(IKKE HTPC) Kommentar til nytt kontorPC oppsett, for video og bilderedigering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

(IKKE HTPC) Kommentar til nytt kontorPC oppsett, for video og bilderedigering.

Hei!

Jeg skal kjøpe litt nye deler til kontorPC'en, og vil gjerne at dere kommenterer dette om dere har noe erfaring med disse komponentene. Det er en stund siden jeg tok i hardware biten, så dette forslaget har jeg fått på et annet forum.

PC'en skal brukes til video og bilderedigering.
    Og jeg vil gjerne ha muligheten for tilkobling av 3 skjermer (ikke eyefinity el.lign, at skjermen oppfattes som en bred skjerm er ikke ønskelig)

ASUS P8Z77-V LX - 979kr
    32GB Vengeance 1600MHz - 1759kr
    Intel Core i7-3770 - 2290kr
    Samsung 830 256GB SSD - 1699kr
    ASUS Radeon 7770 - 1149kr

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikk vært borti komponentene selv, men har lest ganske mye på diskusjon.no og er generelt godt interessert.

Hovedkortet skal være greit til alt bruk egentlig.
    - Minnet har ganske høye kjøleribber som gjør at CPU-kjøler kan komme i veien. Du kan prøve å finne versjonen som heter LP for Low Profile.
    - Prosessoren skal være ganske kurant, men hvis det kreves mye båndbredde ville jeg kanskje vurdert sokkel 2011.
    - SSDen er regnet for å være blant det bedre. Personlig er jeg glad i Intel pga 5 år garanti.
    - Skjermkortmessig er vel Nvidia og AMD ganske nære. skal du bruke f. eks Photoshop eller andre Adobe-produkter, spiller ikke valget så stor rolle, men hvis jeg ikke husker helt feil, så kan man bruke Open-GL for å la GPU ta seg av rendering-arbeidet.

Mvh Faller

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med mye båndbredde da, jeg vil jo helst ha så rask pc som mulig, men 2011 fordyrer jo oppsettet med 2500kr ca..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen så kommer det an på hva slags type redigering vi snakker om. Hvis det er foto/bilderedigering holder Socket 1155 mer enn nok. Skal det være Hi-end videorendering eller 3D-modellering o.l ville jeg valgt socket 2011. Det vil kanskje være bedre å kjøpe en ordentlig CPU-kjøler og overklokke litt. På den måten kan man få en god del raskere pc. Og sikker på at du trenger så mye som 32 GB RAM forresten? Hva slags redigering snakker vi?

Mvh Faller

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Faller här. Sparar du tid på redigering är inte 2500 kronor något att bry sig om.
    Annars hade jag absolut valt 2 st SSD och valt Raid 0 med autobackup mot en snurredisk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker jo kun om amatør redigering av motorsport video, ikke noe universal studios liksom.
    Men av erfaring så sluker multicam (4stk) 1080p ganske mye krefter, så nå med denne treige pc'en, så redigerer jeg ikke i realtime det hakker så at jeg må bare håpe at det blir som ønsket. Når man i tillegg begynner med andre effekter, samt oppskarping og kontrastjusteringer, så sliter denne gamle rakkeren.

Men jeg har lyst til å prøve 2011, for bygger jeg en med 1155, og 32GB ram, så har jeg ikke mulighet til å oppgradere om 2 år, om det skulle bli nødvendig.
    Jeg trenger strengt tatt ikke backup, for alt mitt media ligger på en annen maskin, laster det kun inn på denne for å redigere ferdig, for så å flytte tilbake.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til hvor mye ressurser det faktisk tar å redigere multicam, men personlig ville jeg brukt litt mer penger på en bedre rigg. Det er, som du skjønner, mitt tips

Mvh Faller

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du bör göra är ju att se om ditt program faktist är skrivet i 64 bit. Är det inte det så spelar det ingen roll om du stoppar i 100GB minne, programmet använder oavsett max 3gb. Är det skrivet i 64 bit så är det i praktiken inga begränsningar.

Oavsett står min anbefallning om 2 st SSD i raid 0 kvar.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 SSD i raid 0 syns jeg høres ut som totalt overkill, Jeg ville f.eks sett for meg at SSD bruke som en scratch disk også har du som du sier masse lagring et annet sted.

Også er det vel lite sannsynlig at redigerings software nå til dags er 32bit, denne typen programmer var jo de aller første som begynte og bruke 64 bit processorer (for ikke og snakke om ekstra ram'n) så fort mikkesoft slapp ut xp 64, så med mindre du bruker noe helt jalla programvare fra indre mongolia så er du nok i boks

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adobe Premiere Pro CS5.5 bør vel utnytte 64bit vel?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den skal finnes som 64-bit.

mvh Faller

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser sånn ut ja,

Adobe Premiere Pro CS5.5 requires a 64-bit operating system.
    Men jeg går nok for 2011, men kun 1 SSD og 32GB RAM.
    Kommer nok også til å velge et nVidia skjermkort med CUDA, så må bare vente til neste lønn, for å se åssen det passer inn i budsjettet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •