Første HTPC - hjelp (!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første HTPC - hjelp (!)

Hei alle. Håper veldig at dere kan gi tilbakemelding på mitt forslag til set-up. Jeg har ikke bygget selv tidligere, men tenker at det fikser jeg ganske greit. Jeg har heller ikke fulgt noe særlig med på tekno-utvikling siste årene, men har prøvd å lese meg opp en del senere. Som dere forstår tar jeg veldig gjerne mot tips/råd.

Det jeg trenger en slik til er spilling av video (på TV) og audio (på et anlegg jeg også må kjøpe). Tenker å kunne spille Spotify e.l. på anlegget. Se på film, bilder, videoer etc. på TV'en. Ønsker at den er relativ støysvak, fin å se på, plasseringsvennlig, skal stå på sent og tidlig. Jeg vil gjerne ha mulighet til å styre denne (les musikk på anlegget) uten å måtte skru på TV’en. Skulle gjerne hatt fjernkontroll, men har iOS og Android telefoner i huset så kanskje jeg kan styre ved hjelp av disse? Kommer til å koble på en NAS. Trenger Wifi på boksen også. Har BlueRay spiller på PS3 så kanskje jeg kan spille plater gjennom denne.

Her er deler av handlelisten fra Komplett.no

Hovedkort:
    ZOTAC H61-ITX-A-E WIFI S-1155 MINI-ITX fra Dustin.no

Kabinett:
    ANTEC ISK 310-150- DESKTOP SLIMLINE - MINI ITX fra Dustin.no

Jeg er veldig usikker på hovedkort og grafikk kort (integrert vs. dedikert) og hvordan dette fungerer med et slikt lite kabinett. Er det luft nok etc. Trenger Wifi og et dedikert grafikkkort er ikke så dyrt, så lenge det ikke virker mot sin hensikt ift varmeutvikling etc. Syntes det er mange hovedkort som ikke har integrert Wifi… Eller mulig jeg ikke forstår hvordan man leser spesifikasjonene. Ønsker jo at det skal være mulig å spille 1080 film uten hakk etc. Jeg ønsker egentlig å kjøre en XMBC med en Linux distro, men kan ikke nok om Linux. Men komponentene bør være «Linux vennlige» slik at jeg på et tidspunkt kan bare kjøre Linux. Tenker at det er mer stabilt og ikke krever så mye ressurser som en Win7 + XMBC.

Men mulig jeg tenker helt feil… Noen?

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde eg vært deg ville eg ha gått for inntregrert grafikkkort, dette er mindre støyene. (om du ikkje skal spille ellers ser oppsettet greit ut

Hvilke kabinett sja du bruke?

Kjører personlig XBMC og windows 7 kjørte linux før og om du ikkje har så mykje erfaring med linux så ville eg personlig gått for windows

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-D

Usikker på kabinett men tenker på denne: Kjøp ANTEC ISK 310-150- DESKTOP SLIMLINE - MINI ITX billig pÃ¥ Dustinhome.no

Det er lite og nett. Greie tilbakemeldinger, men noen mener at viften kan byttes ut da den er litt støyende.

Lurer også på om et mini-ITX kabinett er for lite for denne set-up'en ift varme og plass. De er jo ganske små.

Newcomer m0hit0 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

hei,

jeg ville nok også skippet gpu, og brukt pengene på et bra lydkort. asus xonar dx pcix er et bra valg.
    ettersom du er intr. å kjøre mkv ville jeg godt for en core i5 istedet for i3 ettersom encoding/decoding prossesen går gj. cpu'n.

hvis du opplever at det blir bråkete kjøp vifter men hold deg til noctua.
    med vifte styring com f.eks speedfan blir denne praktisk talt lydløs.

win7 krever faktisk lite av hardware, og d e bra at du går for en ssd.
    det finnes bla. apper for både android og ios baserte os som lar deg styre pc gj. mobilen. og de fleste er gratis! da slipper du å ha på tvn hvis du evt. skal spille av musikk.

du kan også vurdere å bruke mikro atx fremfor mini atx. jeg har dette selv og bruker Komplett.no - Streacom F1CB Sort denne som kabinett.
    den er stilig samt tar lite plass.

håper det hjelper deg på vei.

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for feedback. Jeg har gjort noen endringer. 35w hovedkort, dropper dedikert grafikkkort. Endret prosessor. Det er vel de store endringene. Hva tror dere?

Kabinett - Streacom F7CB
    RAM - Crucial DDR3-1066 4 GB (2x2 GB)
    Hovedkort - Intel DH67CF
    SSD - Crucial m4 128GB
    Prosessor - Intel Core i3 2100T

Passer komponentene sammen?? Og hvilken strømforsyning skal jeg bruke?

Tusen takk!!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreBjo
    Hei. Takk for feedback. Jeg har gjort noen endringer. 35w hovedkort, dropper dedikert grafikkkort. Endret prosessor. Det er vel de store endringene. Hva tror dere?

Kabinett - Streacom F7CB
    RAM - Crucial DDR3-1066 4 GB (2x2 GB)
    Hovedkort - Intel DH67CF
    SSD - Crucial m4 128GB
    Prosessor - Intel Core i3 2100T

Passer komponentene sammen?? Og hvilken strømforsyning skal jeg bruke?

Tusen takk!!
    Det der ser bra ut, alt passer sammen. Jeg har en lignende htpc, men med kabinettet og hovedkortet du hadde i første post. Du gjør rett i å velge ett nyere hk og kabinettet du har valgt har innebygd ir mottaker, noe som er et savn på Antec kabinettet. Men hvis jeg skulle ha kjøpt ny htpc i dag hadde jeg gått for dette hovedkortet og denneprosessoren.

Kjøp ASUS P8H77-I H77 S-1155 MINI-ITX IVY billig på Dustinhome.no

(Denne har et nyere chipset som har en del nyvinninger, og som også støtter Intels nye Ivy Bridge prosessorer.
    Deriblant denne.

Kjøp INTEL CORE I7 3770S 3.1GHZ 8MB S-1155 IVY billig på Dustinhome.no

som har en ny innebygget grafikk kjerne (HD 4000), men trekker fortsatt bare 65 W. I3 2100 har HD2000.

Men de komponentene du har valgt ut er gode nok til å kjøre alt av film i 1080p osv..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har opprettet en tråd ang. dette på Hardware.no, men velger å svare deg her.

Strømforsyning: MPX.no - Streacom 150W PicPSU Adapter Kit

Når det gjelder fjernkontroll så må du ha denne:MPX.no - Streacom IR-Reciever& Remote Control

Hvis du skal ha Bluray i det kabinettet så er det denne som passer: MPX.no - Sony DVD±RW/Blu-Ray Reader BC-5600S

I tillegg så trenger du denne adapteren: MPX.no - SATA adapter for SATA slimline da slimline Bluray har en litt annen kontakt enn en standard Bluray spiller.

Ellers så ser oppsettet ditt bra ut, har nesten tilsvarende selv og det fungerer helt perfekt.

Newcomer cmistcd sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp satt sammen min HTPC og kjører Linux Ubuntum 12.04 og XBMC.

Oppsettet mitt kostet ikke mer enn 4500 penger og er utrolig støysvakt takketvære riktig strømforsyning og 2 vifter i kabinettet som kan stilles i 3 forskjellige hastigheter.

Anbefaler dette oppsettet på det sterkeste

Sjekk linken : HTPC 2012 - Produktliste av cmistcd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •