Dell PERC 5i raid controller kort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dell PERC 5i raid controller kort

Jeg er nå ekstremt lei utav software raid i windows og vil gjøre noe med dette på serveren.

Har sett en god del etter kort og ette lesing her og andre steder kommet frem til at dell perc 5i er veien å gå.

Men før jeg bestiller har jeg noen spørsmål jeg håper å få svar på:-)

- Det er jo bare to porter på kortet, men leser at folk at 8 sata disker tilkoblet. Bruker jeg da en overgang fra sas-->4x sata?

- På software raid er der ingen mulighet å vite hvilken disk som er defekt dersom alle diskene er av samme type. Får ingen beskjed om hvilken sata port som det er feil på osv. Er der en bedre løsning på dette ved bruk av perc 5i? greit å slippe å feilsøke 8 disker manuelt dersom det dukker opp feil på en disk, vil svært gjerne få vite hvilken disk på hvilken kabel som er defekt og bare bytte denne.

- Utvidelse av arrayet

Om jeg velger raid-5, tar i tre disker og fyller disse til randen med diverse data. Kan jeg da enkelt montere en disk ekstra og denne blir valgt inni arrayet uten tap av data, eller må jeg da bygge et helt nytt array?

Om jeg har brukt alle 8 plassene å kortet med 500 gb disker på raid-5, kan jeg da bytte ut en og en disk med 2 TB disker og gå fra 8x500GB til 8x2TB uten tap av data, eller vil det ikke bli automatisk oppgradert selv om alle diskene er byttet ut med større disker?

- Modifisering og batteri.

Leser en del om at kortet må modifiseres og noe med batteri på kortet. Kan noen forklare meg dette litt bedre?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik

- Det er jo bare to porter på kortet, men leser at folk at 8 sata disker tilkoblet. Bruker jeg da en overgang fra sas-->4x sata?
    Ja, 1 sas = 4 SATA. Du kan også utvide med f.eks. HP expander. - HP SAS Expander Card - oppgraderingskort for lagerkontroller / 468406-B21 / Tilbehør harddisker / Harddisker og optiske enheter / Produkter / Elkjøp Business
    - På software raid er der ingen mulighet å vite hvilken disk som er defekt dersom alle diskene er av samme type. Får ingen beskjed om hvilken sata port som det er feil på osv. Er der en bedre løsning på dette ved bruk av perc 5i? greit å slippe å feilsøke 8 disker manuelt dersom det dukker opp feil på en disk, vil svært gjerne få vite hvilken disk på hvilken kabel som er defekt og bare bytte denne.
    Vil anta det, men vet ikke.
    - Utvidelse av arrayet
    Om jeg velger raid-5, tar i tre disker og fyller disse til randen med diverse data. Kan jeg da enkelt montere en disk ekstra og denne blir valgt inni arrayet uten tap av data, eller må jeg da bygge et helt nytt array?
    Det er vanlig ja, men arrayet må rebygges, og det tar tid.
    Om jeg har brukt alle 8 plassene å kortet med 500 gb disker på raid-5, kan jeg da bytte ut en og en disk med 2 TB disker og gå fra 8x500GB til 8x2TB uten tap av data, eller vil det ikke bli automatisk oppgradert selv om alle diskene er byttet ut med større disker?
    Litt usikker, men tror du må må, som du sier, bytte ut 1 og 1, og rebuilde mellom hver gang. Dessuten tror jeg ikke du får noe glede av den utvidede størrelsen på den første disken i alle fall.
    - Modifisering og batteri.

Leser en del om at kortet må modifiseres og noe med batteri på kortet. Kan noen forklare meg dette litt bedre?
    Fordelen ved å ha batteri er at kortet kan jobbe raskere ved at en del av data ligger kun i Cache på kortet. Problemet, hvis du ikke har batteri, er at disse dataene går tapt hvis strømmen går. Dermed må kortet hele tiden sørge for at dataene er på diskene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar. Har også funnet en bra og rimelig kjøleløsning til dette kortet.

Men er der andre kort som er bedre i samme prisklasse og som har mulighet for 8 disker?

IBM m1015 kanskje?

Er helt grønn på dette området. Har kun brukt software raid frem til nå, så jeg gleder meg virkelig til denne oppgraderingen:-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Areca er vel gode kort. Jeg vet ikke hva Dell-kortet koster...

Uansett, det er flere produsenter, men de billigste kortene er "fjuske" hw-raid (bruker prosessoren på HK).

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kortet støtter 'online raid expansion' eller noe sånt.

MEN! Det tar griselang tid, ganger 9!
    Først må du bytte ut en og en disk og kopiere over all data på den disken, når det er gjort ÅTTE ganger, så må du expandere raidet til ny størrelse.
    Tipper du bruker ~2 uker på det hvis du er effektiv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •