'n min og 74gb på jobben.. du må nok til med et benchmark program for å merke forskjellen i forhold til en vanlig disk.. å husk, det er bare søketiden som blir bedre, ikke overførings hastigheten, den er bedre jo større disk du har. dessuten bråker de litt mer en en vanlig disk

ram: jeg har vært veldig uheldig med twinmos på min htpc, men det varierer sikkert..

kabinett: ht-400 ble nylig testet på www.hw.no , det var endel å pirke på. kanskje silverstone er bedre.?

kjøling: må bytte ut boxed kjølern fra intel, den er stille nok når det er kaldt men begynner å bråke veldig når tempen stiger..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to disker, Prescott, X800 XT, 2 stk minnebrikker og passiv PSU kommer det til å bli VARMT i det kabinettet, hvertfall med original kjøling som kun er en 60/80(?) mm vifte. Husk at med passiv strømforsyning mister du mye luftsirkulasjon. Støydempingsmatter bidrar også til å øke tempen noe. Jeg ville nok vurdert vannkjøling til en så heftig maskin, da har du også muligheten til å lydisolere diskene helt. Plass kan bli et problem, men hvis du har muligheten til å gå for ekstern radiator er ikke det dumt. Raptor 74 støyer noe mindre enn lillebror, og yter litt bedre (test av Raptor).
    Jeg går også ut fra at maskinen skal brukes til spill, hvis ikke er X800 XT penger ut av vinduet.
    Jeg har selv HT-400B, men har ikke montert hardwaren i det enda. Kommer nok til å modifisere det for bedre kjøling. Med luftkjøling ser jeg for meg at en viftestyring som f.eks mCubed med full automatisk temperaturstyring ville vært ideelt.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden delene ikke er kjøpt inn enda så har du fortsatt tid til å ombestemme deg. Nforce4 kommer i salg i løpet et av par uker......jeg sier bare socket 939 og SLI

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, de fleste påstår at P4 er veien å gå til HTPC-bruk. Har dog ikke testet selv, så ikke ta mitt ord for det.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den strømforsyningen du har tenkt på ville jeg tatt en titt på denne tråden før jeg handlet (om du/dere ikke har gjort det allerede). Det er litt uenighet om verdien av vifteløse strømforsyninger :wink:

Gøran

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg gått for GeForce 6800 istedenfor ATI. Guruer på AVSforum påstår at 6800 er den nye referansen.

Videre ville jeg gått for en Samsung SATA disc, da denne er tilnærmet lydløs.

Videre trenger du kabinettvifte(r). Siden det ikke er vifte i PSU må du ha betydelig sirkulasjon. Jeg ville kanskje kjøpt en PSU med 12 cm vifte isteden... Vannkjøling kan løse varmeproblemet, men da trenger du vifte på radiatoren (med mindre den er svær). Du trenger også en bedre (les: stille) kjøling på skjermkort og på northbridge på hovedkoret (Abit pleier å bruke vifte).

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wotg, AMD har ingenting i en HTPC å gjøre. Punktum. Særlig ikke med Nforce-hovedkort, det er det mest ustabile jeg har vært borti noen gang i min tid med pc-er!

Jeg ville vurdert vannkjøling i den pc-en hvis den skal bli stillegående, da av både skjemrkort og prosessor. Dessuten stemmer det at det trengs mer utlufting, å blåse rundt den samme lufta inni et kabinett fungerer ikke til langversjonen av Ringenes herre, da er det grillet prosessor til dessert! :wink: Selv bruker jeg Karate Kid-metoden: "Best way of avoiding punch - not being there!" Altså: "Best Best way of avoiding noise - not having the pc there!" Lange kabler av god kvalitet og pc-en i naborommet funker ofte bedre.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Rikky her. Dette ser utrolig skummelt ut mht varme.
    Jeg ville ikke under noen omstendigheter valgt vifteløs psu til en høy-effekt-prosessor bassert htpc, hvertfall ikke prescott i et kanam kabinett!

Gjør som HiFi-Lasse, kjøp nortQ4001SE som ikke støyer nevneverdig (12-17dB), og bruk pengene andre plasser.

PCI-Express skjermkort? Vet ikke om det har så veldig mye for seg bortsett fra å fordyre maskinen? Dog, ta dette med en klype salt, da jeg ikke har peil på om det faktisk gjør noe fra eller til. Hadde vært billigere å gå for f.eks asus p4c800e-deluxe, pc4000 minne og "gamletypen" prescott, i tillegg til en skikkelig fet kjøleribbe med stillegående vifte.
    Da kunne man tatt et FX5900 kort eller kanskje 6800le dersom dette har referansedesign. (vanlig agp)

Dersom dette er en HTPC slik flesteparten på avforum betegner htpc (altså en ffdshow/zoomplayer/div. codec maskin) så er en raptor disk unødvendig og gjør egenglig ikke annet enn å tilføre varme.
    En 400 gigger synes jeg også virker unødvendig. Dersom han har såpass mye penger, så er det bedre å gå for et via epia pluss harddisker i et serverkabinett en annen plass i huset. I et så lite kabinett som HT400 bør man tenke minst mulig kilder for varme, dersom man vil ha det støyfritt.

Minnet er tregt. Det er bedre å gå for pc3500 eller pc4000, dissable HT på prosessoren og klokke fsb til 220-230mhz. Her vil ffdshow virkelig få et løft i ytelse.

Det står HIGH-END i topic, så da er jeg streng i kommentaren til oppsettet :wink:

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kom på en ting til...

... Dersom han har plass. Velg et annet kabinett (større midi, f.eks lian li eller coolermaster som har pent design)

I disse kabinettene er det lettere å tenke luftgjennomstrømning og lyddemping uten at det går utover ytelsen.

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    220-230? Kylling! :twisted: Prøv med 255! (Ja da, jeg vet jeg bruker Northwood, ikke Prescott...)

For HTPC-bruk er PCI Express helt og totalt unødvendig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    220-230 tatt i betraktning htpc kabinett...

jeg er klar over at du, syke menneske, har næremere 4ghz presset ut av den stakkars northwooden din :lol:

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var faktisk oppe med i 4, men det varte ikke lenge... Jeg klarte å starte Windows XP og se på CPU-Z, men da jeg startet ZoomPlayer, ble det bare blårøyk... Men moro var det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •