Kan noen være så snille og hjelpe meg med noen enkle spørsmål?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen være så snille og hjelpe meg med noen enkle spørsmål?

Vel, som tittelen sier trenger jeg veldig hjelp med noe som sikkert er enkle greier, men som er vanskelig å skolere seg på, på nettet av det jeg har funnet til nå.

Jeg klarer pokker ikke å finne ut en dritt om hvordan man bygger HTPC.

Hvis jeg skal bygge selv og ønsker ordentlig lyd som kan overføres via HDMI, hva gjør jeg da? Er det slik at lyden automatisk blir sendt ut gjennom HDMI porten?

Hvordan kan jeg i så fall verifisere at lyden blir produsert av det ekstra lydkortet jeg kjøper og ikke det interne på hovedkortet?

Og hva trenger jeg for å kunne spille av TRUE HD lyd og slik? Altså bitstreaming.

Er det lydkortet som må være kompatibel for dette, eller skjermkort/hovedkort?

Skjønner ikke at disse tingene skal være så kompliserte. Og hva er egentlig bitstreaming? Hva er forskjellen på vanlig DTS og TRU HD lyd som man kun får gjennom bitstreaming?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor da ikke kjøpe seg en ferdig boks som gjør dette, som f.eks Boxee.

Da slippere du de problemene du nevner, slipper å installer codex'er for at den skal spille av format ditt og format datt mm. Hvis du kjøper et sted med 30 dager returrett kan du bare returnere den om den ikke fungere som du ønsker og prøve en annen boks.

Ellers er det vel bedre å søke på andre fora som Hardware.no mht hvordan bygge en bra HTPC....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18
    Vel, som tittelen sier trenger jeg veldig hjelp med noe som sikkert er enkle greier, men som er vanskelig å skolere seg på, på nettet av det jeg har funnet til nå.

Hvis jeg skal bygge selv og ønsker ordentlig lyd som kan overføres via HDMI, hva gjør jeg da? Er det slik at lyden automatisk blir sendt ut gjennom HDMI porten?

Ja

Hvordan kan jeg i så fall verifisere at lyden blir produsert av det ekstra lydkortet jeg kjøper og ikke det interne på hovedkortet?

du trenger ikke ekstra lydkort, men hvis du velger å kjøpe et velger du utgang i windows kontrollpanel lyd

Og hva trenger jeg for å kunne spille av TRUE HD lyd og slik? Altså bitstreaming.

Nyere hovedkort kommer med inkludet (onboard) lydutgang som støtter alle nye lydformater

se ovenfor

Skjønner ikke at disse tingene skal være så kompliserte. Og hva er egentlig bitstreaming? Hva er forskjellen på vanlig DTS og TRU HD lyd som man kun får gjennom bitstreaming?

bedre lyd, dynamikk
    .

Nyttig lesestoff:

Assassin's Simple/Beginner HTPC Buying Guide

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18

En HTPC är precis samma sak som en vanlig pc. Alla nya skärmkort kan bitstreama DTS Master och True HD idag. Till och med de flesta processorer (intel och amd) kan bitstreama ljud.

Ge oss en hint om hur fysiskt liten maskin du vill ha. Så liten som möjligt eller spelar det ingen roll?
    En viktig sak: Många vill stoppa sin HTPC i ett skåp eller sluten bänk. Det är en dålig ide då maskinen inte får naturlig luft. Detta gäller i och för sig allt av elektronik, men en pc som låter högt är inte skoj.

Personligen är jag väldigt glad i Shuttle sina barebones. (är inne på min fjärde maskin på 10 år)
    Komplett.no - Shuttle SZ77R5 XPC Barebone Sort

Den för exempel. Du behöver bara en processor, minne och hårddisk, men jag hade stoppat i ett skärmkort. AMD HD 7850 är ett kort som drar lite ström, men har krafter till spel. Man kan dessutom enkelt dra ned volt på kortet om man vill ha ännu mindre effekt.
    Skall du göra annat än bara spela media? Du kanske vill flytta en film på nätverket samtidigt som du spelar upp en film? I så fall skaffar du dig en SSD hårddisk. Har du lagring på nätverket eller vill du lagra ting i denna maskin? Sätt i en 2TB disk.

Min anbefallning på köplista:

Komplett.no - Shuttle SZ77R5 XPC Barebone Sort
    Komplett.no - Intel® Core i7-3770S Processor
    Komplett.no - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB KIT
    Komplett.no - Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5
    Komplett.no - Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"
    Komplett.no - Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-06

För bara en filmmaskin och absolut inget annat är det overkill med denna, men den är stark nog att vara en "skrivbordsersättare", alltså en maskin du kan göra det mesta med, inklusive spel, videoredigering och musikproduktion.
    Samtidigt har den väldigt liten "footprint" och kan göras i stort sett ljudlös med styrning av fläktar i bios och drivare.
    Behöver du hjälp med att sätta den ihop eller få den upp och gå, ge besked så skall jag hjälpa dig. (gratis)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for utrolig flotte svar!