Byggetråd: Min første htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd: Min første htpc

Endelig fått ut fingeren og skal sette igang med bygging av en htpc.

Legger ut noen bilder av prosessen etter som den skrider fram for de som er interessert.

Boksene er i hus, det er bare å glede seg

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett:

Antec ISK 300-65. Billig, og "greit nok". Ikke spesielt pen, men tar relativt lite plass og gjør forhåpentligvis ikke så mye ut av seg. Kun 65W strømforsyning, men det er mer enn nok til mitt behov. Minst like viktig er det at strømforsyningen er av laptop typen, og dermed ikke inneholder noen vifte.

Uten topplokk, og med drive bay fjernet:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessor:
    Intel i3 H2120T. Intel sin "sprekeste" 35W prosessor. En no-brainer synes jeg, og den har mer enn nok juice til et mediesenter.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager de elendige bildene. Kameraet til iPad er ikke mye å skryte av, særlig med litt lite lys

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd for oss (meg) som enda ikke har fått ut fingeren og bygd en støysvak HTPC. Cred for å skrive om det her, fin inspirasjon. Jeg er spent på å høre hva du syns om resultatet. Specen ser jo bra ut jeg var ganske nærme å kjøpe en HTPC med i3, men så begynte jeg å se på AMD Fusion (FM1 socket) når jeg leste ymse påstander om i3 og 24 fps issue. Nekter å tro dette er et stort problem når så mange sitter med en i3 HTPC i stua dog.

Ser ut som du og vil ha en som bråker minst mulig, og det syns jeg er like viktig som at den spiser 1080p. Jeg var ikke klar over disse kabinettene fra Antec med strømforsyninger perfekt til en HTPC som ikke trenger så mye saft. Ca. hvor høy CPU-kjøler er det plass til?

Og hva slags lagringsmedie går du for?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort: Her var det mange gode kandidater å velge blandt. Valget falt tilslutt på Intels eget DH67CF-B3 Grunnen var at det er HK som har lavest strømforbruk, men først og fremst fordi det har en såkalt C.I.R kontakt for fjernstyring. Koble til en C.I.R header fra ebay så har du muligheter til full fjernstyring inkl av/på skruing fra fjernkontroll. Nice!

Her er CIR headeren

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RAM: Ingen grunn til å være gjerrig på mengde ram når det koster så lite så minimum 8 GB 8) Gikk for Corsair Low profile slik at de tar minst mulig plass.

Stock viften til Intel i3 H2120T er ikke ikke særlig høy, men gjør jobben, og er virkelig veldig stille.

Det blir uansett trangt nok når alt er installert. Må inrømme at jeg skulle ønske strøm kablene i antec kabinettet var modulære slik at jeg kun trengte å koble til de jeg skulle bruke, men men. Om ikke annet følger det faktisk med masse strips, og annet som hjelper deg å holde kontroll på plassen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg fikk et spørsmål om lagring. Jeg benytter en 2,5" Intel X-25 gen 2 80GB SSD. Eneste lokal disk skal inneholde er jo OS samt et par programmer(xbmc ol). All lagring av media foregår på NAS og streames, evnt streames rett fra internett.

Har også installert en sony slot-in Blu-ray spiller slik at jeg teoretisk kan pensjonere/gi bort min dedikerte Sony blu-ray spiller.

For de som er interessert her er en komplett handleliste hos Prisjakt. Eneste som ikke ligger der er SSD, for den hadde jeg fra før.

Kan også opplyse om at jeg nå har fått installert win7 samt security essentials. og må si jeg ble meget positivt overrasket over støynivå. Maskinen er virkelig ekstremt støysvak! Har byttet ut medfølgende vifte med en 80mm Noctua, har foreløpig ikke koblet til Zalman viftestyringen, og tror ikke det blir aktuelt heller. La øret borti for å høre etter støynivået igår kveld. Trodde først at aha, det støyer bittelitt ja, men så viste det seg at det var "hifi" blu-ray spilleren i hyllen over som laget lyden da den var startet opp og stod og snurret med "Star Wars, Clone Wars" i meny bildet. Dette bråket altså mye mer enn Antec boksen med intel stock HSF og en Noctua vifte i idle! Virker veldig positivt må jeg si.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra liten guide! Så fristende ut med lite ITX kabinett. Er dessverre avhengig av 2x PCI TV-tunere, men ellers hadde jeg og gått for en liknende løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •