Geirs htpc/android oppsett (lydløs faktisk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Geirs htpc/android oppsett (lydløs faktisk)

Har bygd meg en htpc som jeg er godt fornøyd med, totalt lydløs i praktisk bruk.

For meg, skal en htpc gi meg mulighet for å streame musikk og film(1080p med hd lyd) direkte fra en NAS, samt muligheten for å surfe på nettet og bruke netflix samt iplayer fra BBC. I tillegg skal den være liten og uanselig.
    Fotavtrykket på min er ca 2/3 a4 ark og som en fyrstikk i høyden.

Dette er hardwaren:
    (dagens anbefalinger etter mitt skjønn i parentes, og kan selvfølgelig endres hvis bedre forslag kommer : ) )
    M350 enclosure + picopsu 80wca 100usd inkludert shipping
    (ingen forslag til nytt chassis)
    Zotac H67 mini-itx hovedkort 1000,-
    (ASus h77 mini-itx hovedkort 789,-)
    Corsair 8gb ddr III minne 379,-
    (holder lenge til dette bruket)
    OCZ SSD disk Agility 120gb 789,-
    (til dagens pris, ingen andre anbefalinger)
    Intel i3 2100t 35w)
    (intel i3 2120t 35w 1000,-)
    Windows 7 pro klonet jeg fra en annen pc jeg hadde bygd her hjemme, så kostnaden på den var 0,- (Etter å ha køla rundt med Win ME for lenge siden, så mener jeg at MS alltid skylder meg et gratis program å bruke...)

Softwaren er
    Windows 7 pro
    Jriver/Gizmo
    Spotify
    Unified Remote server

Koblingene er gigabit Ethernet til router og HDMI til receiver.

Det er alltids en god følelse når TrueHD eller DTS-HD Master lyser opp i receiveren.

Ripper selv BR filmene fra hovedpc’en og overfører de NAS som står i racket den også.

Jriver er litt plug and pray, litt egeninnsats må legges i det for å få det til å virke som det skal med å hente fra bibliotekene, men etterpå går det som en drøm. Bonus er at det faktisk kan lese raw filer fra mitt Nikon.

De har også en app som heter gizmo, som gjør at jeg kan streame film direkte til Tab eller telefon(men akkurat telefonen gidder jeg ikke).
    Sender da bare en wake up call til pc’en via unified remote som våkner opp av søvnen og så trenger man ikke en gang ha på tv’en for å styre.

Styring.
    Kjøpte en logitech dinovo, men fungerer også strålende å styre dette via Unified Remote fra Galaxy tab eller Galaxy SII (Ja, android mann), men de som ønsker å styre fra Apple produkter finner sikkert nok av apper til dette formålet.

Når det gjelder netflix i usa og iplayer i england bruker jeg en vpn leverandør som heter strongvpn.
    Dønn stabilt.

Så, funker dette?

Ja, fruen kan se tv og jeg kan streame film til tab'en.
    Har full hd-lyd når det kjøres via receiveren, og bildet er bra. (Trenger ny 55tv, men litt sparing først..)

Bonus er at receiveren min har Blåtann, så kan streame direkte fra telefon/Tab uten å skru på de andre enhetene.

Godt fornøyd

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall kjører selv pc til hdmi, og streamer alt av musikk og filmer den veien og på tv.

Bare å legge ut bilder av herligheten

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke noen bilder av byggeprossesen, men det var ikke noe verre enn å sette sammen lego til 8 åringer
    Skal få tatt et bilde eller to i morgen når jeg er tilbake.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Windows 7 pro klonet jeg fra en annen pc jeg hadde bygd her hjemme, så kostnaden på den var 0,- (Etter å ha køla rundt med Win ME for lenge siden, så mener jeg at MS alltid skylder meg et gratis program å bruke...)
    Håper ikke du mener det du sier for det blir feil...
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Håper ikke du mener det du sier for det blir feil...
    Nei, største driten de har hatt ute.
    Men nå laster jeg ikke ned fra piratbukta men bruker egne lisenser på maskiner innenfor husets egne fire vegger.
    Har du et problem med det så ta det over PM.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Nei, største driten de har hatt ute.
    Men nå laster jeg ikke ned fra piratbukta men bruker egne lisenser på maskiner innenfor husets egne fire vegger.
    Har du et problem med det så ta det over PM.
    Problem? Nei. Det er du vs. microsoft Men mener fortsatt at en lisens=en maskin er riktig.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant prosjekt. Hva er fordelene med jriver? Er det mediasenterinterface, eller bryr du deg ikke om slikt. Hvilket filformat ripper du hd-filmer i?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Interessant prosjekt. Hva er fordelene med jriver? Er det mediasenterinterface, eller bryr du deg ikke om slikt. Hvilket filformat ripper du hd-filmer i?
    Må ærlig innrømme at jeg slet med å få hd-lyd ut med xmbc/vlc og andre avspillere.
    Passet på å oppgradere alle drivere, men fikk det ikke helt til.

Inn med Jriver, og popp, der satt det.

Jriver er vel en konkurrent til XMBC som mediasenter/avspiller, bortsett fra at det koster noen kroner.

Har makemkv som jeg ripper med, og velger da lydspor (som regel originalspråk +norsk/fransk og subtitles tilsvarende) Blir da rundt 19-25gb per ripp.
    Full kvalitet

AVS forums tråd

Artikkel fra Computeraudiophile om JRiver (ganske så lang)

De har også tredve dagers prøvetid, så man taper ingenting på å prøve det.

Og som nevnt før, skader absolutt ikke at det tar og viser råfilene fra Nikon kameraet mitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •