Lyd fra HTPC. Har jeg misforstått noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra HTPC. Har jeg misforstått noe?

Skjermkortet mitt (Radeon HD4670) har HDMI og derfra tar jeg lyd og bilde rett inn i en reciever. I håp om å få litt feitere lyd kjøpte jeg et dedikert lydkort (Asus Xonar D2).
    Dette koblet jeg til reciever med optisk kabel.

Utfallet er at jeg overhodet ikke hører noen forskjell.

Er det slik at signalet, så lenge det kommer ut digitalt, er det samme uansett hva slags lydkort man bruker?

Jeg begynner å tro at det er kun hvis man tar ut signalet analogt at man hører forskjell fra et bedritent integrert lydkort til et dyrere dedikert.

Er det noen som vet mer om dette?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må koble analogt fra lydkortet. Kobler du digitalt, enten med HDMI, optisk eller koaksial, så er det DACen i receiveren som står for konverteringen. Kobler du analogt, så vil lydkortets DAC brukes. Da merker du hvilke som er best.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt inn til reciever så er det prosessoren i reciveren som prosesserer lyden. Kanskje det er en DAC du trenger?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Skjermkortet mitt (Radeon HD4670) har HDMI og derfra tar jeg lyd og bilde rett inn i en reciever. I håp om å få litt feitere lyd kjøpte jeg et dedikert lydkort (Asus Xonar D2).
    Dette koblet jeg til reciever med optisk kabel.

Utfallet er at jeg overhodet ikke hører noen forskjell.

Er det slik at signalet, så lenge det kommer ut digitalt, er det samme uansett hva slags lydkort man bruker?

Jeg begynner å tro at det er kun hvis man tar ut signalet analogt at man hører forskjell fra et bedritent integrert lydkort til et dyrere dedikert.

Er det noen som vet mer om dette?
    virker som du har forstått dette ganske greit. så lenge du bruker digitalt ut kan du like gjerne bruke lydkort som er integrert i pcen da det er forsterkerens dac som brukes. det er når du bruker analog ut fra pcen at det gjelder å skaffe seg et bra lydkort, evt ekstern dac

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Da var det som jeg mistenkte. Problemet med å kjøre analogt fra lydkort er at jeg ikke får surround da jeg har en TX-NR609 og den har ikke multichannel analog rca innganger.

Da får jeg fortsett å kjøre digitalt og lydkortet går i retur.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, send kortet i retur, det trenger du ikke. Det er absolutt det billigste, å kjøre digitalt så langt som mulig frem til receiveren.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan eventuelt bruke lydkortet til musikk dersom det låter bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tror dessutom att ditt skärmkort inte klarar hd ljud. Om jag inte misstar mig måste du upp i minst 5-serien med AMD.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag tror dessutom att ditt skärmkort inte klarar hd ljud. Om jag inte misstar mig måste du upp i minst 5-serien med AMD.
    Det stemmer, jeg slåss med dette problemet en stund. Det blir ikke surroundlyd med 4-serien.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    så lenge du bruker digitalt ut kan du like gjerne bruke lydkort som er integrert i pcen
    Merk at for bare noen ganske få år siden var det en del lydkort som tok seg friheten å resample før det sendte ut på spdif (optisk eller coax). Usikker på om dette er tilfellet nå, men det kan være verdt å sjekke.

For min egen del merket jeg at lydkortet i den ene av HTPC`ene mine resamplet når jeg forsøkte å oppgradere firmware på receiveren. Dette skulle foregå ved å sette receiver i en viss modus, og deretter spille av en wav-fil på en av inngangene. Dette fikk jeg ikke til å fungere fra HTPC`en i det hele tatt, men når jeg brente lydfilen på en cd og spilte fra BD-spilleren gikk oppdateringen som den skulle. I mitt tilfelle fikk lyden et løft ved å kaste ut det dedikerte lydkortet og ta i bruk spdif-utgangen på hovedkortet.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det stemmer, jeg slåss med dette problemet en stund. Det blir ikke surroundlyd med 4-serien.
    Hvis vi snakker om bitstreaming er det helt korrekt at man må opp på 5xxx.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor skal man egentlig bruke lydkort/skjermkort på stue/htpc i dag?

Amd Llano og intel sandy bridge med cpu med innebygd gpu så kan du bitstreme med hjertens lyst uten ekstra skjermkort og lydkort og la alt gå via receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg får selvsagt surround fra kortet mitt i 4-serien, det lyser både DTS og Dolby Digital i recieveren min når jeg spiller av filmer. Men det var kanskje HD surround du tenkte på.. Det spiller ingen rolle likevel da jeg bruker en dedikert BD spiller og ikke HTPC for å spille av Bluray.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ripper jeg alt over til m2ts eller mkv pga at htpc er tilnærmet lydløs iforhold til ps3 som brukes som ren spillemaskin. Og det er eb godfølelse å se signalene på hd lyd lyse opp på receiveren
    Samt VPN muligheter for å koble opp mot hulu/netflix og iplayer hos BBC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Jeg får selvsagt surround fra kortet mitt i 4-serien, det lyser både DTS og Dolby Digital i recieveren min når jeg spiller av filmer. Men det var kanskje HD surround du tenkte på.. Det spiller ingen rolle likevel da jeg bruker en dedikert BD spiller og ikke HTPC for å spille av Bluray.
    Du får selvsagt HD surround fra 4-serien også, bare i LPCM istedenfor bitstreaming.

Det eneste du mister er error correcting på lyd-data over hdmi kabelen, noe som ikke betyr noe som helst over korte strekk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •