Hei allesammen,

Jeg driver å undersøker litt om dagen ang. hjemmeserver og ny htpc.
Det jeg har av hifi/data komponenter i dag er følgende:

Flatskjerm Philips 42" PFL
Iphone(4)
Ipad (1gen)
2 laptoper (win7,xp)
Stasjonær gamer pc (win7, 1 1/2 år gammel)
PS3
Logitech PS3 Trådløst tastatur med museplate
Netgear WNDR3800

Jeg skal nok gå til innkjøp av en reciever, prosjektor og surround etterhvert, men først vil jeg få på plass pc/hjemmeserver/deling problematikken.

Jeg vil jo gjerne gjenbruke så mye av det jeg har fra før av.

Det jeg ønsker meg er en server som står på 24/7, laster ned (sabnzbd + couchpotato + sickbeard + xbmc), deler media til alle enheter i huset. Kanskje også ftp litt frem i tid (veldig fersk når det kommer til servere så tar det gradvis).

Det jeg lurer litt på er om det er mulig å bruke den stasjonære gameren til både server og spill maskin (homesharing i win7 ell no)? Tenker isåfall å sette den i boden (som er mellom soverom og stuen), med nettverkskabel inn i stuen, og nettverksabel samt hdmi og usb forlenger til soverommet hvor jeg da kan kun ha en skjerm, tastatur og mus.
Jeg kjøpte nytt kabinett (Define R3) og hdd til den for kun 2 mnd siden. Så hvis ikke det går å kombinere server/spill maskin, har jeg et gammelt kabinett som kan brukes. Det jeg da står i mellom er å kjøpe inn nye kvalitets deler å oppgradere gameren (selv om det egentlig ikke trengs da jeg gamer mest på ps3'en) og heller bruke de delene i den nå til server. Eller kjøpe inn noen billige deler som ikke trekker så mye strøm og putte inn i det gamle kabinettet. Desverre så har det gamle kabinettet kun plass til 4 hdd mot R3'en som kan ta 8.

Noen anbefalninger til OS? Lurer på om jeg skal investere i WHS 2011 da jeg ikke har noen erfaring med Linux. Jeg har jo lyst til å kjøre noen disker i raid pga sikkerhet + en ekstern hdd til back up av den aller viktigste daten (dokumenter, bilder osv). Har lest litt om at Frenas / Nas4Free har mulighet for raid ZFS eller hva det heter som gjør at 2 disker kan ta kvelden uten datatap. Hørtes jo veldig kjekt ut men som sagt er jeg veldig noob når det kommer til linux og servere. Tenker kanskje derfor at WHS2011 vil være enklere og lettere OS for meg å sette opp og ikke minst vedlikeholde?

Jeg må jo ha meg en htpc til stuen også. Jeg vil veldig gjerne ha noe lite. Vurderer faktisk raspberry pi men litt usikker da jeg egentlig har lyst på en fullverdig pc til å gjøre litt mer enn å bare være mottaker for xbmc. Hadde vært herlig å kunne brukt ipaden som fjernkontroll til XBMC samt brukt det trådløse tastaturet jeg har liggende til win7 navigering.

Her ble det mye skrift. Beklager det men prøver å gi så grundig info som mulig for å kunne få så gode tips og hjelp som mulig. Har så mye tanker/mulige løsninger i hodet at det er greit å lettet litt på trykket

Gi beskjed hvis det er noe viktig info som jeg har glemt å ta med.

Takker for alle svar og tips på forhånd