Forslag til komponenter for 3D HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til komponenter for 3D HTPC

Er det noen som kan hjelpe meg med et godt forslag til komponenter (kabinett, hovedkort, cpu, minne osv) til en 3D HTPC som gjerne er vifteløs eller iallefall mest mulig støysvak.

Jeg har alle filene på NAS så jeg trenger ikke store disken i PC'en.
    Ønsker et lavest mulig kabinett og mulighet for trådløst tastatur og fjernkontroll.

Trenger ikke DVD/CD spiller for jeg har en bra ekstern spiller som jeg tenkte å beholde.

Trenger heller ikke skjermkort eller lydkort da jeg vil kjøre alt via HDMI til surround reciever og Samsung Smart 3D TV.

Noen som har god erfaring og kan hjelpe meg med de rette komponentene ?

Har god erfaring selv i å bygge PC'er men kjenner ikke så mye til hva som er kritiskt for en HDPC.

Takker :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du på et hovedkort med hdmi da eller? Usikker på om det finnes et med 3d støtte, men nå er ikke jeg helt oppdatert heller. Eller så må du kjøpe et skjermkort med 3d støtte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Tenkte du på et hovedkort med hdmi da eller? Usikker på om det finnes et med 3d støtte, men nå er ikke jeg helt oppdatert heller. Eller så må du kjøpe et skjermkort med 3d støtte.

Ja tenkte egentlig på hovedkort med 3D støtte men dersom det ikke finnes så får jeg vel sette inn et skjermkort som støtter 3D og har HDMI.

Forslag?

Kan hende jeg må redusere litt på kravet om å kunne vise 3D.
    Den Yamaha recieveren jeg har i dag takler ikke hdmi 1.4 som kreves for 3D slik at når jeg skal se 3D (som egentlig er sjeldent) så kjører jeg rett fra DVD spilleren og inn på TV'n og lar lyden gå via coax inn på receiveren.
    Så dersom jeg kjører 3D fra en HTPC og gjennom recieveren så får jeg allikevel et problem siden den ikke takler hdmi 1.4
    Men liker å legge lista høyt i utgangspunktet for det kan jo hende jeg bytter reciever en gang og da blir det jo en som takler 1.4

Googlet litt og fant vel ikke umiddelbart noe hovedkort som støttet 3D på HDMI så må vel kanskje gå via et skjermkort da men er det noen som er flinke på dette og kan gi meg et godt tips om komponenter så hadde det vært fint. Alternativet er jo å kjøpe en ferdig boks (ASRock eller noe sånt) men en ASRock 3D kommer jo lett på 7-8000 da...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg slenger meg på her jeg også. Er i samme båt som Penge58.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et problem med en meget enkelt løsning. Kjøp Nvidia GT430, gjerne vifteløst. Det er lite kort og krever ingen ekstra strøm samt tar lite plass. Det støtter 3d via HDMI, samt lyd (les DTS HDMA, Dolby TrueHD etc) ut via HDMI og DVI samtidig (med feks. overgang DVI-HDMI)

Ta hdmi fra skjermkort til HDTV og DVI-HDMI til Receiver.

VOILA! HD-lyd til receiver og 3d-bilde til Sammy-TV.

NB! Krever at du setter det opp som 2 skjermer (Receiver vil da være skjerm nr 2, men uten bilde naturligvis)

Edit: Det er ikke sikkert du får tak i GT430, men GT630 skal gjøre sammen jobben tror jeg.

Øyvind

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener kanskje omvendt Hdmi utgangen til reciever og dvi->hdmi til tvn

Er lite lyd i en dvi utgang.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Du mener kanskje omvendt Hdmi utgangen til reciever og dvi->hdmi til tvn

Er lite lyd i en dvi utgang.
    Der tar du fullstendig feil.

Det er akkurat like mye lyd i DVI-utgangen.

Det spiller forsåvidt ingen trille om du bytter om hvis det gjør deg roligere, men det har ingen ting å si.

Om du hadde hatt 2 DVI-utganger hadde det også fungert brillefint. Du kunne til og med koblet til 2 ulike receivere med DVI-->HDMI og kjørt samme lydspor på 2 ulike anlegg.

Merk: Dette gjelder Nvidia kort fra GT 4** og nyere. IKKE AMD/ATI (muligens med unntak av 7*** og nyere )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, genialt! Men hva om jeg gir en banke f i 3D? Finnes det noen bra hovedkort med integrert skjermkort som også støtter DTS-HD MA 1080p osv osv?

Newcomer razoredge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hackiz
    Aha, genialt! Men hva om jeg gir en banke f i 3D? Finnes det noen bra hovedkort med integrert skjermkort som også støtter DTS-HD MA 1080p osv osv?
    Bruker dette oppsettet selv:
    Komplett.no - Oppgraderingspakke AMD - A6-3650
    Komplett.no - Silverstone Lascala LC16B-MR HTPC Sort
    Komplett.no - Seagate Barracuda® 2TB
    Komplett.no - Corsair CX V2 500W PSU

Kjører 1080p 24hz med DTS-HD MA/Dolby TrueHD via Xbmc
    Støyer veldig lite, prosessorbruken er sjelden over 10%, så viftene går på minimum.
    Om det er Hdmi 1.4 har jeg ikke klart å finne ut.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning er f.eks et mini-itx hovedkort med støtte for Intel prosessorer. Det finnes mange nye Intel Core Duo prosessorer (AMD også forsåvidt) som kommer med innebygget skjermkort.

Jeg bruker nå: Zotac h67-itx hk med en Intel i3 2100 cpu (3,1 GHz) Denne kjører alt av video med minimale prosessor ressurser (5-8 %) som f.eks 1080p, også 3D. Dette pga Intels innebygde grafikkjerne og programvare som kan benytte seg av den (Quicksync).

Bruker den jevnlig med blu-ray isoer i 2D/3D (med power dvd som avspiller), men også hd rips i 1080p side by side osv. der jeg kan velge å la tv lage 3d bildet eller at programvaren gjør det først. Uten noen problemer. Bruker da Windows Media Center som avspiller med Shark007.net's kodek pakke.

Dette var bare et eksempel, og det har siden jeg kjøpte min htpc kommet en ny generasjon prosessorer og hovedkort med mange forbedringer og smarte løsninger.

Edit: Htpc kabinett med strømforsyning Kjøp ANTEC ISK 310-150- DESKTOP SLIMLINE - MINI ITX billig pÃ¥ Dustinhome.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    En annen løsning er f.eks et mini-itx hovedkort med støtte for Intel prosessorer. Det finnes mange nye Intel Core Duo prosessorer (AMD også forsåvidt) som kommer med innebygget skjermkort.

Jeg bruker nå: Zotac h67-itx hk med en Intel i3 2100 cpu (3,1 GHz) Denne kjører alt av video med minimale prosessor ressurser (5-8 %) som f.eks 1080p, også 3D. Dette pga Intels innebygde grafikkjerne og programvare som kan benytte seg av den (Quicksync).

Bruker den jevnlig med blu-ray isoer i 2D/3D (med power dvd som avspiller), men også hd rips i 1080p side by side osv. der jeg kan velge å la tv lage 3d bildet eller at programvaren gjør det først. Uten noen problemer. Bruker da Windows Media Center som avspiller med Shark007.net's kodek pakke.

Dette var bare et eksempel, og det har siden jeg kjøpte min htpc kommet en ny generasjon prosessorer og hovedkort med mange forbedringer og smarte løsninger.

Edit: Htpc kabinett med strømforsyning Kjøp ANTEC ISK 310-150- DESKTOP SLIMLINE - MINI ITX billig pÃ¥ Dustinhome.no
    Det høres ut som et oppsett som vil passe meg perfekt! Kommer snart med listen over komponenter.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker løsningen Doc.G, men ikke nettbutikken du linker til

Hackiz: Hva med kabinett fra Streacom, de er jo utrolig nice!

Øyvind

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett noenlunde tilsvarende kabinett som Streacom men fra KISS, kun passiv kjøling og med SSD disk er den 100% lydløs! Jeg har forøvrig også Zotac HK med i3 prosessor, fungerer utmerket til HTPC, plenty kjapp nok og drar alt av mediafiler uten noe som helst problem.

Har også flere Asus S1 i huset som er endel rimeligere, det er en vesentlig tregere maskin med Atom prosessor, men takket være ION2 drar den alt av filmer greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts

Hackiz: Hva med kabinett fra Streacom, de er jo utrolig nice!

Øyvind
    Ja veldig nice, men PSU'en koster jo faktisk mer enn selve kabinettet...
    Jeg vet bare til nå at det blir en i5 cpu og 8GB ram. Har noen deler jeg berget etter en 6mnd gammel PC ble angrepet av saft fra tut koppen til minstemann på 3år... Så da blir det et eller annet ITX hovedkort. Blir å kjøre med intern grafikk, da det ser ut til å holde veldig bra for andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir oppsettet mitt som følgende:
    Hovedkort: Kjøp INTEL DESKTOP BOARD DH67CFB3 H67 S-1155 MINI-ITX billig på Dustinhome.no
    CPU: Komplett.no - Intel® Core i5-2320 Processor
    RAM: 8GB DDR3, noe 1333MHz ram jeg har liggende.
    OS Harddisk: Kjøp OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC billig på Dustinhome.no
    Kabinett: Kjøp COOLER MASTER ELITE 120 ADVANCED MINI-ITX BLACK billig på Dustinhome.no
    PSU: Har en 500w ATX PSU liggende som skal brukes.

Bruker da integrert skjermkort. Burde vel fungere fint dette?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kommer lovlig sent, men skriver det allikevel.

Skal jeg være helt ærlig med deg så er det flere ting jeg ville endret på dette oppsettet. Det mest åpenbare er CPU og Hovedkort. Skal du bruke integrert grafikk er Intel hd2000 ganske elendig i forhold til HD4000.

Bytt CPU til i3-3225 eller i5-3570k for HD4000-grafikk. GPU-delen har langt mer å si for videoytelse enn hvor kraftig CPU er, så synes du i5-3570k blir for dyr, så velg heller i3-3225 enn i5-2320. i3-3225 koster 400,- mindre enn den du har kjøpt og er langt mer egnet til HTPC.

Hovedkort: ASUS P8Z77-I DELUXE

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Denne kommer lovlig sent, men skriver det allikevel.

Skal jeg være helt ærlig med deg så er det flere ting jeg ville endret på dette oppsettet. Det mest åpenbare er CPU og Hovedkort. Skal du bruke integrert grafikk er Intel hd2000 ganske elendig i forhold til HD4000.

Bytt CPU til i3-3225 eller i5-3570k for HD4000-grafikk. GPU-delen har langt mer å si for videoytelse enn hvor kraftig CPU er, så synes du i5-3570k blir for dyr, så velg heller i3-3225 enn i5-2320. i3-3225 koster 400,- mindre enn den du har kjøpt og er langt mer egnet til HTPC.

Hovedkort: ASUS P8Z77-I DELUXE

Øyvind
    Ser at ved 1080p så er det litt småhakking ved panorering, kan dette ha med at GPU'en ikke er god nok? Jeg valgte den i5-2320 fordi jeg hadde den liggende etter en PC som hadde blitt saft skadet etter minstemann. Men jeg har vurdert et dedikert grafikkort til oppsettet mitt, noe som er vifteløst. Ser jo at det er en del GF 610. Blir dette å få bukt på litt små lagging? CPU'en skal jo vær mer enn kraftig nok til å drive 1080p.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakking ved panorering kan også komme av software problematikk.
    Jeg er konstant plaget med hakking når jeg bruker MediaTheater som avspiller - tror jeg av og til har fåttmdet til å fungere - men ofte etter mye krøll. Med Jriver er det ingen problem.
    TV bilder fungerer fint uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hackiz: Jeg bruker dette i min HTPC Komplett.no - ASUS GeForce GT 610 1GB Silent PhysX
    da jeg ikke har en CPU med innebygget GPU som takler HD bitstream ut.

Ikke noe problemer med dette i XBMC under windows, har prøvd med både HD og SD matriale. (mkv filer, typ 30GB)
    Alt streames fra en Synology NAS.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •