Skal bygge HTPC med støtte for parabol - Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge HTPC med støtte for parabol - Hjelp!

Hei!

Er ny i dette forumet, så dere får ha meg unnskyldt dersom dette er et "gjenganger-spørsmål"...

Jeg har bestilt et DIGN-kabinett med tilhørende vifter og strøm. Fra før har jeg et GeForce 5900-kort, Abit IC7 HK, P4 2,8GHZ cpu, SB Audigy 2ZS, 2x512 MB RAM, WD250GB disk og DVD-brenner.

Tror dette skulle være et greit utgangspunkt, selv om jeg har hørt at WD ikke er de mest støysvake diskene.

Alt jeg mangler nå (tror jeg da...) er et satelitt-kort. Det jeg ønsker er å kunne velge kanaler direkte fra pc'en. På den måten antar jeg at jeg kan programmere inn opptak på forskjellige kanaler etc direkte fra pc'en. Jeg har 2 kort, Viasat og Canal Digital, og ønsker derfor å ha to kortlesere til pc'en. Hvis jeg har skjønt dette riktig trenger jeg et SAT-kort med CI og CAM, og har da sett at Pinnacle, Hauppage, VisionPlus mm har noe sånt. Jeg har imidlertid bare sett Hauppage med støtte for 2 kort - er dette riktig? Et problem jeg da har er at Hauppage sin kortleser ser ut som om den skal stå i en 3,5" brønn eksternt. I DIGN-kabinettet jeg allerede har bestilt er det ikke noen eksterne enheter bortsett fra DVD'en. Hva kan jeg gjøre? Er det for eksempel mulig å kjøpe et satelitt-kort uten kortleser for så å kjøpe en enhet som sitter på utsiden av pc'en som kan kobles direkte til kortet?

Jeg har sikkert misforstått en del ting rundt dette, så alle tips og korrigeringer mottas med stooor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes CI moduler til å sette inn i PCI spor med adgang bak på kabinettet. Den passer til Technotrend og Hauppage sat. kortene (som også er de to beste).

Se linken:
    http://www.dvbshop.net/product_info....55ff1034cd3f35

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hva med Viasat?

Takk for tipset, det er jo akkurat det jeg trenger!!

Men, før jeg bestiller dette: har nettopp lest litt om Viasat og Canal Digital, og har skjønt at det ikke nødvendigvis er veldig enkelt med det nye kodesystemet til Viasat! Er det slik at jeg ikke vil kunne få inn signalene fra Viasat gjennom pc'en, uansett hvilket kort jeg skulle finne på å kjøpe?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hauppauge har CI-modul til Nexuskortet med 2 sloter som passer i 3,5". Jeg har en slik og det er mer praktisk å ha tilgang fra forsiden.

Dette vil virke med Canal Digital så lenge du får tak i CAM og kort som passer til CAM (har det selv), men Viasat er det ingen mulighet for ennå med en PC-løsning. Du må ha en Viasat godkjent mottakere, alternativt går det med en Dreambox, men du må fortsatt ha et gyldig kort og kortet er bundet til den godkjente mottakeren.

Basiskanalene til Viasat er fortsatt på Viaccess, så har du fungerende CAM og kort til dette vil dette fortsatt fungere. Et alternativ er Softcam til Viaccess, men det er ting vi ikke kan snakke om her.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel pr i dag ikke mulighet til å få inn begge kanalene via PC kort. Men du kan jo eventuelt kjøpe et haupage PVR-250 kort og koble på en viasat tuner til 1 krone til ingangen her. Og kjøre canal digital via sat kortet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Men hva med Viasat?

Sitat Opprinnelig postet av slettix
    Er det slik at jeg ikke vil kunne få inn signalene fra Viasat gjennom pc'en, uansett hvilket kort jeg skulle finne på å kjøpe?
    Du kan ikke benytte CAM, fordi krypteringssystemet Viasat benytter er NDS(Videogard), som p.t. ikke er tilgjengelig for CAM pga. potensielle piratproblemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av APP
    er vel pr i dag ikke mulighet til å få inn begge kanalene via PC kort. Men du kan jo eventuelt kjøpe et haupage PVR-250 kort og koble på en viasat tuner til 1 krone til ingangen her. Og kjøre canal digital via sat kortet...
    Jeg har jo i dag en tuner (Nokia 9902) som tar begge kortene. Kan jeg kjøpe en PVR-250 som kan kobles til tuneren? I så fall: kan jeg styre kanalene fra PVR-250 eller vil den bare vise bildet som tuneren tilfeldigvis sender?

Det jeg håper å få til er jo å kunne programmere innspillinger fra ulike tv-kanaler osv direkte fra pc'en...Dersom jeg kan gjøre dette ved å "degradere" tuneren min til en kortleser er jo det helt greit...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja spørs jo hvor langt du vil ta det. Men du kan få pcen til å bytte kanal osv på tuneren ved f.eks en IR sender, og så kan du da også ta opp til pcen.
    (ir sender får du blant annet på www.vendur.no)

Du trenger vel et automatiseringsprogram ala Girder til å gjøre noe slikt. Men det er jo noen av gutta her som kan slikt på rams.. en ide er å ta en titt på hjemmekino presentasjonene som ligger her for å få noen ideer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •