HTPC - Høye krav til ytelse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - Høye krav til ytelse!

Hei,
    har prøvd meg i det siste på å installere diverse HTPC programmer på diverse jeg maskiner jeg hadde liggende med dårlig resultat.

Acer Aspire laptop w7 m/HDMI, nvidia 512mb skjermkort, 4gb ram - lag.

Macbook pro 13" 2009 8GB Ram, 7200RPM, Nvidia 9400M - lagger veldig både på Plex,XBMC,VLC etc.

Så....!

Hvis jeg nå først skal gå til innkjøp av noe, vil jeg at det skal være en OPPGRADERING fra Blu-ray plateavspilling via PS3 hvor jeg ikke synes at bildet/lyden er helt optimalt.
    Lurte litt på å kjøpe en electrocompaniet EMP2 Multimediaspiller, men synes den er litt lite fremtidsrettet mtp at jeg får mer og mer filmer som ikke er i fysisk format.

skal kjøre dette mot:
    Samsung 46" 7070 LED skjerm
    Vienna acoustics Beethoven symphony grand
    Electrocompaniet AW250 + EC4.6
    altså kun 2.0 system.

Dette skal kunne kjøre FULL-HD, knirkefritt uten noen artifacts, lag, "ok" kvalitet etc på alle vanlige formater.
    Både Blu-ray plater, MKV, direkte blurayrips, lossless bluray rips, og DVD.

er dette mulig? og helst uten at det koster 20.000...
    Helst selvbygg. Stoler ikke på at Acer og disse greier å sette noe fornuftig spec sammen...

...og blir bluray avspillinger via plate bedre enn på en PS3 hvis man har god hw, sånn som kanskje denne?
    Komplett.no - Plextor Blu-Ray Writer PX-LB950UE

eksternt lydkort har jeg, så det trenger dere ikke tenke på.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keyboardwizard
    Hei,
    har prøvd meg i det siste på å installere diverse HTPC programmer på diverse jeg maskiner jeg hadde liggende med dårlig resultat.

Acer Aspire laptop w7 m/HDMI, nvidia 512mb skjermkort, 4gb ram - lag.

Macbook pro 13" 2009 8GB Ram, 7200RPM, Nvidia 9400M - lagger veldig både på Plex,XBMC,VLC etc.

Så....!

Hvis jeg nå først skal gå til innkjøp av noe, vil jeg at det skal være en OPPGRADERING fra Blu-ray plateavspilling via PS3 hvor jeg ikke synes at bildet/lyden er helt optimalt.
    Lurte litt på å kjøpe en electrocompaniet EMP2 Multimediaspiller, men synes den er litt lite fremtidsrettet mtp at jeg får mer og mer filmer som ikke er i fysisk format.

skal kjøre dette mot:
    Samsung 46" 7070 LED skjerm
    Vienna acoustics Beethoven symphony grand
    Electrocompaniet AW250 + EC4.6
    altså kun 2.0 system.

Dette skal kunne kjøre FULL-HD, knirkefritt uten noen artifacts, lag, "ok" kvalitet etc på alle vanlige formater.
    Både Blu-ray plater, MKV, direkte blurayrips, lossless bluray rips, og DVD.

er dette mulig? og helst uten at det koster 20.000...
    Helst selvbygg. Stoler ikke på at Acer og disse greier å sette noe fornuftig spec sammen...

...og blir bluray avspillinger via plate bedre enn på en PS3 hvis man har god hw, sånn som kanskje denne?
    Komplett.no - Plextor Blu-Ray Writer PX-LB950UE

eksternt lydkort har jeg, så det trenger dere ikke tenke på.
    20.000? :shock:

Et ok, grafikkort, med et ok cpu med dagens standard, vil kunne tygge alt av formater du gir den.

Sleng på en ssd så blir den veldig rask også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    20.000? :shock:

Et ok, grafikkort, med et ok cpu med dagens standard, vil kunne tygge alt av formater du gir den.

Sleng på en ssd så blir den veldig rask også.
    hmm... uten noen form for lag?
    og bedre bilde enn PS3?
    har som sagt gjort 2 mislykkede forsøk..
    er IT-tekniker, og over middels kyndig, men har blitt litt forbauset over hvor dårlig det har gått å få til knirkefri avspilling av store formater.
    (typisk bluray filer på 40-50GB i 1080p)

som sagt så knelte min macbook pro 13" 2009mod, 2,53ghz dualcore med 8GB minne og 9400M skjermkort og 7200rpm disk til de grader - men kan jo være det var skjermkortet her som er i dårligste laget

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keyboardwizard
    hmm... uten noen form for lag?
    og bedre bilde enn PS3?
    har som sagt gjort 2 mislykkede forsøk..
    er IT-tekniker, og over middels kyndig, men har blitt litt forbauset over hvor dårlig det har gått å få til knirkefri avspilling av store formater.
    (typisk bluray filer på 40-50GB i 1080p)

som sagt så knelte min macbook pro 13" 2009mod, 2,53ghz dualcore med 8GB minne og 9400M skjermkort og 7200rpm disk til de grader - men kan jo være det var skjermkortet her som er i dårligste laget
    Ja. Overasket av den macbooken din kneler og. Men aldri likt mac, så kan ikke svare hvorfor.

Kjøp deg et nyere skjermkort med passiv kjøling mellom 500-1000, intel i5 2500 og så mye ram du vil og en ssd. Dette vil dra alt uten noen form for lag.

Blu-ray drev kan du velge selv. Her kommer kanskje pris litt inn i bildet med tanke på støy fra drevet ol.

Nyere skjermkort tar for seg dekoding av video signaler.

Edit:

Sleng opp en tråd her med budsjett og du får garantert gode svar:
    Hjelp til kjøp og salg av PC - Forum - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke forstå at du skal ha så store problemer med oppsettene du har kjørt tidligere, jeg har kjørt full hd inklusiv dolby 7,1 fra lignende specs. men som nevnt over kommer du langt med en i5 og et ok skjermkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar folkens!
    mulig jeg er pirkete også...

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv:

En selvbygg HTPC med en Silverstone kabinet.
    En vanlig hoved kort med 2ghz dualcor CPU og 4 GB DDR.
    SSD til W7 og alle filmer (mest egen BR ripp og egen DVD ripp) er lagret på 4 Nas stasjon.
    Graphic kort er en radeon HD2450.
    Jeg har installert Mymovies2, den brukes til å rippe filmene, og den er integrert i media center for avspilling. i tilleg for BR avspilling bruker jeg TMT5 som er integrert i Mymovie.

og den koster langt mindre en 20k.

PS: kjøre BR 3D uten lag... (90mbs)

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få best bilde kan du følge denne guiden:

Watching H.264 videos using Compute Unified Device Architecture (CUDA)

De anbefaler:
    CPU: Intel i5-2400
    Hovedkort: Gigabyte GA-H67MA
    GPU: Nvidia GT 440

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på en 6 år gammel PC med Amd 2ghz dualcore, 1gb ram og et Nvidia gfx kort til 250kr,-
    Spiller MKV 1080p og bitstream uten noen problemer. Hvordan du setter opp softwaren her er ganske vesentlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Sitter på en 6 år gammel PC med Amd 2ghz dualcore, 1gb ram og et Nvidia gfx kort til 250kr,-
    Spiller MKV 1080p og bitstream uten noen problemer. Hvordan du setter opp softwaren her er ganske vesentlig..
    Regner med det er forskjell på en mkv på 7gb og 40-50gb iso saker eller hva det er som trådstarter har tenkt å kjøre?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det krever vel mindre av hardwaren å spille iso filer enn mkv

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt går det også ann å gå for et AMD oppsett med integrert skjermkort:

AMD A8-3870K - Laveste priser, tester og omtaler - CPU/prosessor - Prisguide - Hardware.no
    Gigabyte GA-A75M-UD2H - Laveste priser, tester og omtaler - Hovedkort - Prisguide - Hardware.no

test:
    AMD Llano - THE great HTPC chip? - Page 28 - AVS Forum

Siden Scythe Ninja Mini ikke lenger er å få tak i, er jeg usikker på hvilken CPU kjøler jeg ville gått for.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    CPU: Intel i5-2400
    Hovedkort: Gigabyte GA-H67MA
    GPU: Nvidia GT 440
    Bruker Intel Pentium G620 (550 kr) og Asus P8H67 (ca 700 kr) og litt minne. Tygger unna 120 mbps 1080p video med 110 fps (GraphStudioNext video performance) med LAV Quicksync Video decoder.

Opplever at Nvidia GT 440 som jeg har på den andre HTPCen i heimen ikke klarer å spille samme klipp med mer enn 22 fps = ubrukelig. Med siste Intel-drivere skal det visst ikke være noe problem med 23.976 hz heller.

Prøv å installer LAV Video decoder og velg DXVA native, eventuelt CUVID for Nvidia-kort eller Quicksync for Intel SandyBridge: LAV Filters - DirectShow Media Splitter and Decoders - Doom9's Forum. Dette har gjort oppsett av HTPC veldig mye enklere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med i5 + h67 og geforce 440 har du jo muligheter til begge deler
    TS hadde tross alt budsjett på 20 000 kr, dette oppsettet vil koste ~7000.

Så vil han i tillegg få veldig mye kraftigere oppsett i forhold til transkoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sterk htpc

Komplett.no

Sterk HTPC som skal takle alt tilogmed 3d bluray (Software avhengig)

+ den er lydløs uten en eneste vifte.

Viss du trenger mer juice ta et steg opp til i5 med HD3000 intern grafikk. bare husk å velg den med lavest watt

Du må selvfølgelig bruke en spiller som støtter avspilling med "hardware acceleration" slik at grafikk delen tar seg av video decodingen og ikke cpu da denne egner seg dårlig til dette.

HOW-TO:Enable Hardware Accelerated Decoding via DXVA2 in XBMC for Windows - XBMC

quote:
    Sandy Bridge graphics core has absolutely no problems with HD video playback. The decoder built into the graphics core copes perfectly fine with all popular formats, leaving the computational part of the CPU almost without work.

The CPU utilization during HD video playback in H.264 format doesn’t exceed 10-15%, while the CPU itself remains in power-saving mode, i.e. works at the clock speed lowered to 1.6 GHz.

VC-1 video playback in Cyberlink PowerDVD10 (version 10.0.2429.51) produces even more impressive results.

Fant ei side der det stod at den bruker 17w ved 1080p avspilling..perfekt for passive kjølt kabinett awesome...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •