Nvidia eller AMD skjermkort (HTPC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nvidia eller AMD skjermkort (HTPC)

Har en eldre HTPC som skal oppgraderes.

Men bør jeg gå for et nvidia-kort eller et AMD-kort? Har ikke satt meg så mye inn i saken, men mener å ha lest at nvidia har hatt problemer med silkeglatt avspilling av 24p (23,976fps) HD-materiale. Stemmer dette?

Hvis jeg går for et AMD kort, er det ett fett om man går for 5xxx, 6xxx eller 7xxx-serien? Skal ikke brukes til spill, kun filmer. Men bør som sagt spille av fullhd-filmer (mkv) silkeglatt. Mener å ha lest noe om at de billigste skjermkortene håndterer etterprosessering dårligere enn de dyrere? Viftestøy er ingen hindring.

Eller kan/bør jeg bytte ut cpu,hovedkort og skjermkort med et nytt hovedkort og cpu med gpu integrert?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har skjønt er det vel ingen skjermkort som greier bluray sin 24hz 100%?!. er noe med at den egentlig er 23.xxx fps og ikke 24 eller noe.

Men uansett, har en gammel AMD X2 4200+ cpu med et AMD 5xxx skjermkort, og syns filmene går som en drøm . Ikke lest meg til noe om at 5xxx serien er dårligere på 1080P enn 6xxx serien.

Men har planer om å oppgradere CPU/hovedkort, og da er AMD FM1 et spennende alternativ, med innebygget GPU . BBilli .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...glemte å nevne, jeg har også en AMD E-450 cpu maskin, denne drar også 1080P uten problemer . Men obs, AMD sine skjermkort er "windows skjermkort" pga driverene . Fungerer iallefall fett med VLC og XBMC .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min athlon x2 5600+ med ati 4850 drar 1080p silkeglatt med hd lyd, mens min i7 med 580gtx oc sliter med lagg. Hvorfor vet jeg ikke. :/

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

Skal bruke windows uansett, så det er ikke noe problem. Jeg sverger i utgangspunktet til MPC-HC, men har lyst å prøve XBMC, (det ser jo vakkert ut, men det enkle er ofte det beste ;-) )

Den FM1-saken virket ikke dum, men jeg får se om jeg finner noen benchmark-tester for å se om det er verdt pengene å bytte ut cpu og hovedkort.

Grunnen til at jeg nevner silkeglatt avspilling, er at jeg i starten hadde problemer med 2:3/3:2 pulldown eller hva det nå heter. Løsningen ble å sette oppløsningen i windows til 1920x1080 og frekvensen til 23,976. Da ble jeg kvitt problemet med "hakking" eller pulldown. Men nå har vel catalyst driverne en løsning for dette, eller så var det innebygd noe i MPC-HC som gjorde dette automatisk, husker ikke.

Slik som det ligger an nå, så går jeg for et billig 5xxx-kort eller 6xxx-kort.

grimrippa: Å bitstreame HD-lyd til receiver er ikke mulig med et 4xxx kort. Da decoder du isåfall lyden på pc, for så å sende dette til receiver. Skal man oppnå "ekte" DTS-HD, eller Dolby TrueHD, må du som sagt over på et nyere kort.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test Daum Potplayer. Eneste spilleren som gir meg silkeglatt avspilling ved 1080p/24hz. (23.976 som du skriver) Har brukt MPC-HD lenge, men det hakket alltid ved 24hz og derfor spilte jeg av alt i 60hz.
    Nå er det 24hz med Samsung tven innstilt på Cinema Smooth, og smooth blir det.
    Jeg har forøvrig et Nvidia 560Ti skjermkort.

DVB Support

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med et AMD radeon HD 7770.

Fordelen med å bruke et kraftig skjermkort kontra et enkelt kort, er muligheten for etterprosessering/filtre av bilde. Bruker nå MPC-HC med LAV decoder og madvr - render. Madvr benytter gpu, og det er her behovet for kraftig gpu kommer inn, iallefall om man ønsker å kjøre de kraftigste skaleringsalgoritmene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •