Budsjett HTPC (ca 2,5K) basert på Zotac Fusion

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjett HTPC (ca 2,5K) basert på Zotac Fusion

Har nettopp bygget meg en liten Mini-PC og er strålende fornøyd med lyden via OPTISK utgang fra hovedkortet(!) - dvs koblet til kvalitets stereo anlegg. Har nettopp sittet og hørt igjennom mye av mine digitaliserte CD'er og det låter meget bra. (Digitalisert med Exact Audio Copy til enten 320 Kbps eller FLAC)

DELER

Totalpris for Mini-PC'en ca 2400,- med dele-liste som så:
    Hovedkort: ZOTAC FUSION350-A-E, AMD E-350 (mini-ITX, A50M, DDR3-SODIMM, 1xPCIe-x4,eSATA,SATA, USB2 og USB3) kr 999,- (hmm, ser prisen har gått opp på dette )
    Kabinett: In-Win BP655 Mini-ITX Sort (1x 80mm Fan, 200W PSU, 2x 3.5?, 1x 5,25", 2x USB) kr 389,-
    Minne: Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB kr 349,- (8GB=max, ikke vits å kjøpe mer)
    "Sofa-mus" : Logitech M515 kr 359,-
    Tastatur: Logitech K360 kr 299,-
    Optisk kabel: Biltema's til 60,- (billigste jeg fant, pga at jeg kun ønsket å teste og ikke bruke unødig på kabler til 10x prisen)

Pluss frakt havner det på 2600,- (forutsatt at du har en harddisk fra før).

Unifying mus og tastatur ble valgt pga rekkevidde og det praktiske (M515 er designet for å fungere på tekstil, lær etc) og tastaturet er lite.

Til harddisk gjenbrukte jeg en 500GB Laptop harddisk.
    Vurderer å spandere en SSD på den, isåfall spretter prisen opp.
    Har du både harddisk og tastatur/mus så kryper prisen ned mot 2K

LYD

Brukte først vanlig mini-jack til RCA kobling fra høyttalerutgangen bak på hovedkortet og inn på min XTZ 100 DII
    - det var greit men ikke noe spesielt.

På lørdagen kjøpte jeg et par optiske kabler på Biltema (60kr/stk) for å teste med diverse CD-spillere som jeg har samlet i årenes løp (Technics fra 90-tallet, Philips SACD, NAD T514) og det låt rimelig likt. Dvs testet både RCA, digital coax og optisk inngang på XTZ 100 DII.

I til- og fra-koblingen av enheter kom jeg nok til å bøye eller vri første kabel for mye så den ble avskrevet etter at jeg først trodde det var noe feil med optisk utgang fra hovedkortet. Koblet til kabel nr 2 og det var saker.

Lyden løftet seg et hakk ift nevnte CD-spillere med bl.a. bedre lavfrekvens, bedre diskant og bedre stereo separasjon, så kan ikke skjønne annet enn at den optiske utgangen fra hovedkortet'en er gunstig for å bli kvitt mest mulig støy (en PC er jo et aldri så lite elektronisk støymareritt i utgangspunktet).

Trådløst inkludert og HDMI og VGA/DVI
    Hovedkortet har innebygget Wi-fi, så gitt at du har god trådløs dekning der den står plassert, så kan du greit surfe på internett etc etter at den er koblet til flatskjermen.

Operativsystem
    ... som ble valgt og bakgrunn (alle x64):
    Testet først med Ubuntu 11.10 - det fungerte ikke helt bra med avspilling av film - litt rykkete. Testet med avspilling av Youtube videoer. Boxee på Ubuntu ga litt mer flyt men fortsatt ikke perfekt.

Installerte på nytt med Ubuntu 10.04 etter å ha lest at 11.10 kanskje ikke var best på media - det ble noe bedre men fortsatt litt rykkete i videoer.

Forsøkte både med AMD's drivere og diverse andre uoffisielle.

AMD Fusion inneholder dog en ATI HD6310, så det bør kunne flyte i video-avspilling var min tanke - dette bør være "piece of cake" for slik grafikk. (AMD/ATI og NVIDIA er alltid å foretrekke framfor Intel Express er min påstand, selv med siste generasjon Intel HD)

Lastet derfor ned og installerte Windows 8 Developer Preview (gratis, men vil jo utløpe etterhvert en gang på slutten av 2012) - og da var video så bra som forventet.

Konklusjon: Ubuntu/Linux ligger dessverre et par hakk bak Windows når det gjelder grafikk-drivere. Synd, for da er det ikke mye annet å velge enn Windows om man ønsker best mulig medieavspilling.

Applikasjoner ellers:
    Boxee fungerer greit i Win8 men har noen problem ift å henge innimellom.
    VLC fungerer utmerket.
    Lyd etc fungerer strålende via optisk utgang (gitt at man har forsterker med innebygget optisk inngang og DAC)

Forbedringer...
    Kabinett/strømforsyning uten vifte er nok største forbedringen som kan gjøres.
    (Hovedkortet er allerede perfekt med passiv kjøler).
    Dog, den blir ikke varm og viften i strømforsyningen (inkl i kabinettet) er ganske stille.
    Kabinettet har plass til å montere Blu-Ray og evt flere harddisker om man ønsker det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Konklusjon: Ubuntu/Linux ligger dessverre et par hakk bak Windows når det gjelder grafikk-drivere. Synd, for da er det ikke mye annet å velge enn Windows om man ønsker best mulig medieavspilling.
    Dette stemmer nok fremdeles når det gjelder AMD og Intel grafikk.

Det er ikke uten grunn at Nvidia grafikk anbefales hvis man skal bruke Linux.
    Jeg har selv flere maskiner med Nvidia og OpenSUSE 11.3 som takler H.264 1080i uten problemer. Selv en Intel Atom/Nvidia ION maskin greier dette.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig i at NVIDIA er best - og har det på stasjonær PC som brukes til grafikk-programmer og spill.

Men APU-varianten til AMD er vanskelig å slå når man ser på valuta for pengene og minimalt strømforbruk. Mellom 20-50 watt i normal drift er veldig hyggelig å tenke på. For all del ingen racer (Windows ytelsesindeks på 3,7 ) men det holder til medieavspilling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •