Hakking i bilde og sort stolpe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking i bilde og sort stolpe

Min HTPC er utstyrt med et MSI RADEON 9800XXL skjermkort. PCén er tilkoblet vanlig CRT-TV og projektor. Projektoren har oppløsning 1280x720. For å kunne kjøre 1:1 pixelmapping til projektor må jeg bruke Powerstrip.

Mine spørsmål er:

Bør jeg avinstallere orginal programvare for at Powerstrip skal fungere skikkelig, eller kan jeg bruke begge samtidig ?

Til tross for at skjermkortet burde være kraftig nok til filmbruk, hakker det voldsomt i bildet ved panoreringer og raske bevegelser. I tillegg er det uro og pixelrering i sorte/skyggepartier. Hva kommer dette av?

Langs høyre bildekant er det en sort stolpe (uten bilde – 5% av bildebredden). Denne er tilstede både når jeg ser film og når PC’en brukes til andre oppgaver. Hvordan blir jeg kvitt denne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avspiller benytter du?

Windvd gir deg ikke mulighet til å kreere "overscan" eller zoome bildet over din 1.78:1 skjerm. Alle TV'er benytter overscan, derfor vises ikke kantene som er lagret i DVD filmen. 1:1 pixel-mapping gir deg sorte kanter over og under, da dette er lagret i dvd bildet.

MEN, du kan benytte Zoomplayer, med windvd video og f.eks AC3filter for lyd og evt ffdshow for skalering. Da får du mulighet for trinnløs zooming av bildet over din 1.78:1 oppløsning. Dette fjerner kantene på sidene av bildet, men ikke over og under... hvis filmen er >1.78:1

Panorering og hakking er grunnet følgende:
    Alle PAL filmer er lagret på disken for 50Hz tilpasning for refreshrate, mens NTSC er lagret for 60Hz refreshrate.

Dette tilsvarer at PAL har 25 bilder per sekund mens NTSC har 24 bilder pr sekund. Om du benytter annet enn 50, 75, 100, 125 Hz for PAL kilder vil det hakke. Tilsvarende 48, 60, 72, osv for NTSC kilder.

Alle PAL filmer har en 4% høyere avspillingshastighet enn NTSC. Men det er ikke merkbart...

MEN, veldig mange LCD/DLP projektorer viser kun 60 Hz, så da vil PAL filmer hakke en del i panorering uansett!?!?!

Uro i bildet
    Dette har sikkert noe med PJ'en å gjøre... tyværr!?!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så langt brukt Power Cinema og Power DVD til avspilling av DVD-filmer. Etter å ha lest en del på HTPC-forumet forstår jeg det slik at Zoomplayer med diverse filtre er det eneste saliggjørende hvis man ønsker maksimal kvalitet fra DVD-film. Hvorfor er det slik?

Har lastet ned Zoomplayer og winDVD pluss diverse filter og prøvd å følge oppskrifta som framgår av tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...ea80dbacda0a29

Resultatet er at Zoomplayer fungerer greit uten FFDshow og InterVideo Abstract. Med begge filtrene aktivert er det lyd men ikke bilde. Med kun FFDshow aktivert ”krasjer” Zoomplayer.

Har fulgt oppskrifta til punkt og prikke, men likevel får jeg det ikke til, så nå gir jeg snart opp!

Gode tips mottas med takk!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun snakk om små forskjeller mellom de forskjellige spillerne. Så lenge du har CPU nok, 1:1 pixelmapping og riktig frekvens (50/60/72Hz) har du kommet så langt du kan.

Etter å ha sett endel 1080i-filmer er det ubegripelig hvorfor folk gidder stresse for å hente ut den siste promillen kvalitet ut av DVD-avspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde kanskje først få i orden det mer påtrengende problemet, nemlig hakkingen i bildet, grums i skyggepartier samt sort stolpe i høyre bildekant. Disse fenomenene opptrer både når Pc’en er tilkoblet TV og projektor. Jeg har prøvd forskjellige oppfriskningsfrekvenser 50, 60, 100 hz osv uten at jeg så noen forskjell. Det virker som om jeg ikke får utnyttet ressursene som ligger i skjermkortet. Har prøvd å endre innstillingene i egenskaper for skjerm (avanserte) uten at dette hadde betydning for problemene nevnt ovenfor.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Etter å ha sett endel 1080i-filmer er det ubegripelig hvorfor folk gidder stresse for å hente ut den siste promillen kvalitet ut av DVD-avspilling.
    Hæ? Fordi at? Selvfølgelig vil man ha det man kan hente. Dersom det er software tweaks som skal til for å hente ut de siste promillene så synes jeg ikke det er noe galt i det.

Jeg tviler på at noen "stresser" med hobbyen sin. Da har de i tilfelle valgt feil hobby etter min mening.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis EN ikke har sett forskjellen mellom kun å benytte f.eks PowerDVD, Sonic Cinemaster, WinDVD og kombinasjonen av Zoomplayer + WinDVD + ffdshow, så har en ikke etter min mening sett potensialet i HTPC og DVD!!!

Det er UTROLIG hvor mye bedre bildet blir ut fra HTPC'en til en projector nå en tilfører ffdshow prosessering :!: Det er også forholdsvis STOR forskjell mellom kvaliteten til de forskjellige software avspillerene, og det er stor forskjell mellom å benytte Overlay kontra VMR7/9!

MEN, det er ikke mulig å se dette uten å ha prøvd det selv :lol: :lol: :lol:

Hvis det ikke var for at det konstant var muligheter for forbedringer med HTPC, så tror jeg mange ville vært enige i noens konklusjoner 8) HTPC er det midlet i hjemmekino som kan forbedres hvert minutt fra dag til dag, om en skulle ønske dette. Skal en gjøre det samme med standalone HW må en være temmelig rik :P

Hvis en ikke liker å konfigurere eller forbedre eller tweake som en del av hobbyen, så foreslår jeg at andre deler av forumet benyttes for å søke løsninger :lol: For å benytte HTPC er en "nødt til å like det" og se på det som en del av hobbyen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ”parkert” en DVD-spiller til 12000 og er veldig interessert i å få HTPC’en min til å levere så bra bilde som mulig. Foreløpig leder min Thule DVD250B med god margin.

Hvor finner jeg den beste guiden til oppsett av kombinasjonen av Zoomplayer + WinDVD + ffdshow ? Jeg kom ikke i mål med det som er beskrevet på dette forumet.

Kan noen forklare hva dette dreier seg om (sitat):
    "Det som gjorde susen var å legge til et DWORD i registret.
    under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InterVideo\Common\Vide oDec
    samt HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\Video Dec
    la jeg til et DWORD: DXVAPAL
    og satte verdi til 1."

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artikey
    Kan noen forklare hva dette dreier seg om (sitat):
    "Det som gjorde susen var å legge til et DWORD i registret.
    under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InterVideo\Common\Vide oDec
    samt HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\Video Dec
    la jeg til et DWORD: DXVAPAL
    og satte verdi til 1."
    DXVAPAL=0 for NTSC (sone1, amerikanske filmer)
    DXVAPAL=1 for PAL (sone2 som regel)

Zoomplayer viser ikke bilde dersom det er feil verdi, eller man får striper på skjermen.

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner......men hvor legger jeg inn verdi for aktuell sone?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk start>kjør>regedit> bla det frem til riktig plass.

Høyreklikk og velg DWORD.

Gi riktig navn på registerendringen.

Dobbelklikk på endringen og velg "verdidata" til å være enten 0 eller 1.

1 for pal, 0 for ntsc.

DrE

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    DXVAPAL=0 for NTSC (sone1, amerikanske filmer)
    DXVAPAL=1 for PAL (sone2 som regel)

Zoomplayer viser ikke bilde dersom det er feil verdi, eller man får striper på skjermen.

DrErling
    Dette er vel en 'bug' i ffdshow og ikke i Zoomplayer. Det er det samme med andre avspillere også når man bruker ffdshow, men da heter registry-settingene noe annet avhengig av codec'en man bruker.

John Roger

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra ! Zoomplayer + WinDVD + ffdshow virker !!!!

Men, hvordan blir jeg kvitt vinduet i øvre venstre hjørne i Zoomplayer med prosesseringsdata fra ffdshow ?

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i ffdshow's configuration og trykk vekk OSD

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste problem: Når jeg setter antall punkter i ffdshow til 1280x720 blir ikke hele skjermen fyllt når jeg kjører Zoomplayer i fullskjermmodus. Hva gjør jeg galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en knapp i resize menyen som heter "No aspect ratio..." Den må være trykket ned.

Dessuten vil Zoomplayer ofte huske størrelsen på bildet fra sist den var koplet opp. I menyen til Zoomplayer (høyre musklikk) finner du noe som heter "Full screen" + at du kan justere over/under scan med scrollknappen. Du kan i oppsettmenyen be Zoomplayer om å starte i fullscreenmode for alltid, eller at den skal huske aspectratio for hver film???? Eller som det heter - multiple choice.... :lol: :lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullskjermmodus fungerer – takk!

Kjører Zoomplayer + WinDVD + ffdshow

I ffdshow har jeg foreløpig valgt å bruke de innstillingene som er anbefalt i denne guiden: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_2

Det eneste avviket er under skjermstørrelse der jeg har valgt å kjøre med projektorens oppløsning som er 1280x720. Bevegelsene i filmen er litt i ”rykk og napp”, og diagonale linjer har fremdeles "sagtenner". Er foreløpig ikke fornøyd med bildekvaliteten.

Når jeg går inn på Windows oppgavebehandling ser jeg at bruk av CPU er konstant 100%. Er jeg i grenseland for hva maskinen klarer å prosessere ? Ser at andre kjører på langt høyere oppløsning. Maskinen er ny og har følgende utrustning:

- AMD Athlon64 3000+ prosessor
    - MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort
    - 512mb PC3200 DDR SDRAM
    - Ati Radon 9800 Pro / XT skjermkort

Hjelper det med mer RAM, eller kan jeg øke maskinens ytelse på andre måter ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xp3000 er i grenseland av hva som duger til heftig prosessering. Jeg hadde en XP2500 som jeg klokket til 2400mhz (vet ikke helt hva det blir i pr rating).

På 2400mhz merket jeg utrolig stor forskell fra standard xp2500 nivå.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artikey
    Fullskjermmodus fungerer – takk!

Kjører Zoomplayer + WinDVD + ffdshow

I ffdshow har jeg foreløpig valgt å bruke de innstillingene som er anbefalt i denne guiden: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_2

Det eneste avviket er under skjermstørrelse der jeg har valgt å kjøre med projektorens oppløsning som er 1280x720. Bevegelsene i filmen er litt i ”rykk og napp”, og diagonale linjer har fremdeles "sagtenner". Er foreløpig ikke fornøyd med bildekvaliteten.

Når jeg går inn på Windows oppgavebehandling ser jeg at bruk av CPU er konstant 100%. Er jeg i grenseland for hva maskinen klarer å prosessere ? Ser at andre kjører på langt høyere oppløsning. Maskinen er ny og har følgende utrustning:

- AMD Athlon64 3000+ prosessor
    - MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort
    - 512mb PC3200 DDR SDRAM
    - Ati Radon 9800 Pro / XT skjermkort

Hjelper det med mer RAM, eller kan jeg øke maskinens ytelse på andre måter ?
    Noen ting som kan øke ytelse i dette tilfellet:

* øke cpu hastighet
    * øke minne båndbredde (bandwidth)
    * bruke en optimalisert ffdshow versjon (f.eks SSE2 optimalisert)
    * justere ned noen av innstillingene i ffdshow (f.eks lanczos - se under).

Link som forklarer overclocking av A64 (øke cpu og minne hastighet):
    http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=3697

Har du mange programmer som går i bakgrunn ?
    Link som forklarer hvordan optimalisere Windows XP:
    http://www.tweaktown.com/document.ph...ew&dId=324

Det ble sluppet nye alpha versjoner av ffdshow (20041012) i går.
    Deriblant en SSE2 optimalisert versjon.

ffdshow info side:
    http://ffdshow.sourceforge.net/tikiw...w_articles.php

ffdshow 20041012 link download:
    http://prdownloads.sourceforge.net/f...2.exe?download

Testet ffdshow 20041012 i går. Jeg kjører selv samme konfigurasjon som htpcnews guiden, med oppskalering av DVD til 1280x720, og bruker også Zoomplayer og WINDVD6 codec. Mener at cpu% lå rundt 60-70% prosent. Uansett, ingen hakking.

En annen ting, prøv å sette lanczos verdi i ffdshow resize settings til 4 eller mindre. Bruker 8 selv, og det fungerer bra for på min maskin
    med FX-53, socket939, dual channel 1 gb ocz 3700eb,geforce 6800 Ultra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •