Holder på å bygge gaming HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Holder på å bygge gaming HTPC

Skal til å bygge meg en HTPC. Den skal brukes til filmtitting, musikkspilling, og noe gaming.
    Har en bærbar pc fra før som klarer disse oppgavene nokså greit, men den bråker litt, og er verre å oppgradere enn en stasjonær pc.
    Den bærbare står 99% av tiden kobla til anlegget, så derfor må det en stasjonær til for å kunne få litt mer sprut for mindre kronasje.

Den bør kunne spille skyrim på ultra i 1080p
    Lurer også på muligheten til å bruke pcen som blu-ray spiller, men vil det bli like bra som en dedikert BD spiller? Det er vel fortsatt endel krøll med å få HD-lyd gjennom hdmi?
    Det går vel kanskje å kjøpe et lydkort som sender HD-lyd optisk til reciever.

Den må også være tyst under musikkavspilling, under filmavspilling bør den bråke mindre enn projektoren.

Kan få kjøpt et brukt ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards- ASUS P5Q PRO med core2 3ghz prosessor og 4gb ram for en grei pris, så har jeg noe som fungerer til en billig penge.
    Skal få meg i5/i7 etterhvert. med 65w TDP om mulig..
    Tenker også på å kjøle prosessoren passivt, eventuelt med ei sakte noctua vifte..

Har handla litt deler:

Kabinett:
    Silverstone CW02

Valgte dette siden det har et meget pent design, har god kjøling, og plass til lange grafikkort..

PSU:
    Lian Li Silent Force 850W

Denne psuen var på tilbud på netshop denne uka, og har lest noen reviews som sier at den er meget stillegående.
    Kunne gått for passiv kjølt, men det er jo uansett en fordel med litt luftgjennomstrømming i kabinettet hvis jeg skal ha passivt skjermkort.
    850 watt gir også mer en nok headroom til eventuell Crossfire/SLI
    Dessuten går den nesten på tomgang til vanlig, noe som gir mindre støy.

Så er spørsmålet hvilket grafikkort jeg skal velge, passivt eller med vifte?
    Prisklasse: 1000-2000 kr
    Har lest en plass at det ikke anbefales passivt skjermkort i en htpc, siden temperaturen inni kabinettet vil bli ganske høy i forhold til et kort med utblåsing på baksiden.
    Jeg tror ikke det blir noe problem i dette kabinettet med en 120mm vifte bak, og to 92mm vifter i front.
    Hva tjener man på Crossfire? Har lest flere plasser at det er best å kjøre et kraftigere skjermkort i stedet for to mindre kraftige hvis man ikke skal kjøre på veldig høye oppløsninger.
    Skal jeg ha passive skjermkort bør jeg kanskje ha to for at det skal bli rakst nok?
    Eller burde jeg gå for en vannkjøler til skjermkortet? Vifta i de bråker jo litt de og..

Har noen kandidater her:

Komplett.no - PowerColor Radeon HD 6850 1GB GDDR5
    Komplett.no - Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
    Komplett.no - Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5
    Komplett.no - Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Hva blir best av dette? Og er det noen som har testa støynivå på grafikkort? litt vanskelig å finne målinger rundt på nettet..
    Kom med andre ideer hvis det er noe annet som vil fungere bedre!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6850 kortet med passiv kjøler tipper jeg hadde generert mye varme, så kan ikke anbefale det for et så lite kabinett.

Det er også det svakeste kortet i rekka og første delen i maskina du vil få lyst til og bytte.

Ville ha gått for nvidia gtx 560 og prøvd med ett enkelt kort først, om du faktiskt får noen utnyttelse av to kort kommer vell så mye på det individuelle spillet som noe annet, noen spill vil kunne se ytelses bedring godt over 50% mens andre bare rett og slett ikke funker (ikke mange av de siste nå lenger)

Om du føler for det så kan du altids kjøpe et kort til av samme type og stappe inn

Oppdatering:
    Blingsa litt og så ikke første gangen at hk ikke støtter Nvidia SLI, men det forandrer ikke at jeg anbefaler gtx 560 tror nesten bare det kortet alene vil kunne gi prosessoren en del og tygge på. Samt at nvidia har en del bedre drivere og programvare.

Angående støynivå på skjermkort så er det mildt sagt langt fra stillegående. tipper mitt 6970 kort surrer på 20db og glatt opp mot 50db (om ikke mer) ved load (tror ikke det er så veldig langt fra 560 kortet, men godt mulig mitt bråker mer).

Og for ditt tilfelle med så lite kabinett kan varmen bli en del høyere enn for noe med mere normalt størrelse og dermed vil vifter gå fortere og dermed bråke mere.

Selv har jeg gaming\kontor pc i et helt separat rom, men med en ti meters hdmi kabel og en optisk 10m til tv\reciever :roll: (xbmc på pc'n, unified remote control og xbmc kontroll appen på htc'n)

ps: det kabinettet så unektelig sexy ut.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å finne et kort med utblåsing på baksiden, men det kan jeg bare gi opp.. finner ikke noen separate kjølere heller.
    Vil tro det går fint med et uten..

Komplett.no - Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX
    Gainward sin "Phantom" kjøler sier mange at er ganske stillegåendes.. skulle likt å funnet noen målinger

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CoolIT omni er kanskje et alternativ til gpuen. Bråker den for mye blir det en noctua eller nexus vifte på den..
    Komplett.no - CoolIT OMNI AC-N470 A.L.C. GPU Kjøler

Kommer til å bruke Thermalright Ultra til cpuen.. Dette er den beste cpukjøleren i følge SPCR
    Thermalright Ultra-120 eXtreme 775 RT CPU kjøler s775, m/vifte, 15,8 dB(A) - Netshop
    EDIT: Oi, den var svææææær, får se om jeg finner scythe ninja II her i landet..

Tenkte jeg kunne montere det som dette hvis det er plass, eneste er at gpukjøleren får all varmen fra cpuen, men jeg ser ikke noen annen mulighet til montering enn dette..
    Eller kanskje det er mulig å bruke 2 coolit i "serie", men det gir jo samme problem med varmen, om mulig verre..?

-dscf0848-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja de der er massive men det kan gå.

sjøl har jeg verdt såpass lat at jeg har ikke bygd meg noen htpc i det hele tatt. jeg har borra et høl i veggen til selve gaming pcn og strukket en ti meters hdmi kabel inn til stua.

kontrolerer stort sett pcn fra stua via xbmc fjernkontrollen til android eller unified remote controller.

Om jeg skal game flytter jeg tast/mus med til sofaen og setter via en powered hub siden Usb kabel på noen meter kan trenge litt hjelp.

Nb: veit min gpu kjøler blåser luft ut bak, men jeg har også hakket over i styrke, mulig du finner de om du ser på kraftigere kort ala radeon 6970 eller gtx 580 (min anbefalning, selv om jeg selv eier 6970)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å gå for vannkjøling!

Så var det å velge mellom GTX 570 og Radeon HD 6970

GTX 570 er kanskje bittelitt sprekere i noen spill, og støtter physx
    6970 Har HDMI type A og bitstreaming av HD lyd over hdmi.. Dette er jo først og fremst en HTPC, så jeg kommer nok til å gå for dette.

Men at det skal være så vanskelig å finne referansedesign til en bra pris!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å prøve med en 120 mm radiator til å starte med. De fleste vil vel le av dette, men det KAN gå, man får ikke de beste temperaturene, men det er ikke det jeg er ute etter heller.

PNY har et GTX 580 med en CPU blokk som blir kjølt av en 120mm radiator. Temperaturene på dette er helt fantastiske!
    PNY GTX 580 Liquid Cooled GPU and CPU

Skal bruke den tykkeste radiatoren jeg fant, den gjør det veldig bra i tester. 2 vifter i push-pull.
    Din vannkjøling og modding distributør - Alphacool NexXxoS Monsta 120 35314

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg klinte likegodt til med Radeon HD 7950 jeg :-D
    Da skal ihvertfall ikke GPUen være svakeste ledd.. (det er prosessoren og ramen som har den tvilsomme æren)
    Fikk også en 120 GB SSD i går som jeg skal installere Windows på.

Skal gå for en vannkjølingsloop med en DDC og en 200 mm radiator i lokket på kabinettet. Må bare få klipt til en alu plate, skjære hull, og lakkere..

Finnes det et bra program til å spille av bluray fra pc?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha drept et hovedkort og klart å knekke av en kondensator på grafikkortet når jeg skulle demontere vannblokka, har jeg gått tilbake til luftkjøling. Pumpa bråkte mer en stille luftkjøling, selv på 45%.
    Kommer til å kjøpe en Noctua NH-U12P til prosessorkjøler, og eventuelt et eller to passive skjermkort.

Nå kjører jeg på P8z77-v hovedkort med en Intel i5-3570k prosessor. Fungerer meget bra, jeg spiller bare 5-6 ganger i året, så er egentlig bortkasta å legge mye penger i grafikkort.

Jaja, var en dyr, men gøy erfaring

Vannkjølingsoppsettet er til salgs for 1500 kr.. Kosta meg 5000 fra tyskland.
    Hvis noen vil kjøpe strømforsyninga mi, kommer jeg til å kjøpe passiv strømforsyning, da denne er den delen som bråker mest i pcen, selv om det skal være en av de mer stille. ca 20 db mener jeg det er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •