Er AMD64 baserte løsninger uegnet som HTPC ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er AMD64 baserte løsninger uegnet som HTPC ?

Jeg har anskaffet en AMD64 basert PC som primært skal levere oppskalerte bilder til projektor. PC’en har følgende utrustning:

- AMD Athlon64 3000+ prosessor
    - MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort
    - 512mb PC3200 DDR SDRAM
    - Ati Radon 9800 Pro / XT skjermkort

Foruten programvaren som var forhåndsinstallert har jeg lagt inn zoomplayer, windvd, ffdshow samt diverse filtre. Zoomplayer m/ffdshow fungerer.

Problemet er at maskinen tilsynelatende ikke har ressurser til å levere ønsket oppskalering.

Når jeg bruker oppsettet og verdiene som er anbefalt et annet sted på forumet blir det bare hakking, og CPU bruken ligger konstant på 100%.

Først når jeg justerer ned oppløsningen til 1024x576 og setter lanczos verdi til 4 kommer jeg ned på ca 98% CPU-bruk.

Hvis jeg kjører Zoomplayer uten ffdshow ligger CPU-bruken på 45-55%. De samme verdiene får jeg også når jeg kjører winDVD, Power DVD og WMP9.

Etter min mening er CPU-verdiene alt for høye. Mine to Intel pentium maskiner bruker bare 10-20% CPU ved avspilling av DVD-filmer.

PC’en er ikke koblet til internett, og når jeg ser på film er det ingen programmer i bakgrunn som er aktiv uten at de må være det.

Har også vært i kontakt med Support om problemet. Etter en del ringing og testing er vi kommet fram til at det ikke er noe i veien med PC’en. Allikevel er det merkelig at en så godt spesifisert PC ikke har høyere ytelse ved avspilling av DVD-filmer.

Har andre gjort tilsvarende erfaringer med AMD64 baserte løsninger ?
    Er det noen som har gode tips for hva jeg kan gjøre for å øke ytelsen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, pussig: Jeg la inn et tilsvarende spørsmål omtrernt samtidig med deg...

Hvis jeg kjører Zoomplayer uten ffdshow ligger CPU-bruken på 45-55%.
    Min AMD 1900+ bruker 30-40% CPU ved vanlig DVD avspilling i WinDVD ved 1280x720. Synes derfor det er merkelig at din AMD64 bruker mer

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    intel er som kjent tingen når det gjelder ffdshow, men det der høres ikke litt bra ut engang.. kanskje windvd ikke støtter 64bit, hihi :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips:

1) Sjekk dine bios instillinger mot andre brukere med samme hovedkort (google).
    Kanskje kan det være at du kan endre noen instillinger i bios slik
    av hastigheten øker. F.eks minne instillinger som cas2, 1t.

2) Har du sjekket at du har de siste/beste versjonen av drivere
    som gjelder for chipset/hovedkort og annen hardware i maskinen.

3) Søk (google) etter hovedkort modell og f.eks ordet "overclock".
    Se om du finner tips som kan øke ytelsen på maskinen din.
    Ved et slikt søk får du kanskje noen tips til punkt 1 over.

Jeg bruker en AMD64 (FX53, 2x512 MB OCZ 3700eb, Geforce Ultra 6800),
    og har ingen problemer med zoomplayer, ffdshow og resize til 1280x720 og lanczos 8. Min maskin er socket 939 (dual channel) og vil derfor
    ha høyre minne båndbredde enn ditt 754 socket kort (single channel). Ligger på rundt 6000MB/S (buffered) i "SiSoft Sandra 2004 memory benchmark" når jeg kjører med de riktige instillingene i bios.

Har du prøvd de SSE2 optimaliserte FFDSHOW versjonene av Andy ?
    De skal blandt annet ha optimaliserte algoritmer for lanczos4.

Har du testet å spille matriale direkte fra harddisken ?
    For evt å eliminere at ikke DVD spilleren er problemet, eller
    at du kjører uten DMA.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at du kjører 32-bits Windows XP ?
    Det gjør jeg.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au da! Med det forbruket uten ffdshow er det ikke rart at den strikkmotoren kneler ganske snart! Det er en megatabbe å kjøpe AMD hvis hovedformålet er, som du sier, å levere oppskalerte bilder til en prosjektør. Men på den andre siden det burde være mulig å gjøre det bedre enn du skriver. Jeg har en stygg mistanke om at single channel-minnet er forklaringen. Innstillinger som CAS har svært lite å si for ffdshow. Et triks du kan prøve å er kjøre et annet filter før resize, for eksempel level (bare en ørliten justering eller ingen justering i det hele tatt). Kjører du noe denoise? Det må kjøres før resize.

Jeg hadde tidligere en AMD XP2600 som HTPC. Uten overklokking hadde den ingen problemer med å kjøre 1440-resize og dScaler sharpness. Men det var med overlay. Hvis du kjører med VMR9 istedenfor, blir det øyeblikkelig veldig mye tyngre. Sjekk hva du har som renderer-innstilling i ffdshow.

Du har ikke returrett fremdeles, da? I så fall ville jeg sendt den tilbake...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips fra brukerne av dette forumet ! I går gjorde jeg en interessant sammenlikning. Jeg satte på en egenprodusert dvd-video laget ved hjelp av Pinnacle Studio 9. DVDen består av flere mpeg2 filer som er satt sammen til en times film. Den er lagd i beste tilgjengelig kvalitet og CPU-bruken ble lest av til ca 55%. Deretter spilte jeg av de samme mpeg2 filene enkeltvis, og CPU-bruken var da bare ca 7%. Det samme resultatet fikk jeg uansett om filene ble spilt av fra harddisk eller dvd. Jeg brukte Windows Media Player 9.

Er usikker på tolkningen av resultatet. Er det DVD-spilleren eller DVD-dekodingen som er problemet?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gremlins! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å kopiere en hel DVD over på harddisken for å kunne teste CPU-bruk ved avspilling. Samme resultat, ca 55 % CPU. Problemet ligger m.a.o. ikke i DVD-spilleren.

Til nå har avspilling av DVD'en gitt CPU-bruk på ca 55%, uansett avspiller. Til min overraskelse fant jeg et valg under konfigurering av PowerDVD som gjorde underverker; Enable hardware acceleration <på>, reduserte CPU-bruken til gennomsnittlig 7%.

Finnes det tilsvarende funksjon i Zoomplayer?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Holder opp fingrene i et kors foran meg): Du bruker ikke PowerDVD??!! :shock: :shock: I så fall: Det fins en fin, liten funksjon i Windows XP som heter Legg til eller fjern programmer. Der klikker du på PowerDVD og deretter på "Fjern". Så legger du inn WinDVD, minimum versjon 5. PowerDVD er skrot som legges ved dvd-spillere man kjøper til pc-en, eller som følger med hovedkort. Fullstendig ubrukelig, dessverre. Jeg syns så tydelig du sa WinDVD i din førstemelding. Uansett, WinDVD tidligere enn 5 er ikke mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDVD var preinstallert på PC’en. Ambisjonene er å benytte kombinasjonen ZoomPlayer + WinDVD + FFDshow til avspilling av DVD’er. Som tidligere nevnt får jeg sistnevnte til å virke, men på grunn av et eller annet merkelig med min PC, går CPUen opp i 100% bruk allerede ved beskjeden oppskalering av filmen.

Grunnen til at jeg trakk inn PowerDVD i diskusjonen var at jeg oppdaget at CPU-bruken falt fra 55 til 7 % ved å velge: Enable hardware acceleration i programmets konfigurasjonsmeny. Antar at det som skjer er at en del av jobben som hovedkortet gjør blir overlatt til skjermkortet.

Så jeg spør igjen: Finnes det noen tilsvarende funksjon i WinDVD???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eventuelt kjøpe deg ett XCard: Gir ok bilder på VGA utgang, evt component, evt SVHS. Gir også lav belastning på CPU'en.

Alternativt kan du legge til ett PDI kort fra www.pmsvideo.com, som sammen med DScaler gir enda bedre bilde :-). Tilslutt så kan f.eks. Tvedia gi deg en back/front end til HTPC'en din...

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix – blir ikke aktuelt. PC’en skal levere oppskalerte bilder via 10 m Monster M400 DVD/HDMI kabel til Panasonic PT-AE700E projektor. Projektor og kabel er på plass, og det irriterer meg grenseløst at PC’en ikke leverer varene. Min stasjonære Thule DVD250B leverer utmerkede bilder via komponentkablene, men målet er at PC’en skal levere enda bedre bilder. Hvis jeg ikke når målet med nåværende PC, blir denne snart skiftet ut med en Intel Pentium basert løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DScaler kjører oppskalering Gjør det samme med en 10m lang DVI kabel til Plasma skjerm som er opløsning på 1024x768 og det fungerer veldig bra. Fordelen er at jeg samtidig kan bruke lydkortet i Pc'en til andre ting fordi Xcard har SP/DIF utgang.

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette innlegget under:

The Official FFDSHOW Settings Thread (temporary sticky)
    Link:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=447500

-----------------
    CPU: AMD64 3000+ at 2300 (15% OC)
    RAM: 768meg at 389MHZ
    HDs: 36GB 10K RPM boot, 3 200GB SATA 7.2K storage
    Video: ATI Raedon 9800pro

Ffdshow version: SSE2 preview (08012004 preview)
    Video Codec: WinDVD6
    Video Renderer: WMR9 windowsless

FFD settings:
    1. Noise: denoise3d: 0.82,0.82,5.0 Fast
    1.5: (optional) Levels 12 to 243, depends on video soruce
    2. Resize to 1776x1000, if less than 1025x769
    Lanczos 4, Luma 0.2, Croma 0.0
    3. Sharpen: unsharpen 12
    4. output color space: YV12

CPU:
    DVD: 72%
    DivX: 81%
    Xvid/OGM or MKV: 96%
    ------------------------------------

Dette er vel en maskin tilsvarende din ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet en ny gratis decoder som _noen_ mener tar mindre
    ressurser (og er bedre) enn de andre kommersielle
    som f.eks windvd6 og nvdvd 4 (som kan kjøpes direkte fra NVIDIA,
    eller ved å kjøpe TheaterTek2).

Den heter Dscaler5, og diskuteres under:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=460075

Dersom du sliter med ytelsen, så kan kanskje den være verd et
    forsøk. Dog, utifra forrige innlegg (ffdshow oppsett for vedkommende med tilsvarende maskin som deg), så tror jeg du kan hente mer ut
    av maskinen din enn det du gjør i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter fremdeles til å få ZoomPlayer til å belaste CPU mindre. Med hardware acceleration aktivert i WinDVD bruker PC’en ca 11% CPU til avspilling av DVDer. Ved avspilling av DVD i ZoomPlayer uten FFDShow brukes det ca 55% CPU.

Problemet ser ut til å ligge i oppsettet av ZoomPlayer. Da hjelper det vel ikke å bruke en annen videodekoder ala Dscaler5. Denne har jeg for øvrig prøvd uten at jeg fikk oppsettet til å fungere.

Finnes det en hardware accelerator i Zoomplayer ?? (jeg finner den ikke)

Hvor mye CPU bruker hhv WinDVD og ZoomPlayer uten FFDShow hos de som får oppsettet til å virke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med en clean reinstall av windows? Høres ut som om du har noen seriøse softwareproblemer..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har reinstallert PC'en er par ganger i håp om at ting skulle bedre seg. Samme resultat desverre!

Gi meg tall på CPU-bruk:

WinDVD med hardware accelerator aktivert: __%
    ZoomPlayer uten FFDShow: __%

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinDVD uten hardware akselerasjon gir rundt 30-40 prosent cpu-last på en amd athlon 2000 her..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •