Lydkort med S/PDIF passthrough ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Lydkort med S/PDIF passthrough ?

Gunnar
    Fersking

11 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 00:16:27
    --------------------------------------------------------------------------------
    Jeg er ute etter et billig lydkort m/digital utgang (helst koaksial). Det må kunne sende digitallyden uendret ut på S/PDIF kontakten, dvs ikke f eks upsample signalet slik som SBlive. Kortet skal kun brukes til CD og kinolyd, og kun via den digitale utgangen.

Gunnar

Lygren
    Forum Admin

Norway
    279 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 08:27:17
    --------------------------------------------------------------------------------
    Hei

Har selv benyttet et TerraTec Lydkort PCI 512i Digital tidligere. Fungerer greit. (ca. 350 hos Komplett Data).

Imidlertid var lydkvaliteten langt bedre på en vanlig DVD spiller enn via PCen og dette kortet. Litt vanskelig å forstå hvorfor, da digital lyd i utgangspunket jo bør låte likt. Terratec har også en del mer kostbare varianter, som jeg tror jeg skal teste bare for å se om det kan bidra til økt lydkvalitet.

Når du har brukt 50.000 på anlegg, er det greit å legge 1-2.000 i et skikkelig lydkort også!

rolfhult
    Fersking

Norway
    14 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 22:12:05
    Kjøp deg et standard Creative Live kort (gjerne med optisk ut). Bruker du "passtrough" står forsterkeren for dekodingen allikevel.

Rolf Hult

Gunnar
    Fersking

11 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 00:39:40
    Joda, men problemet er at Sblive upsampler CD-lyden (PCM) fra 44,1 til 48kHz, og dette reduserer lydkvaliteten. Jeg har en nylig anskaffet en Cayin DP6 forforsterker/prosessor som forhåpentligvis gjør en god jobb med D/A-konverteringen. jeg bruker nå Sblive av den første typen uten ekstern digital utgang. Denne finnes istedet på en intern header, hvor jeg har koblet til en hjemmeviklet trafo for å få galvanisk skille, og i tillegg redusere utspenningen til standard S/PDIF-nivå. Dette fungerer fint, men jeg tror det er mere å hente lydmessig.

Lygren, vet du om Terratec-kortene lar signalet passere ubesudlet igjennom?

Gunnar

Lygren
    Forum Admin

Norway
    279 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 09:46:22
    Hei,

Etter hva jeg forstod, lar de alle signal passere ubehandlet. Dette var imidlertid ikke noe jeg sjekket konkret, men vet at de aller fleste foruten Creative lar all digital audio passere uten å interferere. Du taper heller ikke så alt for mye på å prøve...

Roger
    Aktiv

Norway
    150 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 10:36:33
    Hei.

Jeg benytter selv et Terratec DMX 6FireLT kort. Dette kortet har optisk inn og ut(Toslink) og er ellers det samme kortet som Terratec DMX 6Fire 24/96. Det siste kortet har en 5.25" brønn med flere kontakter.. Dette kortet skulle gjøre oppgaven din. En test og informasjon om dette kortet finner du her(mot Creative Audigy):
    http://www6.tomshardware.com/video/0...115/index.html

Kvaliteten på lydkort spriker mye så hvis du skal ha bra kvalitet må du også betale mer.. Dette lydkortet er basert på mer eller mindre samme komponenter som M-Audio Delta 410. 410 er et lydkort som har høstet mange lovord på AVSforum(flere der som benytter slike kort i sin htpc mot toppklasse og high end utstyr).

Dette kortet sammen med gode kabler gir vel så bra, om ikke bedre, lyd på analog og digitalutgangen enn min NAD DVD L55 spiller. Prisen på disse to utgavene av kortet er på 1200kr uten rack og 2000 med rack.

Mvh
    Roger

Gunnar
    Fersking

11 Innlegg Sendt - 07/12/2002 : 23:51:14
    Terratec DMX 6FireLT ser bra ut, men jeg er usikker på om det lar signalet gå uforandret igjennom. For de billige Terratec-kortene står det desverre at all PCM kommer ut i 48kHz.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå et M-Audio Revolution lydkort på "preorder" fra Digital Connection i USA. Jeg har store forventninger til dette kortet. Det skal gi veldig bra lyd, selv fra de analoge utgangene. Programvare for bassmanagment + div som gjør det egnet til å koble direkte til effektforsterkeren. Støtter 7.1 lyd. Se http://www.digitalconnection.com/Pro...revolution.asp

Gunnar

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 01-18-2005, 13:47
  2. Ny HTPC
    By lygren in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 12:54
  3. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21