Hjelp til kjøp av Media Center (XBMC, 1080p mm)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av Media Center (XBMC, 1080p mm)

Hei,

Jeg har lite peiling på dette, og er usikker hva jeg skal se etter. Mulig jeg spør en del spørsmål som er besvart i andre tråder, beklager det.

Jeg er på utkikk etter et Media Center. Denne kan være selvbyggd eller kjøpt ferdig. Her er en liste av funksjoner jeg gjerne vil ha på mitt media center:

- Full HD 1080p
    - Mulighet for å streame fra server
    - XBMC, altså en mulighet for eget software / os
    - Mulighet for å koble på 5.1 Surround
    - Mulighet for Universal Fjernkontroll

Ikke nødvendig men hadde vært fint om den også:
    - Skal stå sammen med TV osv, så et fint design, gjerne så liten som mulig.
    - Har Blueray spiller
    - Kan brukes til surfing, musikkavspilling (spotify feks) osv
    - Pris under 5000

Er det noen funksjoner e.l dere anbefaler, som jeg kan ha glemt eller ikke er klar over?

Jeg har sett på 1 ferdig byggd, vil dette ha de funksjonene jeg er ute etter:
    ASROCK NETTOP ION 3D 1.8 2GB/320 BLU-RAY NO OS BLACK - Hjørnestenen i det digitale livet ditt - HDMI, Blu-ray og 7.1 DTS-lyd

Jeg fant også et kabinett jeg likte, vil det være mulig å få hardware kraftig nok til deg jeg vil inn i dette: Komplett.no - Streacom FC5 OD Sort

Robin

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kabinettet fra Streacom kan ta CPU med inntil 65W TDP, så der får du mer enn nok kraft til en media pc. Pga kjøleløsningen så passer det best til CPU med integrert grafikk. Dvs ikke f.eks ION der CPU og grafikk er to forskjellige chipper.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Ja, kabinettet fra Streacom kan ta CPU med inntil 65W TDP, så der får du mer enn nok kraft til en media pc. Pga kjøleløsningen så passer det best til CPU med integrert grafikk. Dvs ikke f.eks ION der CPU og grafikk er to forskjellige chipper.
    Takk for svar.

Hvordan fungerer det med integrert grafikk? Vil ikke dette ha begrensninger med tanke på avspilling av en del filmer osv?

Er det noen som har noen ferdige handlelister av en god HTPC som jeg kan bruke som mal når jeg lager min egen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - MSI Wind Box DC100 Har noala samme selv.. fungerer som fjell!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robinvi
    Hvordan fungerer det med integrert grafikk? Vil ikke dette ha begrensninger med tanke på avspilling av en del filmer osv?
    Integrert grafikk (Core i3, Llano etc) holder i massevis til vanlig HTPC-bruk.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på utkikk etter HTPC selv. Leste en lengre artikkel om decoding kvalitet og har valgt at software decoding er best på kvalitet. Derfor vil jeg gå for Core i5 og ikke Atom CPU.

Men, denne boksen har to ulike skjermkort, som åpner opp muligheten for å variere mellom 3 ulike plattformer for decoding av video. Intel sitt kort fikk endel skryt i testen jeg leste: ASROCK NETTOP VISION3D 252 CI5 2.5 8GB/750 BD-R BLACK - Den nye Vision 3D-modellen med Intel Sandy Bridge-prosessor og Blu-ray-spiller med 3D-støtte!

Skulle egentlig hatt en rack-montert maskin jeg, men denne var både pen og innholdsrik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ønsker å kjøre en full XBMC installasjon med XBMC Lite (strippet Ubuntu os tilpasset XBMC om jeg ikke har misforstått) kan det være greit å sjekke at komponentene fungerer med OSet. Mener å huske det var en del diskusjon rundt skjermkort drivere, AMD Fusion etc ifbm Linux, men det kan godt være det er løst nå. Atom+ION var vel ansett for å være et temmelig safe bet. Det skulle også være nok til formålet du beskriver, men om du i tillegg skal streame Web TV f.esk TV2 SUMO i høy kvalitet som benytter Silverlight kan det bli hakkete, siden Silverlight ikke støtter maskinvare aksellerert dekoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Carebear:
    Ser veldig bra ut den der, men blir litt for stiv pris for min del. 3D har jeg i utgangspunktet ikke bruk for, selv om det hadde vært kult å ha. Jeg har sett på denne istede: ASRock CoreHT 231B Intel Core i3-2310M (2nd gen), 4GB, 500GB, Blu-Ray S3D, HD Graphics 3000, WLAN, Full HD, THX, USB3.0, eSATA 3, HDMI v1.4 / MULTICOM

Vurderer likevel sterkt å bygge en selv, slik at jeg får den mer slik som jeg har lyst, men det ser ut til at det er nok av gode alternativer i alle prisklasser. Så er det bare å klare å bestemme seg da

Synest MSI Wind Box sine spesifikasjoner viker litt svake, men skal se litt nermere å den også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •