Mulig å ha 3 skjermer på 1 skjermkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å ha 3 skjermer på 1 skjermkort?

Hei!
    Jeg har en kontor pc med 2stk 23" Samsung skjermer.
    Jeg har blitt ganske hekta på å multiskjermer, det skal sies.
    Den ene skjermen står horisontalt og er "Main Monitor" mens den andre er vridd vertikalt, her kjører Spotify og andre småprogrammer som er greie å ha lett synlige.

Jeg tar endel bilder, og filmer litt, så bruker PC'en til å redigere dette.
    Men disse Samsung skjermene (TN panel) er ikke trivelige å få kalibrert riktig, så ønsket om en ny bedre skjerm Dell U2711 (S-IPS panel) er sterkt.

Hvordan vil det da stille seg, kan jeg kjøre 3 skjermer på dette skjermkortet: NVIDIA GeForce GTX 460.

Og enda viktigere, kan jeg har forskjellig oppløsning på skjermene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvordan vil det da stille seg, kan jeg kjøre 3 skjermer på dette skjermkortet: NVIDIA GeForce GTX 460.

Og enda viktigere, kan jeg har forskjellig oppløsning på skjermene?
    Det er de færreste skjermkort som kjører mer enn to skjermer.
    Du må enten inn med en "triplehead 2 go" eller en USB adapter.

Her er en post på et forum jeg følger mye
    3 monitors with 1 turned at 90 degrees? - Spiceworks Community

Det er ingen problemer med å kjøre forskjellige oppløsninger på skjermene som har egen dedikert utgang, men jeg tror at de som er på en triplehead må ha lik oppløsning. Da har du jo uansett en utgang igjen på skjermkortet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GTX460 kan ikek kjøre flere skjermer, nei. De fleste nyere ATi kort kan kjøre flere enn to skjermer, 3 eller 6 er vanlig. Da kan man kjøre forskjellig oppløsning, refresh, fargeprofil osv på hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du dele opp i 2 teknologier hovedsaklig(Jeg nevner ikke matrox sin):

1. ATI(Eyefinity):
    Støtter 3 skjermer på ett skjermkort(gjort dette siden 5xxx serien) MEN! Du må ha en aktiv displayport overgang eller displayport på den ene skjermen(HUSK å sjekk om det er DP eller mini-dp på skjermkortet!!!)

2. Nvidia(surround/3d vision surround):
    Støtter kun 3 skjermer i SLI. kortet ditt støtter også surround, men du må ha 2 skjermkort.
    System Requirements

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke noe problem å kjøre 3 (evt 4) skjermer, du må bare kjøpe et skjermkort som støtter dette

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte raskt på google, og kom over en tråd som anbefalte dette kortet:
    MPX.no - Sapphire Radeon HD 6450 1GB DDR3 "FleX"

Men utifra specs, så er jeg usikker på om jeg kan bruke det på mitt hovedkort; ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards- ASUS P5K

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal passe det. Hovedkortet ditt har 2 PCI ekspress slots.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige amd serie 6 og nå 7x serien støtter opp mot 6 skjermer på et kort.

Dog da må man finne en display port verson 2.x et eller annet splitter eller skjermer som støtter daisy chaining.

Sjøl sitter jeg på et enkelt amd 6970 som jeg kjører 4 skjermer på, 3 helt vanlige pc skjermer og en hdmi kabel til tv'n.

Har dog 2 aktive display port til dvi adaptere som man finner til en 350 kr stk på diverse nett forhandlere.

Port fordelingen jeg bruker på kortet er så enkelt som 2 mini dp porter med adapter til dvi, en dvi utgang og HDMI utgangen, dette siden HDMI porten og de to normale DVI portene går på samme klokke-enhet som bare klare og styre for to skjermer om gangen så da er det enten en dvi+HDMI eller DVI+DVI.

Display portene kjører på annen teknikk eller no visst nok så de har ikke denne problematikken, så der er første flaske hals båndbredde.

Kort sagt, et slikt kort til 2 lapper + adapter ligger nok under i pris enn et Trippehead2Go gjør og vil klare høyere oppløsninger med enda mindre problemer.

Søkte raskt på google, og kom over en tråd som anbefalte dette kortet:
    MPX.no - Sapphire Radeon HD 6450 1GB DDR3 "FleX"

Men utifra specs, så er jeg usikker på om jeg kan bruke det på mitt hovedkort; ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards- ASUS P5K
    Dette funker nok helt greit, bare nevner at man ikke kan blande AMD kort og Nvidia kort, mener også du bare kunne funnet et rimelig nvidia 460 kort til og kjørt opp mot 4 skjermer på den måten, men har ikke prøvd det selv.
    Da hadde du også fått bedre ytelse, 6450 kortet er nesten så på bånn av stigen man kan komme på fjorårets generasjon, så hadde ikke forbause meg om 460 kortet hadde bedre ytelse.

*Reading ftw*
    Om du går for et AMD kort og får den flotte skjermen der så hadde jeg funnet et kort som var mer kraftig en 6450, og funnet noe med minst en Gig Ram på seg, f.eks Komplett.no - XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Da tipper jeg også at du kan ta de skjermene du har og sette rett på DVI portene og Dell'n rett på display port :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    *Reading ftw*
    Om du går for et AMD kort og får den flotte skjermen der så hadde jeg funnet et kort som var mer kraftig en 6450, og funnet noe med minst en Gig Ram på seg, f.eks Komplett.no - XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Da tipper jeg også at du kan ta de skjermene du har og sette rett på DVI portene og Dell'n rett på display port :-D
    Da spørs det om ikke det blir en slik løsning, om jeg da kan klare meg uten noen eksterne splittere/adaptere.

Jeg trenger ikke noe "heftig" skjermkort, i den forstand at jeg spiller ikke, har ikke hatt noen spill på PC på 6-8år sikkert.. Men det hender jeg tegner litt i 3d da..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt store grunner og mate på med litt ekstra kraft, som man merker mere til ettersom nå adobe og kompaner begynner og støtte mer og mer akselerasjon på skjermkortet (selv om det bare er for 2d)

Er kanskje jeg som er en smule overkill og, men om jeg hadde brukt 7-9000 kr på en fet skjerm så hadde jeg ikke verdt redd for og sette en tusen lapp på et skjermkort.

Sjekk også for sikkerhets skyld at du har nok porter på kortet om du går det rimeligste, det er visst noe de også skalerer ned på i bånn sjiktet. (Du vil vel trenge 2 Dvi utganger og en Display port utgang i det minste)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Samtlige amd serie 6 og nå 7x serien støtter opp mot 6 skjermer på et kort.

Dog da må man finne en display port verson 2.x et eller annet splitter eller skjermer som støtter daisy chaining.
    Det glemte jeg bort, dette er en topp løsning (men ikke på GTX460)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det hender jeg tegner litt i 3d da..
    Vi bruker GTX580 til 3DsMax, alt flyter flott da
    En kunne brukt Quadro, men med det antallet polys vi bruker har vi ikke noe problemer

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo DP på U2711, så da kan jeg bruke den på den, og DVI på de skjermene jeg har idag, på et HD 6850 kort.

Dell U2711, fåes nå helt ned i 4500kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •