ikke lyd fra HTPC etter ei natt med forsterkern av?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ikke lyd fra HTPC etter ei natt med forsterkern av?

Som topicen sier, sliter jeg med at jeg mister lyden totalt etter at forsterkern har stått av(mens HTPCen står på) gjennom natta for så å bli slått på igjen dagen derpå. Hvis jeg booter maskina får jeg tilbake lyden. hva er galt her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke OS kjører du?
    Hvordan overfører du lyd fra pc til forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter som du kopplar htpc till Reciever via HDMI?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ble litt i overkant lite info ser jeg

Har w7, kjører lyd gjennom hdmien fra skjermkortet(Sapphire Radeon HD 6790 hvis det skulle bety noe). htpcen sitter i receivern(Onkyo 607) gjennom HDMI. bilde fungerer flott, men lyd fungerer ikke i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overkant lite info=Ingen info alls menar du?

Det är helt vanligt att skärmkort får "handshake" problem när du slår av den skärm som ljudkortet är kopplad till. Jag har det samma här och en reboot är enda lösningen. Jag vet inte om Nvidia är bättre på detta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, akkurat det jeg mener faktisk! så det er altså ingen annen løsning? bummer. så det er altså ikke OS relatert? altså, det vil ikke hjelpe å kjøre linux?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då detta mest sannsynligt är diverse driverproblem kan det hända att en Linuxdistro hjälper. Linux har aldrig intresserat mig så där har jag noll erfarenhet desvärre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volck
    hehe, akkurat det jeg mener faktisk! så det er altså ingen annen løsning? bummer. så det er altså ikke OS relatert? altså, det vil ikke hjelpe å kjøre linux?
    Hos min bror har jeg satt opp en Linux PC med OpenSUSE 11.3 og MythTV.
    Kjører lyd og bilde til en nyere Yamaha receiver med HDMI og videre til en DLP projeksjons-TV med HDMI->DVI. Ingen problemer med hverken lyd eller bilde etter at receiver og TV har vært avslått.

Noe av problemet kan være rekkefølgen du slår på komponentene og/eller instillinger i receiver.
    På Yamaha receiveren er det sånn at dersom denne er satt til å behandle bildet så ser PCen alltid receiveren som display. Dersom pass trough er satt i receiveren ser PCen TVen som display dersom både receiver og TV er på når den slås på. Hvis bare receiver er på vil PCen se denne som display.
    Det er også stor forskjell på TVer og receivere når det gjelder HDMI handshake. Noen kan stå i standby og klare dette, andre må være slått på og noen må stå på den riktige HDMI inngangen for at det skal fungere.

Jeg har ikke noe særlig erfaring med AMD skjermkort, men med Nvidia skjermkort på Linux kan man hente ut og lagre EDID informasjon fra TVen og bruke dette som konfigurasjon for skjermkortdriveren.
    Dette gjør at PCen alltid vil se TVen som display uansett innstillinger i receiver og rekkefølge ting slås på.

Dette ble mye om bilde og lite om lyd, men problematikken er mye det samme.
    Men for meg er det altså ingen slike problemer med Nvidia på Linux.

Om problemet ditt er drivere/OS, skjermkort eller receiver er likevel vanskelig å si. Vær også oppmerksom på at Nvidia skjermkort på Linux er stabilt, funksjonelt og ganske rett frem. AMD skjermkort ser dessverre ut til å fremdeles være mindre funksjonellt og en større utfordring på Linux.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde en Asrock ATOM før, hvor dette ikke var et problem en gang, så tviler på at det er recievern(dog, kan være en kombinasjon). Har lest(her inne tror jeg) at ATI også er noe som ikke fungerer optimalt i Linux(vel, det kan sikkert fungere bedre, hvis man orker å bruke 10 timer i cfg). det er et kjedelig problem, men er jo bare å la forsterkern stå på over natta, selv om det kan bli litt dyrt i vinter

det med rekkefølge har jeg prøvd, reciever først, TV først.. virka ikke som om det hadde så mye å si i det tilfellet her.

noe jeg synes virker merkelig er at det ikke er noen lydsettings i ATI catalystsenteret. det hadde jo kanskje vært greit? hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Äldre Onkyo är ju kända för att ha en del handshake problem. Det har jag själv erfarit. Det blev mycket bättre med Yamaha, men fortsatt inte 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, joda, men den er jo ikke SÅÅÅ gammel(trodde jeg)... men, må være ATI trur jeg. har ikke hatt noe problem før med ATOM eller boxeebox så er lov å krysse fingrene ;p

Newcomer hsds sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Driver

Jeg har hatt akkurat samme problem siden sist oppdatering for driverne til skjermkortet.

Jeg har Onkyo 876 og Raden HD5450. Bytting av kanal (feks mellom pc og xbox) og hvis jeg slo av forsterker, så fikk jeg ikke signal fra PC igjen.

Jeg installerte en eldre driver i går (11.6 mener jeg) og nå fungerer det fint igjen

Verdt å teste?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •