Erfaring med ulike vifteløse kabinetter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med ulike vifteløse kabinetter

Hei.

Jeg ser det er mange innlegg som handler om lydløse, dvs vifteløse htpcer.

Jeg er selv i startgropen for å sette sammen min første htpc, og lydløst er et absolutt kriterie. Foreløpig har jeg klart å finne tre kandidater til kabinett som ser ut til å kunne brukes.
    • KISSS fra Impactics
    • HFX Micro M2 fra HFX/mCubed
    • Streacom FC8

Det er fordeler og ulempter med alle så vidt jeg kan se, men jeg hadde satt veldig pris på om noen med praktisk erfaring med disse kabinettene kunne post sine erfaringer, og ikke minst legge inn info om hva slags utstyr de har benyttet kabinettet sammen med.

Min plan er å kjøre et sandy bridge oppsett med i3 H21xxT, Intel DH67CF-B3 hovedkort, en liten Intel SSD og en slim/slot loadet blu-ray drev.

Foreløpige betraktninger om kandidatene er som følger:
    K.I.S.S.S:
    Fordeler:
    • Gjennomført, gjennomtestet og skikkelig på ekte tysk maner
    • Spesialtilpassing til ulike HK sikrer perfekt passform
    • Støvtett bør sikre "vedlikeholdsfrihet
    • Ikke slim-line optisk drev åpning (kan kjøpe billigere drev)

Ulemper
    • Stygg
    • Relativt stor
    • Ikke slim-line optisk drev åpning(stor og stygg)
    • Ikke plass til CIR headeren jeg har til Intel HK, et for Fjernkontroll
    • Dyr

HFX Micro M2
    Fordeler:
    • Virker relativt gjennomført og skikkelig, men ikke like ordentlig som Impactics sine produkter
    • Kompatibilitetsliste over ulike HK, men ikke like strengt som Impactics
    • Penere design. Ikke like ruvende og høyere WAF.
    • Slot-in drevåpning ser bedre ut
    • Lavere pris enn Impactics( ca 3,5K ink power og heatsink)
    • Ser ut til å ha IR øye jeg kan koble CIR headeren til
    • Mindre

Ulemper
    • Usikker på om løsningen er god nok til problemfri kjøling
    • Relativt dyr

Streacom
    Fordeler:
    • B-b-billig(relativt sett)
    • tilgjengelig fra Komplett, ikke noe små gutteromsbutikker som går konk på en dag
    • Ser "ok" ut(bedre enn kisss, dårligere enn hfx)
    • Omtrent samme fordeler som HFX, selv om waf er lavere

Ulemper
    • Billig produksjon som bærer preg av kostnadssparing
    • "kina engelsk" i dokumentasjon og beskrivelse(Sitat: "Almost near silent" :lol: )
    • Slark og slakk i delene
    • Anodisert :shock: CPU kjøler, ikke noe polert kobber her i gården
    • Kun to av seks kjølerør ser ut til å følge med.Omtale på AVS forum
    • Usikker kompatibilitet med hovedkort.

Alt i alt ser det foreløpig ut til å være HFX som leder, men om f.eks Streacom gjør samme jobben til halv pris så sparer jeg jo gjerne litt penger. Kabinett fra HFX koster jo mer enn resten av delene til htpcen tilsammen så det er greit å ikke gjøre feil her.

Bruksområde:

Erstatte min apple tv2 med XBMC til å kjøre XBMC, men med "full pakke" og ikke den litt forkrøplede versonen til iOS. Alle filmer og media skal streames fra NAS samt "the internet".

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morex 5689B

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett alle HFX kabinettene og har selv nå to HFX Classic HTPCer. Det peneste kabinettet er dog helt klar HFX mini, det er griselekkert i metal sort. Dette ville jeg ha valgt dersom det ikke står på pengene og kjøling vil være uproblematisk i dette kabinettet. Micro er ikke like pent og du er veldig begrenset til hva du kan sette inni.

HFX kabinettene er ikke de enkleste å bygge HTPC i. Kinsarvik Breidband kan bygge for deg hvis du har behov for det. De har erfaring med alle kabinettene.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel egentlig oppsummert veldig godt selv. Streacom er en "newcomer", så det finnes ikke så mye info om det enda. Men har mailet litt med en som har et FC8 (får også både FC8 og FC5 selv ganske snart), og han sier han har mer enn god nok kjøling til HTPC-bruk. Jeg har montert i både Impactics og HFX sine kabinetter, og Impactics er mye enklere å montere enn HFX. Den er heller ikke sååå mye større enn HFX sitt (har hatt begge ved siden av hverandre for å sammenligne).

Alt i alt er alle gode alternativer.

Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nilsg: Hva slags utstyr skal du benytte i streacom kabinettene da? Hadde vært veldig bra om du kunne rapportere litt om intrykkene dine når du har fått de.

Er klar over at HFX kabinettene er små og sikkert trange å jobbe i, men _såå_ vanskelig kan det vel ikke være. Jeg skal tross alt ha ganske minimalt med greier inni. Kun hovedkort, cpu, 2,5" ssd og et optisk drev.

Noen som har erfaring med slot-in blu-ray drev forresten? Eneste jeg har funnet er Sony Optiarc BC-5640H og det ser ut til egentlig å være til laptoper. Går det bra å montere dette i de overnevnte kabinettene?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det optiske drevet og Pico PSU-kontakten i HFX Micro M2 som skaper mest problemer i et HFX Micro M2. Det lar seg selvsagt gjøre, men vær forberedt på knot! Pass på å få lavprofil-minnemoduler slik at ikke disse kommer i veien for drevet.

Slot-in drevet du viser til vil fungere. Har det selv i mitt Micro M2. Det du trenger er et 6+7 pin, slim SATA - 4-pin power + 7pin SATA apdater for å kunne koble det til en vanlig Molex og SATA-plugg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •