Intel eller AMD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intel eller AMD?

Hva anbefales til HTPC, som bare skal brukes til DVD avspilling??
    AMD 64/XP eller Intel pentium/Celeron??

Lurer også på hvordan det er med AMD prossesorer..på en intel Pentium 4 står det f.eks 3.0GHz, og den koster 1650kr,
    og på en AMD Athlon opp til 7000kr, står det bare 2.4GHz, som er mye mindre enn på Intel sine....? :?

Er det slik at AMD krefter er mye sterkere enn Intel's? Akkurat som diesel i forhold til Bensin??

MVh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om dubare skal spille av dvd uten noe ekstra greier du deg vel fint med en pentium3 500MHz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    om dubare skal spille av dvd uten noe ekstra greier du deg vel fint med en pentium3 500MHz?

Nei, skal jo ha filtre å mye sånt, kan ikke ha mindre enn pentium 4, men hvordan blir det med AMD da? Må ikke henge seg opp eller lagge!!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det her står det side opp og side ned om på forumet men for å oppsumere det som er sagt er at du må ha p4 med min 3ghz og kjøre med dual channel minne..

en amd vil følge godt med en stund men skal du kjøre på med de heltigeste filtrene må det bli en p4. eller celeron d eller hva det heter..

du bør velge komponenter av god kvalitet og som passer sammen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    det her står det side opp og side ned om på forumet men for å oppsumere det som er sagt er at du må ha p4 med min 3ghz og kjøre med dual channel minne..

en amd vil følge godt med en stund men skal du kjøre på med de heltigeste filtrene må det bli en p4. eller celeron d eller hva det heter..

du bør velge komponenter av god kvalitet og som passer sammen...
    Skal man ha celeron d må man ikke være redd for og klokke.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem er det? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager men hele gjengen er ute å kjøre.
    Det er ikke lenger om å gjøre å ha flest klokkeslag pr sekund i pcen, det er mye annet som er like viktig. -En AMD Athlon 3000 er like god (eller bedre) enn en Intel 3,0GHz selv om den er på rundt 2GHz (allt etter type).
    Anbefaler å kjøpe en sokkel 754 prosessor til hjemmekino, har du litt mer penger å brenne kan det selvsagt være greit å kjøpe et 939system, da de er mer fremtidsrettet (men dog dyrere). Lykke til;-)
    Her kan du se at en 1,8GHz cpu (enkelt) kan slå en 3,2GHz cpu.
    http://anandtech.com/cpuchipsets/sho...=2129&p=10

PS AMD setter antakelig ned prisene i kommende uke, mest sannsynlig på tirs 19.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Basse
    Beklager men hele gjengen er ute å kjøre.
    Det er ikke lenger om å gjøre å ha flest klokkeslag pr sekund i pcen, det er mye annet som er like viktig. -En AMD Athlon 3000 er like god (eller bedre) enn en Intel 3,0GHz selv om den er på rundt 2GHz (allt etter type).
    Anbefaler å kjøpe en sokkel 754 prosessor til hjemmekino, har du litt mer penger å brenne kan det selvsagt være greit å kjøpe et 939system, da de er mer fremtidsrettet (men dog dyrere). Lykke til;-)
    Her kan du se at en 1,8GHz cpu (enkelt) kan slå en 3,2GHz cpu.
    http://anandtech.com/cpuchipsets/sho...=2129&p=10

PS AMD setter antakelig ned prisene i kommende uke, mest sannsynlig på tirs 19.
    forskjellige prosessorer har forskjellige bruksområder.. som en allround prosessor er amd stort sett beste men når det gjelder rendering og decoding/encoding , http://anandtech.com/cpuchipsets/sho...i=2129&p=9 , er det p4 som gjelder. å det er det som er viktig i en htpc.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud hvor irriterende det er med skråsikre ferskinger som spankulerer inn som stolte haner og kommer med bastante uttalelser om noe de ikke har filla peiling på!!!! :evil:

Jeg skal gjenta meg selv for syv og trygvende gang: P4, ikke AMD! Andy, som utvikler de mest interessante ffdshow-versjonene, har sagt klart fra om at det er P4 som teller, en AMD med en tilsvarende pris er langt fra like god. AMD er helt greie til mye annet, derfor har jeg AMD på alle PC-er i huset unntatt HTPC-en, der å bruke AMD er som å kjøpe Porsche Boxter som familiebil for bagasjeplassens skyld! Punktum. Slutt å kverulere!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vi konturene av en CPU-debatt fra helvete

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat når det gjelder HTPC-bruk er ikke det mye å debattere. Tallenes tale er krystallklar, Intel er best til ffdshow og dermed til de fleste HTPCer.

Sa han som har 6 AMD-maskiner.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Intel er best til ffdshow og dermed til de fleste HTPCer
    gjelder dette kun med ffdshow, eller encoding & decoding av forskjellige multimedia formater med forskjellig programvare?

:water

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    gjelder dette kun med ffdshow, eller encoding & decoding av forskjellige multimedia formater med forskjellig programvare?

Eh...hva har koding med en HTPC å gjøre? Det er da en ren arbeidshestoppgave. Når det gjelder dekoding av andre formater har det ingenting som helst å si. En PII 450 klarer å vise DiVX, XViD og hva nå alt skrotet heter. Men jeg er usikker når det gjelder HDTV-format, det jeg vet er at der spiller også skjermkortet sterkt inn.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet ikke...

jeg forsto ditt innlegg slik at dette var sagt av utvikleren av ff.... og dermed lurte jeg på om poenget var knyttet til dette.

selv skal jeg bygge meg en box med mythtv & har ikke bestemt meg for cpu, men det ligger an til en eller annen p4

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så saklig at jeg bare sier:

Intel 4 Ever :twisted:

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Intel er best til ffdshow og dermed til de fleste HTPCer

intel slår stort sett amd i alle oppgaver som har med behandling av media filer.. dvs. encoding, decodig og også ffdshow.. har noe med serielle prosesser eller noe (hvor du har en fil du skal kverne igjennom)? og at det derfor er bra med mange mhz.. det er hvertfall det som blir resultatet i de fleste benchmark testene jeg har sett.. amd vinner det meste bortsett fra slike oppgaver.. bare se på linken til kong basse..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    water, mitt poeng er bare at hva som helst kan kjøre alle slags andre formater (unntatt HD, altså), så der har det ikke noe å si. Og når detg gjelder koding er det jo bare tiden det tar som varierer fra prosessor til prosessor. Men driver man seriøst med HTPC er det ffdshow som gjelder. Skal man ikke bruke det, har prosessoren lite å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    water, mitt poeng er bare at hva som helst kan kjøre alle slags andre formater (unntatt HD, altså), så der har det ikke noe å si. Og når detg gjelder koding er det jo bare tiden det tar som varierer fra prosessor til prosessor. Men driver man seriøst med HTPC er det ffdshow som gjelder. Skal man ikke bruke det, har prosessoren lite å si.
    Helt enig. Det har lite å si hvilken cpu som blir valgt. I en hi-fi dvdspiller er det en RISK prosessor på et par hundre MHz, og det funker utmerket, på encoding er Intel et hestehode forran AMD når to cpuer til samme pris settes opp mot hverandre.
    Det dere ikke har vært innepå er at Intel's prosessorer blir veldig varme. -Dette gjør at de trenger god kjøling. -Et HTPC kabinett er ofte også kompakt, personlig ville jeg ikke hatt en vifte avkjølt maskin på 30-40dB under TVen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært interessant med en sticky med anbefalt hardware i tillegg til anbefalt software? Jeg ser for meg at folk kommer til å spørre (og krangle) om valg av cpu, hd, mengde ram etc ganske ofte.

Jeg ser for meg noe ala:
    CPU:
    Generelt anbefales en rask intel p4-serie prosessor til alle HTPC løsninger som skal kjøre ffdshow. Skal du ikke kjøre ffdshow tilfredstiller alle moderne cpu-er kravene for å kjøre dvd/divx avspilling.

RAM:
    256/512/1024MB (?) ram gir optimal ytelse for å kjøre windows XP med videoavspilling, skalering og evt HD video. Å øke minnet utover dette gir ingen eller neglisjerbar økning i ytelse

HD:
    Seagate og Hitachi har de stilleste harddiskene akkurat nå. Da båndbredden for å streame video fra disk ikke trenger å være all verden, anbefales det å kjøpe disse eller andre (5400rpm) disker med relativt lav ytelse, lite varme og lite støy. Det antas at systemdisken også kan ha slike specs grunnet lite aktivitet ifbm video avspilling

GRAFIKK-KORT:
    ATI/NVIDIA (?) anbefales fordi populær konsensus her og på avforum.com er at disse gir best kvalitet på tv-utgang, enklest driveroppsett, best stabilitet, minst varmeutvikling/støy/vifteløs og best ytelse/krone

Fylle inn resterende informasjon og sette som sticky?

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^

intel slår stort sett amd i alle oppgaver som har med behandling av media filer.. dvs. encoding, decodig og også ffdshow.. har noe med serielle prosesser eller noe (hvor du har en fil du skal kverne igjennom)? og at det derfor er bra med mange mhz.. det er hvertfall det som blir resultatet i de fleste benchmark testene jeg har sett.. amd vinner det meste bortsett fra slike oppgaver.. bare se på linken til kong basse..
    http://www6.tomshardware.com/cpu/200...4_4000-11.html

Viser at intels raskeste prosessor vinner 3 av 4 video encoding benchmarks mot amds raskeste prosessor. Verdt å merke seg er imidlertid at AMD faktisk er raskere eller like rask i så godt som alle andre tester, stiller betydelig bedre med variabel hastighet (speedstep eller hva de nå kaller det), og at forskjellen gjerne ikke er mer enn 2 sekunder av 2 minutter!

Sitat Opprinnelig postet av Kong Basse

Helt enig. Det har lite å si hvilken cpu som blir valgt. I en hi-fi dvdspiller er det en RISK prosessor på et par hundre MHz, og det funker utmerket, på encoding er Intel et hestehode forran AMD når to cpuer til samme pris settes opp mot hverandre.
    Du kan ikke sammenligne megahertz på den måten. Det er sannsynligvis mulig å lage en 1MHz prosessor som er raskere enn p4 3.4GHz, det er bare spørsmål om pris, parallellisering og spesialisering. Jeg stiller meg også tvilende til om intel yter bedre enn amd til samme pris, det jeg har sett har stort sett vært basert på absolutt ytelse, uten å ta hensyn til pris.

Det er helt klart at en mer spesifikk boks som bare skal spille av film kan potensielt gjøre dette mye mer stabilt, mer stillegående, kaldere, etc enn en HTPC. Men det forutsetter at en eller annen produsent ser oss som potensielle kunder og designer asics fra grunnen av tilpasset våre behov. Så langt har boksene jeg har sett vært lagd mer for karaoke-syngende asiater. Dvs de har ikke lagt samme vekt på kvalitet som de fleste av oss gjør. Synd...

mvh
    Knut

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •