Mulig å skrive guide på sabnzbd,NAS,couchpotato,sickbeard? Eller bryter det regler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å skrive guide på sabnzbd,NAS,couchpotato,sickbeard? Eller bryter det regler?

Hei

Etter litt jobb har jeg endelig fått et automatisert htpc system takket være bruk av sickbeard, xbmc, en nas, couchpotato, trakt.tv og sabnzbd.

Er det lov å skrive en fullverdig guide om dette, eller blir dette veldig ulovlig, da mange bruker dette som nedlastning av filmer, tv serier etc?

Og er dette noe folk i det hele tatt er interessert i?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, er vel fult mulig å bruke et slik system lovlig vel? Så forstår ikke annet en å bare kjøre på Hadde likt å lest en slik guide
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at dette høres ut som veldig interessant lesning.
    Men det er jo et minefelt å gå inn i, du bør være forsiktig med å publisere noe som kan oppfattes som en oppfordring til (eller kokebok for) ulovlig fildeling.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde vel uansett vente med å publisere en slik guide her inne før en moderator har gitt deg "goahed".

Synes uansett at det er flott av deg å stille spørsmålet ditt vedr dette FØR du publiserer noe slikt.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Tja, er vel fult mulig å bruke et slik system lovlig vel? Så forstår ikke annet en å bare kjøre på Hadde likt å lest en slik guide
    Hele konseptet er automatisk nedlasting av TV-serier fra Usenet. Hvordan gjøres dette på lovlig måte, mener du?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hele konseptet er automatisk nedlasting av TV-serier fra Usenet. Hvordan gjøres dette på lovlig måte, mener du?
    Ah Nei jeg har ikke peiling på hva sickbeard, couchpotato, trakt.tv og sabnzbd er eller betyr, men forstod htpc, nas og xbmc så tenkte det var en guide for et mediasenter eller lignende Som uansett vil være spennende lesing, eller hva synes du? 8)
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på en lignende løsning for Synology 1512+. Jeg har sett litt grovt på dette og det blir nok litt knoting eventuelt, men kunne godt ha tenkt meg mer info om hvordan du gikk frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Ah Nei jeg har ikke peiling på hva sickbeard, couchpotato, trakt.tv og sabnzbd er eller betyr, men forstod htpc, nas og xbmc så tenkte det var en guide for et mediasenter eller lignende Som uansett vil være spennende lesing, eller hva synes du? 8)
    OK, jeg kan jo utdype litt.

Sickbeard er et program som brukes til å organisere tvserier. Dette programmet kan fint brukes på lovlig måte, hvis du f.eks. ripper episodene fra egne DVDer. Så lenge du legger inn noe som identifiserer episoden i filnavnet (f.eks. "s01e05" for episode 5 i sesong 1), så vil sickbeard laste ned informasjon om episoden fra thetvdb.com. Sickbeard kan rename filen til et fast format, (jeg foretrekker normalt "Serienavn - episode - episodetittel"). Sickbeard kan også kobles mot xbmc og oppdatere tvepisodedatabasen etter hvert som nye episoder legges inn.

I det hele tatt er sickbeard veldig nyttig både om du ripper episoden selv, eller om du laster de ned.

sabnzbd er et program for å laste ned filer fra Usenet. Om du ikke vet hva Usenet er, så er det kort sagt diskusjonsforum, akkurat som dette. Forskjellen er at systemet er distribuert, hvilket betyr at når du poster en melding i en diskusjonsgruppe på en server, så kopierer serveren denne videre til andre servere, som kopierer de videre til andre servere de kjenner til, osv. osv. Lure hoder fant ut at dette var et fint system til å distribuere binærfiler (som f.eks. filmer og tvserier).
    Ulempen er at det er begrenset hvor stor hver melding kan være. Hver fil må derfor splittes opp i tusenvis av meldinger. Det å finne ut hvilke meldinger man må laste ned for å kunne sette de sammen til en hel fil, kan være litt trøblete. For å forenkle prosessen, lagde nettstedet newzbin.com et filformat som de kalte NZB. Dette er en XML-fil som inneholder meldings-IDen til alle meldingene som utgjør en post (i praksis én film eller TV-episode).

sabnzb leser nzb-filer, laster ned alle aktuelle meldinger og pakker ut filen(e).

Alt som postes på usenet er ikke nødvendigvis ulovlig, så det er absolutt mulig å bruke sabnzbd til lovlige formål.

Problemet oppstår når du kobler disse programmene sammen. Sickbeard kan holde øye med når det har kommet nye episoder i serier du følger med på. Hvis det har kommet nye episoder, og noen har lastet opp disse til Usenet, så vil Sickbeard laste ned nzb-filen og sende den til sabnzbd, som laster ned og pakker ut episoden. Når den er ferdig, gir den beskjed til Sickbeard, som renamer episoden og oppdaterer databasen til XBMC.

Det hele er utrolig praktisk, men jeg sliter med å finne et troverdig lovlig alibi for akkurat denne funksjonaliteten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sickbeard er et program som brukes til å organisere tvserier. Dette programmet kan fint brukes på lovlig måte, hvis du f.eks. ripper episodene fra egne DVDer. Så lenge du legger inn noe som identifiserer episoden i filnavnet (f.eks. "s01e05" for episode 5 i sesong 1), så vil sickbeard laste ned informasjon om episoden fra thetvdb.com. Sickbeard kan rename filen til et fast format, (jeg foretrekker normalt "Serienavn - episode - episodetittel"). Sickbeard kan også kobles mot xbmc og oppdatere tvepisodedatabasen etter hvert som nye episoder legges inn.

I det hele tatt er sickbeard veldig nyttig både om du ripper episoden selv, eller om du laster de ned.

sabnzbd er et program for å laste ned filer fra Usenet. Om du ikke vet hva Usenet er, så er det kort sagt diskusjonsforum, akkurat som dette. Forskjellen er at systemet er distribuert, hvilket betyr at når du poster en melding i en diskusjonsgruppe på en server, så kopierer serveren denne videre til andre servere, som kopierer de videre til andre servere de kjenner til, osv. osv. Lure hoder fant ut at dette var et fint system til å distribuere binærfiler (som f.eks. filmer og tvserier).
    Ulempen er at det er begrenset hvor stor hver melding kan være. Hver fil må derfor splittes opp i tusenvis av meldinger. Det å finne ut hvilke meldinger man må laste ned for å kunne sette de sammen til en hel fil, kan være litt trøblete. For å forenkle prosessen, lagde nettstedet newzbin.com et filformat som de kalte NZB. Dette er en XML-fil som inneholder meldings-IDen til alle meldingene som utgjør en post (i praksis én film eller TV-episode).

sabnzb leser nzb-filer, laster ned alle aktuelle meldinger og pakker ut filen(e).

Alt som postes på usenet er ikke nødvendigvis ulovlig, så det er absolutt mulig å bruke sabnzbd til lovlige formål.

Problemet oppstår når du kobler disse programmene sammen. Sickbeard kan holde øye med når det har kommet nye episoder i serier du følger med på. Hvis det har kommet nye episoder, og noen har lastet opp disse til Usenet, så vil Sickbeard laste ned nzb-filen og sende den til sabnzbd, som laster ned og pakker ut episoden. Når den er ferdig, gir den beskjed til Sickbeard, som renamer episoden og oppdaterer databasen til XBMC.

Det hele er utrolig praktisk, men jeg sliter med å finne et troverdig lovlig alibi for akkurat denne funksjonaliteten
    Det høres fett ut! Får man alt i HD? Kan man bruke samme system for plex media center til mac?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei vis du skule få lov til og lage how to kjør på! og gjerne trå løs lyd på en rimlig og fungerendes måtte :P

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde da være lov til å lage en guide på dette. Bare forfrem at det ikke skal brukes til ulovlig nedlasting etc.

Om du gjør det link til mine HTPC guide da så blir det liksom en komplett pakke

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Det høres fett ut! Får man alt i HD? Kan man bruke samme system for plex media center til mac?
    Du kan valge om du vil ha i SD eller HD. Systemet kan også laste ned i SD først, og så erstatte med HD, hvis den skulle finne det senere.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for en veldig god forklaring!
    Da forstår jeg hva du menter med at det er lite troverdig å bruke dette lovlig.

Men må man bruke usenet til dette? Hvis man bruker en lovlig side, hvor man betaler for episoder ( noe ala Spotify ) og setter opp programmet å hente episoder lovlig derifra vil dette fungere? Er jo fortsatt like interessant å lese om hvis det fungerer så bra.
    Min tråd

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne..

Ble det ikke noe av en guide?

Her er en annen jeg fant:

The Holy Trinity: SABnzbd+, SickBeard & CouchPotato (with Video)! | Apple Media Center

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger flere guider på nettet, det er bare å Google det. Kan ikke huske å ha sett noen på norsk, men det er ikke veldig avansert å sette opp.

Har det kjørende på flere ulike pcer, også en synology nas. Programvare som det er lett å bli glad i, eneste problemet er at en stadig må utvide lagringskapasiteten.:-D

-T

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •