Min første htpc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer chriztr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første htpc.

Heisann folkens.
    Har prøvd over en time nå og lese igjennom forumet etter gode tips på hvilke deler man trenger til et htpc.

Alle har jo forskjellige kriterier for hvordan den skal se ut og hva den skal kunne takle. For min del så skal denne kunne takle Win 7 x64 som OS og XBMC mediacenter software. Det er basic.
    Video og lyd trenger ikke å være 1080p i og med at jeg har flest dvd-plater i huset og nøyer meg med kvaliteten jeg får av en normal rip i handbrake. Lydmessig så holder det i bøtter og spann med DD5.1-støtte siden det er det maksimale anlegget mitt støtter. Tanken er å kjøre HDMI fra maskinen og opp i TV og fiske ut lyden derfra og ned i anlegget (nåværende løsning er at alle enheter er koblet direkte i tv-en og lyden blir sendt tilbake med optisk fiber til anlegget).
    Andre ting denne htpc-en skal klare er emulering av spillkonsollene som jeg vokste opp med. Det vil si at støtte for Nintendo 64 og Play Station 1 emulator. Her vet jeg at prosessoren er sterk nok, men jeg er i tvil på det interigrerte skjermkortet. Gamecube/Wii/PS2 emulasjon er ikke nødvendig og her er jeg også klar over at det trengs en litt sterkere type prosessor og et dedikert skjermkort.

Så det jeg har gjort er å se meg ut noen deler på komplett.no. Jeg har mager erfaring med pc-bygging. Bygget to stasjonære for fire år siden, så jeg har prøvd å ta hensyn til socket-typer, størrelse i kabinett o.l.

Hva tenker dere?;

Kabinett: Streacom F1C-B Sort 749,-
    Hovedkort: ASUS P8H67-I B3, Socket-1155 799,-
    CPU: Intel® Core i3-2100 Processor 949,-
    PSU: Silver Power SP-SS500 500W PSU 295,-
    HDD: Corsair SSD Force Series F40A, 40GB 685,-
    RAM: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 95,-

Dette summeres opp i en pris på 3572,- uten frakt.

Kilden til filmer blir fra ekstern HDD via USB.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streacom sine kabinetter er designet for Streacom sin Pico PSU. Tror neppe du får plass til en vanlig ATX PSU inni der.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Dette visste jeg ikke, så det var godt å få vite.
    Fant bare en hos komplett på 150W. Syntes dette hørtes lite ut, men det er kanskje mer enn godt nok for oppsettet?

Slik ser det ut nå:

HK: ASUS P8H67-I B3, Socket-1155 799,-
    PSU: Streacom 150W PicPSU Adapter Kit 799,-

Dette vil da utgjøre en totalsum på: 4076,-

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shuttle
    MPX.no - Shuttle XS35GT V2 Barebone Sort
    Den gjør alt du ønsker, bare putt inn 4GB RAM, en HDD og et OS

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo,

Både skjermkort og CPU er kraftig nok i massevis for det du ønsker.
    Jeg ville valgt en disk på minst 60GB. Bare win 7 tar en del plass.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hagen:
    Er ikke atom prosessoren veldig svak med tanke på det grafiske som XBMC krever? Tenkte nemlig å bruke det skinnet som heter Aeon og mener på at det trekker litt kraft.
    Kanskje du har erfaring med denne boksen og vet hvordan viftestøyen er? Er det værre enn en laptopvifte på full rulle?

@Ruslebiffen:
    Tenkte å ikke fylle OS disken med så veldig mye mer enn OS og XBMC (i tillegg emulatorne for retrospillene)
    CPU'en valgte jeg litt kraftig for evnt. fremtidig utvidelse, hvorvidt det er mulig.
    Det eneste jeg sliter litt med er om delene passer sammen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker XBMC hver dag, men jeg bruker Confluence, kan sikkert prøve Aeon, men har ikke tid før til helga.
    Funker som ei kule for meg ihvertfall.
    Det er ingen viftestøy for det er ingen vifte, det er derfor du må ha en SSD eller 5400 rpm disk, på grunn av temperaturen.
    Min installasjon, kun XBMC og det som trengs for den (TMT5 for BluRay) og windows kommer på 50GB.
    Jeg har en 120GB disk, og erfaringsmessig vil enhver windows (alle OS egentlig) installasjon vokse jevnt og trutt.

Teiteste jeg vet er serverne på jobben som ble installert med 35GB HDD fordi "det bør jo være nok". argh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chriztr
    Okey. Dette visste jeg ikke, så det var godt å få vite.
    Fant bare en hos komplett på 150W. Syntes dette hørtes lite ut, men det er kanskje mer enn godt nok for oppsettet?

Slik ser det ut nå:

HK: ASUS P8H67-I B3, Socket-1155 799,-
    PSU: Streacom 150W PicPSU Adapter Kit 799,-

Dette vil da utgjøre en totalsum på: 4076,-
    Hei

Bygde et lignende oppsett selv for ikke så lenge siden og den 150W PSU'en er mer en nok, selv har jeg en 120W og når jeg måler fra "veggen" ligger PC'en å idler på rundt 35W med peaks opp mot 65W - og jeg har en BD-ROM i tillegg.

Når det gjelder CPU'en er den god nok i massevis, men hvis du er usikker på om den integrerte grafikkdelen er god nok kan jo du velge Intel Core i3 2105 i steden (noe som jeg gjorde) da denne har oppgradert grafikkdel - Intel HD3000 imot HD2000 som i3-2100 har.

Lykke til.
    /Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann folkens.
    Har prøvd over en time nå og lese igjennom forumet etter gode tips på hvilke deler man trenger til et htpc.

...
    Tenkte jeg kunne gi deg litt info om mitt bygg, som er ganske likt ditt. Jeg benyttet følgende komponenter:
    - Intel Core i3 2105
    - In-Win BP655 Mini-ITX
    - SSD (60GB)
    - BD-ROM
    - IR Receiver w/Cable for CIR MB
    - DCDC PSU (jeg kjøpte denne: PicoPSU
    - Intel DH67CFB3

Det som var det "geniale" med dette kabinettet er at det er et vindu i fronten noe som ga meg muligheten til å sette IR receiveren bak frontplaten, dvs. den er helt skjult. "Problemet" med denne løsningen er at det er, så langt jeg har funnet ut, kun Intel HK's som har denne CIR kontakten så en er litt begrenset der. Men fordelen med dette er at en kan slå av/på PC'en via fjernkontrollen (sleep) uten noe ekstra styr.

Jeg byttet ut viften som fulgte med kabinettet med en stillere sak og etter det jeg kan høre er PC'en helt lydløs (benytter den CPU kjøleren som fulgte med CPU'en).

Uansett, lykke til med ditt bygg

/Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygd en lignende sak med win7, som står i tv-racket, kablet opp mot routeren.

Jeg styrer denne med Unified remote Android only
    Trenger da ikke ir-remote eller bluetooth/wireless tastatur for å kontrollere etter at pc'en var satt opp. Alt går via telefonen. Kjøpte full versjonen for å støtte utviklerene på dette produktet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Jeg har en 120GB disk, og erfaringsmessig vil enhver windows (alle OS egentlig) installasjon vokse jevnt og trutt.

Teiteste jeg vet er serverne på jobben som ble installert med 35GB HDD fordi "det bør jo være nok". argh
    Derfor jeg anbefaler 60GB. Er mye lettere å sitte igjen med noen GB enn å måtte formatere en gang i året fordi disken går full.

Servere med 35GB HDD? Noen som tror på julenissen?
    (Hadde det vært snakk om virtuelle, så de kunne utvidet hadde det enda vært noe)

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Da kom det litt forskjellige muligheter her på bordet.
    Det virker egentlig veldig fristende å hive seg på Shuttle XS35GT V2 som hagen anbefaler. Prismessig med ram og hdd så kommer det på 2743,- pluss frakt. I tillegg så blir det mindre "skruing" og mindre mulighet for at jeg velger ting som ikke passer sammen.

Tenkte på Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB som ram, men er littegran usikker på om den passer helt til shuttle-boksen.

Noen som har erfaring med Corsair sin SSD Force Series F60A, 60GB 2,5"?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Jeg ville valgt en disk på minst 60GB. Bare win 7 tar en del plass.
    Det stemmer, og det krever mer og mer plass etterhvert som tiden går. Winsxs folderen vokser veldig mye.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det stemmer, og det krever mer og mer plass etterhvert som tiden går. Winsxs folderen vokser veldig mye.
    Hvorfor vokser den egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Da kom det litt forskjellige muligheter her på bordet.
    Det virker egentlig veldig fristende å hive seg på Shuttle XS35GT V2 som hagen anbefaler. Prismessig med ram og hdd så kommer det på 2743,- pluss frakt. I tillegg så blir det mindre "skruing" og mindre mulighet for at jeg velger ting som ikke passer sammen.

Tenkte på Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB som ram, men er littegran usikker på om den passer helt til shuttle-boksen.

Noen som har erfaring med Corsair sin SSD Force Series F60A, 60GB 2,5"?
    Shuttleboksen bruker laptop RAM.
    Jeg kjøpte denne, MPX.no - Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9 den gangen, men denne MPX.no - Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 4GB CL11 vil vel også fungere.

HDD er ikke så kritisk for dette med mindre du spiller media fra samme HDD (det er ihvertfall min erfaring)

Hvorfor vokser den egentlig?
    Det er flere grunner til at en win installasjon vokser i størrelse.
    Det tyngste er vel egentlig oppdateringer og backup.
    Med en hver ny versjon av noe så kommer det litt kraftigere visuelle elementer f.eks.
    Win7 har også system restore default på og det krever litt plass (men det er veldig kjekt å ha det på, jeg bruker det omtrent en gang i uka av forskjellige grunner)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shuttle kan også utstyres med en BluRayspiller senere dersom det skulle være ønskelig. Den kan kjøre BD

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Shuttle kan også utstyres med en BluRayspiller senere dersom det skulle være ønskelig. Den kan kjøre BD
    Spennende! Er det veldig vanskelig å sette inn en BD-spiller? Regner ikke med at man putter inn en vanlig type slik som man gjør i stasjonære maskiner?!

Ser at du refererer mye til mpx.no. Er dem generelt sett rimligere enn komplett?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Er det veldig vanskelig å sette inn en BD-spiller? Regner ikke med at man putter inn en vanlig type slik som man gjør i stasjonære maskiner?!

Ser at du refererer mye til mpx.no. Er dem generelt sett rimligere enn komplett?
    Nei, den krever "laptoptype".
    MPX.no - Sony Optiarc DVD±RW/Blu-Ray Writer 5740H
    MPX.no - Sony DVD±RW/Blu-Ray Reader BC-5600S
    Jeg har ikke gjort det enda, men det blir snart.

Næ, sjekk litt rundt, men komplett er nok ikke billigst i klassen lenger.
    Netshop er stort sett veldig bra på pris også

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine 0.02 kr så hadde jeg valgt et kabinett og hovedkort med så standard formfaktor som mulig.
    Også gått for en av de nyere APU fra amd eller intel, disse skulle være mer enn kraftige nok for hd film visning.

Min grunn til og elske disse er at siden cpu og gpu er på samme sokkel så kan mam dytte på f.eks en h2o lukka vannkjøler som du kan ha gående på laveste mulige rpm og dermed vil hele maskinen være meget stillegående. om kabinettet støtter 'normale' standardet vil oppgraderinger bli dertil enklere og mindre kostbare.

Ps. snakker ikke om noe normalt kontor tower men et htpc kabinett som støtter noen standard Atx formatene.

oppdatering sitti og fomla litt med padden og satt opp denne lista her som jeg kunne tenkt meg passende som en htpc rollen.

Komplett.no handle liste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •