Boxee vs Plex vs XBMC - Tips til oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Boxee vs Plex vs XBMC - Tips til oppsett

Jeg har nå over lengre tid prøvd å funnet ut hva jeg skal satse på når det kommer til HTPC/apple tv2 osv.

Over en viss tid når har jeg kjørt Tversity UPNP server og streamet det mot apple TV2 XBMC som egentlig har fungert helt greit.
    Jeg har også macbook/iPone/iPad og ønsker jo å ha tilgang til alt der samtidig.
    Mot apple sakene har jeg kjørt air video server som også har fungert knall alltid.

Greia nå er at jeg har kikket litt på boxee samt Plex som erstattere eller lignende.

Boxee virker for meg som er laget mot barn, men det viser jo veldig fint info/titler osv bilder på filmer osv jeg har liggende.
    Plex gjør egentlig ALL jobben jeg vil MEN den er så SYKT treg til å oppdatere library, men utenom det har jeg ikke noe å klage på og betaler gledelig 35kr for appen på iphone/ipad.

Grunnen til at jeg spør hva andre har erfaring med er at det kanskje ikke er meningen jeg burde kjøre det slik som i dag.

Hardware som Server programvare skal kjøres på er:
    Intel i7-920
    6GB Ram
    8TB diskplass atm, men har 16TB i nas'en min som muligens i fremtiden også kan brukes.
    Denne står kablet og burde ha kapasitet til å transcode live stream osv.

Mine problem er følgende:
    Oppdatering av mp3/mvid mappene mine som tar alt for lang tid og har ingen kontroll på om den har fått kjørt 100% osv.
    Resten av filmene samt tv episodene jeg har ser ut til å fungere helt "ålreit"
    Mappen med mp3 er på ca 500GB og 83000 filer som ligger på nas'en koblet i giga nettverk.

Det jeg har tenkt på er om min pc er for svak/treg og at det vil gå raskere å sette alt bort i en linux server med diskene i raid0(striped) for så heller å laste dem ned på pcen og pakke dem opp der også laste dem over på serveren etterpå?
    Alternativ kjøper jeg gjerne to stk Mac mini pcer i stede for apple tv2'ene som transcoder selv og er en del raskere tror jeg.

Takker for alle svar og ser dette ble mye svada, men jeg er muligens sær og ønsker at ting skal gå raskt, samt fungere mest mulig automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne.

Noen som kunne fortalt raskt rundt hva dem selv kjører og hvorfor dem falt på den løsningen?
    Jeg er åpen for forslag til en god media center løsning!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo,

Jeg kjører en NAS (freenas) hvor all data ligger lagret.
    Ubuntu med XBMC kjører på en litt eldre laptop (1080p er eneste kravet mitt, og det går veldig bra)
    Alt går via kablet nett.

Dette fungerer veldig bra for meg, men jeg har ikke på langt nær så stor database som deg. Skjønner godt at dette tar tid.

Jeg har aldri prøvd dette, men jeg innbiller meg at det finnes annen software for å behandle library-databasen.
    Man kan jo bruke sql-database for library i xbmc (noe som er veldig kjekt hvis man har flere maskiner med xbmc)
    Kan hende det kan være lurt å se på andre løsninger her. Altså ikke bruke xbmc/boxee/plex til å behandle libraryet.
    Bare et forslag Har som sagt aldri prøvd dette.

En annen ting: SSD-disk som system-disk er en markant oppgradering fra spin-disk. Mener da SSD i den pc'n som kjører mediasenter og behandler libraryet.

Mvh
    RuZleBiFf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vert på nippen til å kjøpe to mac mini pcer, men liker å ha ting som mest sannsynlig alltid vil fungere og lite tull, altså ikke windows(er ikke noe apple fanboy) men apple tv2 som er en slags tynn klient uten noe særlig software.
    Men linux på en laptop burde jo gjøre jobben og være stabilt samt at transcodingen skjer på laptopen ikke på nas¨en osv.

Det med sql server har jeg ikke tenkt på og har null kunnskap rundt.

Tror jeg skal kikke litt mer på xbmc i stede, men liker plex sin gui på iphone/ipad/mac/pc/apple tv osv VELDIG bra

Kom gjerne med flere innlegg om hvordan dere forskjellige her inne har løst dette. Jeg regner med jeg ikke trenger å finne opp hjulet en gang til

Takk btw.

EDIT: Jeg har 2x 120GB SSD disker i raid 0(striped) som OS og der plex er installert, men syntes hele plex er laggy når den skal oppdatere noen mapper med forholdsvis få filer/filmer i uansett.
    Disse andre tingene ligger jo på 3x2TB disker i raid0 så burde ikke være så dårlig fart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ikke ut som du burde ha ytelses-problemer i heletatt med det oppsettet der, nei!

Jeg bruker en laptop fordi det var det jeg "hadde liggende". Ville selvsagt gått for en stasjonær sak (asrock eller noe lignende), som ser litt bedre ut i tv-hylla, hvis jeg hadde giddi å bruke penger på det. Men som sagt, laptopen får jobben gjort, og det er det viktigste
    Bare husk på at skal du kjøre linux er nvidia-skjermkort et must.

Linux er jo, som kjent, mye mer egnet for å stå og gå i evigheter sammenlignet med windows.

Jeg er generelt veldig fornøyd med ytelsen på xbmc-oppsettet mitt.
    Pga dødt nettkort kjører jeg pcmcia-100mbit nettkort i laptopen. Trur det er få personer som faktisk har behov for mer, sålenge man ikke snakker om data-overføring. (jeg har alt liggende på nas'n så har jo ikke noe grunn til å overføre noen ting, noe sted).
    Det samme ser jeg på jobben.. Er ikke mye av linjene som faktisk brukes, og vi er en relativt stor bedrift.

BTW: jeg bruker en HP ir->usb dings. Denne fungerer sinnsykt bra. Kjøpte den på ebay for 150kr. Var en del krøll i linux for å få den til å fungere, men nå er alt en dans på roser

Edit: Ettersom jeg har harmony-fjernkontrollen har jeg ikke stort behov for ipad/phone-styring av mediasenteret, men jeg synes appen gjør en veldig bra jobb.
    Skulle jeg valgt noe annet enn harmony så hadde det klart blitt en slik løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •