Lydsignalets ferd fra HDD til ut gjennom lydkort/DAC - kan noen forklare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydsignalets ferd fra HDD til ut gjennom lydkort/DAC - kan noen forklare?

Det var litt knotete å søke seg fram til akkurat dette så jeg lager liksågodt den her.

Fra HDD igjennom SATA til hovedkort, fra hovedkort igjennom PCIe til internt lydkort/igjennom USB til eksternt lydkort eller DAC - fram til dette er det såvidt jeg vet et 100% digitalt signal. Det er bare når man først er igjennom lydkort eller DAC at signalet har blitt analogt og endelig sendes til lydanlegget(la oss si vi ikke bruker noe videre digitalt til evt. h-kinoreciever). Har jeg dette riktig?

I en digital overføring så svekkes eller farges ikke signalet, er dette riktig?

Det vil da med andre ord ikke ha noen ting å si hva slags kvalitet komponentene i maskinen er av, da ingenting skjer med signalet før det er kommet helt igjennom lydkort eller DAC. Riktig?

Dette er oppfatningen jeg har fått etter å ha forhørt meg med diverse folk, samt en del googling. Dog, det er mye forvirrende lesning når det gjelder dette her. Grunnen til jeg faktisk lurer er fordi jeg tenkte å kjøpe en Hegel HD2 i dag, da jeg utelukkende bruker PC til musikk. Da vil jeg gjerne ha faktaene på det tørre så jeg "vet hva jeg driver med". Ihvertfall litt

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at det er noe signalbehandling i pc'en, forskjellig avhengig av operativsystem etc.
    Vet dessverre svært lite om dette.
    Jeg går å venter på en slik nå om dagen:
    MUSE Digital Optical Coaxial to Analog RCA Audio Converter DAC 24Bit/192Khz B | eBay
    Kr.135,- inkl frakt fra Kina Gjenstår å se om den er noe tess.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV-Fallet er inne på noe her. Hvis man f.eks. bruker PCen til å regulere volumet, blir det digitale signalet forringet - i den forstand at det ikke er bit-perfect lenger. Kjører man volumet veldig langt ned, blir forringelsen ganske hørbar - bl.a. mister man mye dynamikk.

Derfor må man sjekke alle innstillingene på PCen, slik at man er sikker på at det digitale signalet forblir ubehandlet når det kommer frem til DACen.

En del DACer regulerer for øvrig volumet på samme måte - i det digitale domenet - med samme negative effekt på lyden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har hørt at det er noe signalbehandling i pc'en, forskjellig avhengig av operativsystem etc.
    Vet dessverre svært lite om dette.
    Jeg går å venter på en slik nå om dagen:
    MUSE Digital Optical Coaxial to Analog RCA Audio Converter DAC 24Bit/192Khz B | eBay
    Kr.135,- inkl frakt fra Kina Gjenstår å se om den er noe tess.
    Kul liten sak det der, og litt av en pris. Egen strømforsyning, skulle ønske Hegel'en hadde det også. Strømforsynt igjennom USB.. det er liksom litt rart eller hva man skal si.
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    AV-Fallet er inne på noe her. Hvis man f.eks. bruker PCen til å regulere volumet, blir det digitale signalet forringet - i den forstand at det ikke er bit-perfect lenger. Kjører man volumet veldig langt ned, blir forringelsen ganske hørbar - bl.a. mister man mye dynamikk.

Derfor må man sjekke alle innstillingene på PCen, slik at man er sikker på at det digitale signalet forblir ubehandlet når det kommer frem til DACen.

En del DACer regulerer for øvrig volumet på samme måte - i det digitale domenet - med samme negative effekt på lyden.
    Jeg tenker rent hardware-messig her forresten. (Kommer til å bruke ASIO4all, det fjerner vel hele problemet med at OS'et tukler med signalet.)
    HD2'en har jo ingen instillingsmuligheter i det hele tatt, skulle tro den har statisk gain?

Har inntrykk av at det her ikke er noe de fleste egentlig vet stort om, selv om det jo er veldig relevant for oss som faktisk bruker PC'en så mye som vi gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen være så snill å lyse opp litt? Lurer veldig fælt på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •