på utkikk etter hovedkort med sokkel 755?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

på utkikk etter hovedkort med sokkel 755?

trenger nytt hovedkort og har ingen peiling på dette

prossesor er Intel Core 2 Quad Q6600
    ram 1gb*4 - PC5300 DDR2

må være micro kort og hdmi til skjerm, og opptisk/coax ut på lyd

kan også være brukt om noen har siden jeg ønsker å bruke minst mulig penger på det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok få som har slike kort igjen på lager dessverre.
    Men, kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å kjøpe et så gammelt hovedkort?:-?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg en komplett eg kan bruke som mediapc

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forstår jeg, men om jeg husker rett vil du vel ikke få slike kort med hdmi:???: Om jeg tar feil her nå, vil det uansett være enda værre å få tak i noe slikt, om ikke det er noen som har dette liggende, brukt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke mye å finne på norske sider ivertfall. Men det VIL bli mye dyrere å bygge en ny maskin etter nyere standard.

ja kan hende noen har liggende, håper det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyrere ja, men ikke nødvendigvis uoverkommelig.
    Du har jo muligheten til å bruke det samme kabinettet, da jeg regner med at du har et atx kort. Strømforsyninga kan du kanskje også bruke.

Et hovedkort med 1155 socket har greie priser, samt prossesorene til denne, hva med en i3 etc?

Ram koster ingen ting, betalte 799 for 16GB i januar. Du trenger nok ikke mer enn 4, da kam du jo tenke deg prisen. Disken kan til nøds(om du ønsker å spare penger) brukes om igjen dersom det er en SATA disk og ikke en IDE.

Trenger ikke bli så dyrt, i alle fall om du bygger selv, veldig enkelt og alt står forklart.

Eventuelt har du jo denne nye pcen på størrelse med et kredittkort, tenker å bestille et slik selv, bare for å prøve: Raspberry Pi
    Raspberry pi - Nedrent av kunder - ITavisen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har observert innen hardware er "U"-prising
    dvs:
    Når noe er nytt og cutting edge koster det mye
    Når noe er "standard" og "greit" blir det billig
    Når du insisterer på å finne deler som har gått ut er det DYRT

Det kan fort vekk være rimeligere å finne en "grei" erstatning.
    Et "greit" hovedkort, en "grei" CPU og "Grei" RAM, som allikevel er bedre enn det du har fra før.

Dersom du insisterer på et "gammelt" hovedkort ville jeg sjekket Finn.no og Ebay.com der er det MYE rart

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LGA755 er ikke så gammelt, så fullt mulig å få tak i enda.

F.eks dette
    ASUS P5G41T-M LE S775 G41 MATX VGA+SND+GLN+U2 SATA2 FB1333 DDR3 IN / MULTICOM

I tillegg trenger du skjermkort f.eks dette:

Komplett.no - HIS Radeon HD 6450 2GB DDR3

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir straks litt dyrere om jeg også må ha ny prosessor med samme eller større, skal se litt på finn.no om jeg finner noe tror jeg

edit. så at anbefalt strømforsyning til det skjermkortet krever 400w og min er på 250w

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda 755 er ikke så gammelt når det gjelder antall år, men teknologisk sett er det nå steinalder.
    Og 500,- for det hovedkortet får være opp til hvermannen å bestemme om det er vært. Personlig hadde jeg takket nei.
    Kommer du ver et hovedkort til en ok pris er jo alt greit, men det må nok bli et brukt et sånn som jeg ser det.
    Har en maskin liggende med et slikt hovedkort, men dette er selvfølgelig ikke mitt

Og det er nok som Hagen sier, når det gjelder prisingen. Dyrt-> Rimelig -> dyrt

Du MÅ ha en ny strømforsyning ja. Lykke til med letingen, hva med å prøve deg på avtorget?

Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    LGA755 er ikke så gammelt, så fullt mulig å få tak i enda.

F.eks dette
    ASUS P5G41T-M LE S775 G41 MATX VGA+SND+GLN+U2 SATA2 FB1333 DDR3 IN / MULTICOM

I tillegg trenger du skjermkort f.eks dette:

Komplett.no - HIS Radeon HD 6450 2GB DDR3

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant som du sier. får se om jeg finner noe brukt da :-D

er faktsik hdmi på det jeg har, acer N1996, men om det har full hd sttte vet jeg ikke

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NBerg
    Joda 755 er ikke så gammelt når det gjelder antall år, men teknologisk sett er det nå steinalder.
    Og 500,- for det hovedkortet får være opp til hvermannen å bestemme om det er vært. Personlig hadde jeg takket nei.
    Kommer du ver et hovedkort til en ok pris er jo alt greit, men det må nok bli et brukt et sånn som jeg ser det.
    Har en maskin liggende med et slikt hovedkort, men dette er selvfølgelig ikke mitt

Og det er nok som Hagen sier, når det gjelder prisingen. Dyrt-> Rimelig -> dyrt

Du MÅ ha en ny strømforsyning ja. Lykke til med letingen, hva med å prøve deg på avtorget?

Dette er bare tull.
    Det er ingen vesentlige forskjeller på dette hovedkortet og et "nytt" hovedkort til HTPC bruk.

Det er ingen praktisk forskjell på DDR2 kontra DDR3 ram.
    Nye hovedkort støtter evt USB3.0

Prosessoren er mer enn kraftig nok til oppgaven. Den vil kanskje være litt varm og kreve mer kjøling enn en i3 prosessor. Men ytelsen er på linje med en i3-530.

Compare Core 2 Quad Q6600 2.40GHz Processor, Core i3 i3-530 2.93 GHz Processor - Dual-core

Så da er vel regnestykket enkelt. 400 kr for nytt hovedkort kontra 4000 kr for et i3 system.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    755?

Er LGA775 du trenger

Forøvrig, om du velger å gå for litt nyere komponenter vill jeg anbefale ett amd oppsett. F.eks:
    AMD A6-3670K (~800,-)
    Gigabyte GA-A75M-UD2H (~600)
    Kingston HyperX blu DDR3-1600 4GB (2x2GB for dual channel) (~200)

Koster bare 1600-1700 med frakt og du får:
    Micro atx, høyere prosessor ytelse, høyere skjermkort ytelse, lavere strømforbruk, usb3 og selvfølgelig hdmi

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg skriver at den er teknologisk i steinalderen, betyr vel ikke at den ikke kan kjøre hd materiale.
    Som jeg hinter til i postene mine er jeg fullstendig klar over at pcen er mer enn god nok som en htpc.

Men hvorfor kjøpe et slikt hovedkort til 500,- når man heller kan kjøpe en raspberry Pi til samme prisen eller mindre. Kommer også flere slike pcer på markedet i tiden som kommer.

Trådstarter skriver at han er på jakt etter hdmi, det kortet du har linket til har verken hdmi(selv om man helt klart kan bruke dvi eller overgang) eller støtter DDR2, ser heller ikke muligheten for optisk på dette kortet og strømforsyningen er relativt liten, så her blir han nesten uansett nødt til kjøpe en ny.
    Da er du halvveis til en ny pc, og hvorfor ikke da kjøpe en som man faktisk kan oppgradere noe dersom behovet for det kommer?

Edit: Ser du linker til en gpu også så da faller hdmi punktet mitt ut, men da er du likevel opp i dobbel pris igjen. eXa sitt alternativ er jo veldig bra.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q6600 er raskere enn A6-3670K på de fleste områder:

AnandTech - Bench - CPU

Rasberri PI er ikke å få tak i før om et år, og ingen har vel egentlig sett den i aksjon bortsett fra reklamestunts.

Her har du kort med DDR2 + HDMI + SPDIFF til 355 kr:

ps.no - Mainboard S-775 G41 mATX PCI-E VGA Audio GbLAN SATA-II DDR2/DDR3 D-Sub

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv din egen link viser at det ikke stemmer.

Linken din inneholder 3650 mens jeg foreslo 3670k (som i tillegg er ulåst og enkelt kan klokkes opp litt ved å bare endre multi, dog helt unødvendig i en htpc), 3670k er bittelitt raskere enn 3650.

Uansett Q6600 vinner stort sett bare i kunstige tester... og ikke alltid da engang (f.eks 3/5 sysmark tester)
    3/5sysmark, 3dsmax underwater og underwater escape, Microsoft excel 2007, winrar 3.8 compression (knap seier, ~draw mot 3670K)

Resten er tap eller draw.

7 av 30(mot 3650) 3670K ER kjappere enn q6600

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •