NY PC/HTPC hjelp komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NY PC/HTPC hjelp komponenter

Da har det seg slik at skjermkortet på min nå 7 år gamle selvbygde pc røk, da tenkte jeg at det er likegodt på tide å kjøpe ny pc. Har skjerm, 2 skjermer faktisk, budsjettet ligger på ca 6k, jeg gamer IKKE, jeg bruker pcen kun til å se serier, filmer, kjøre musikk, og kobler til tv skjerm for å se 720 og 1080p mkv filer. Hvilke komponenter bør prioriteres for lyd og bildekvalitet, og evt har dere noen forslag? jeg har hittil tenkt meg disse komponentene:

skjermkort: Komplett.no - Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
    prosessor: Komplett.no - Intel® Core™ i7-2600K Processor
    hovedkort: Komplett.no - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
    RAM: Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 12GB
    kabinett: Komplett.no - NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Sort/Rød
    dvd rom: Komplett.no - Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-7263S

harddisk har jeg fra før, har noen et forslag til lydkort? receiveren er en onkyo 808, rf 82's PS3 SLIM som blu ray spiller.

på forhånd takk !

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har lydkort! Bare bruk en HDMI-kabel fra skjermkortet til receiveren og vips! Bli lyd sa gud!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OVERKILL PC.

Holder med 4gb ram, Core i3.... Finn et skjermkort, gjerne ATI, som har passiv kjøler

ala

Komplett.no - XFX Radeon HD 6570 1GB DDR3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    OVERKILL PC.

Holder med 4gb ram, Core i3.... Finn et skjermkort, gjerne ATI, som har passiv kjøler

ala

overkill, holder med hva som helst av cpu solgt de siste 6 årene, en fjerdedel av minnet og hva som helst av nyere skjermkort.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    OVERKILL PC.

ala

veit at de komponentene der ikke er absolutt nødvendige NÅ, tenkte egentlig å for i7 prosessor. MEN, da jeg bygde egen pc for 7 år siden så kjøpte jeg (daværende) ganske gode komponenter. De har overlevd 7 år, kjøper jeg gode kompononenter nå så vil jeg ikke måtte oppgradere etter et år eller 2, da kan jeg ha pcen litt lenger. Men de fleste sier at det er overkill, da jeg ikke gamer i det hele tatt.

Men altså, er skjermkortet greit? bør jeg drite i lydkort og kjøpe et dyrere og bedre skjermkort da? da har jeg lyd? jeg får jo ikke hd lyd formatene da? da må jeg evt ha et lydkort som bitstreamer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt lille forslag

ASus P8h67-m790,-
    i5 2500k1650,-
    Kingston value ram 8gb390,-
    Corsair 115gb ssd 1245,- (ser du har disker, men dette er bra som systemdisk)
    Fractal design Mini699,-
    Picopsu 160w ) legg til y splitter og relevant kabel(den holder til 2-3 hdd)ca100usd
    CA 5300,- og det er godt overkill

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv zotac h67 m-itx kort og i2100t og har full bilde og lyd via Hdmi.
    Tester Jriver og får dtshd master og de andre formatene til å lyse opp på receiveren når jeg kjører mine egenrippede filmer.
    Selve oppsettet er med en SSD disk og en picopsu i tillegg, og srteamer fra nasen i kablet nettwerk, og det går så det griner

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

GWH hadde et fint oppsett, men er det meningen at man skal svi av så mye effekt og penger?

F1A75I_DELUXE/
    Kan fint kombineres med en A8-3800.

Når det er sagt holder det lenge med noe zactate-basert.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Kjører selv zotac h67 m-itx kort og i2100t og har full bilde og lyd via Hdmi.
    Tester Jriver og får dtshd master og de andre formatene til å lyse opp på receiveren når jeg kjører mine egenrippede filmer.
    Selve oppsettet er med en SSD disk og en picopsu i tillegg, og srteamer fra nasen i kablet nettwerk, og det går så det griner
    ser at zotac kortene er populære, ikke så veldig dyre heller. Hva er fordelen med å bruke SSD disc? flere som bruker det for å installere OS på...Men man får altså HD LYD via HDMIen til skjermkortet/hovedkortet? jeg trenger altså ikke å svi av 1400kr på lydkort som jeg egentlig hadde tenkt å gjøre ?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenker du rett.

SSD er først og fremst best på tilfeldige små filer, på sekvensielle store filer er forskjellene mindre, men det er ikke den lasten man drar med OS-bruk.

En magnetbasert disk må flytte nåla fysisk for å endre på dataen, en SSD disk er som navnet antyder solid state, altså ingen bevegelige deler.

Til mediabruk, video og lyd, er det bare luksus, den store forskjellen er at SSD ikke knitrer og snurrer, altså praktisk talt lydløs.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    ser at zotac kortene er populære, ikke så veldig dyre heller. Hva er fordelen med å bruke SSD disc? flere som bruker det for å installere OS på...Men man får altså HD LYD via HDMIen til skjermkortet/hovedkortet? jeg trenger altså ikke å svi av 1400kr på lydkort som jeg egentlig hadde tenkt å gjøre ?
    Man får HD lyd via HDMI utgangen, så lyd/skjermkort er overflødig med den CPU'en.

Ja, SSD er luksus, men fra jeg trykker på ON knappen til jeg kan bruke pc'en går det ca 10sekunder.
    Siden jeg bruker NAS til filmer, så er i praksis den eneste lydlagende kilden i minpc'en kjøleren til Cpu'en. Der har jeg skrudd nedtil laveste hastighet.
    Eneste måten å vite om pc'en er på, er å se på diodelyset foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veit at de komponentene der ikke er absolutt nødvendige NÅ, tenkte egentlig å for i7 prosessor. MEN, da jeg bygde egen pc for 7 år siden så kjøpte jeg (daværende) ganske gode komponenter. De har overlevd 7 år, kjøper jeg gode kompononenter nå så vil jeg ikke måtte oppgradere etter et år eller 2, da kan jeg ha pcen litt lenger. Men de fleste sier at det er overkill, da jeg ikke gamer i det hele tatt.

Men altså, er skjermkortet greit? bør jeg drite i lydkort og kjøpe et dyrere og bedre skjermkort da? da har jeg lyd? jeg får jo ikke hd lyd formatene da? da må jeg evt ha et lydkort som bitstreamer?
    Du tenker helt feil.

Det er ikke noe vits å betale i dyre dommer nå for å kunne ta i bruk ny funksjonalitet flere år inn i fremtiden, eller for at den skal vare i mange år, det er billigere å kjøpe minimalt nå, og så kjøpe nytt når det trengs.

For 2000 får du f.eks en zotac zbox nd22 (sleng på minne og disk, så er den komplett), denne har gpu nok til å vise hva som helst av 2D video, og selvsagt hva som helst av lyd.
    Så kan du heller sette resten av pengene i banken, og kjøpe deg noe billig framtidshardware når du senere har behov for mer.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Du tenker helt feil.

Det er ikke noe vits å betale i dyre dommer nå for å kunne ta i bruk ny funksjonalitet flere år inn i fremtiden, eller for at den skal vare i mange år, det er billigere å kjøpe minimalt nå, og så kjøpe nytt når det trengs.

For 2000 får du f.eks en zotac zbox nd22 (sleng på minne og disk, så er den komplett), denne har gpu nok til å vise hva som helst av 2D video, og selvsagt hva som helst av lyd.
    Så kan du heller sette resten av pengene i banken, og kjøpe deg noe billig framtidshardware når du senere har behov for mer.
    ny pakke:

hovedkort:Komplett.no - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
    prosessor: Komplett.no - Intel® Core™ i5-760 Processor
    Ram: Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
    strømforsyning: Komplett.no - Silver Power SP-SS500 500W PSU

mye mindre overkill nå, men fortsatt veldig usikker på skjermkort, et skjermkort på under 1000kr blir for dårlig synes jeg...det må ha 2 dvi og kanskje helst 2 hdmi, men det vet jeg er vanskelig.

likte dette kortet her Komplett.no - XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan" kom på 6300kr for pakka

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ny pakke:

hovedkort:Komplett.no - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
    prosessor: Komplett.no - Intel® Core™ i5-760 Processor
    Ram: Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
    strømforsyning: Komplett.no - Silver Power SP-SS500 500W PSU

mye mindre overkill nå, men fortsatt veldig usikker på skjermkort, et skjermkort på under 1000kr blir for dårlig synes jeg...det må ha 2 dvi og kanskje helst 2 hdmi, men det vet jeg er vanskelig.

likte dette kortet her Komplett.no - XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan" kom på 6300kr for pakka
    Prosessoren du lister her kan ikke brukes på det hovedkortet.

Jeg klarer meg i hvert fall fint med grafikkprosessoren integrert i Core-prosessorene og med H67-basert hovedkort. For meg er det å holde støynivået på HTPC-en nede viktig, for den står gjerne på også når den ikke er i bruk. Å satse på et P67-hovedkort og et grafikkort mer rettet mot litt tyngre 3D virker for meg ganske meningsløst. Du kan jo evt. kjøpe en H67-basert løsning, og så evt. sette inn et grafikkort om det skulle vise seg å være nødvendig. Så lenge man ikke skal spille på HTPC-en eller på andre måter er ute etter helt spesielle egenskaper virker det unødvendig.

Hva skal du med å mange utganger på grafikkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Man får HD lyd via HDMI utgangen, så lyd/skjermkort er overflødig med den CPU'en.

Ja, SSD er luksus, men fra jeg trykker på ON knappen til jeg kan bruke pc'en går det ca 10sekunder.
    Siden jeg bruker NAS til filmer, så er i praksis den eneste lydlagende kilden i minpc'en kjøleren til Cpu'en. Der har jeg skrudd nedtil laveste hastighet.
    Eneste måten å vite om pc'en er på, er å se på diodelyset foran.
    Bruker også SSD, og det er veldig kjekt at jeg kan slå på HTPC-en, og når jeg har fått skiftet til rett HDMI-inngang på TV-en, så har pc-en startet opp :-) Er litt forskjell i boot-tid på hovedkortene. Bruker Zotac sitt mini-ITX H67-kort og en 40 GB Intel SSD.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Prosessoren du lister her kan ikke brukes på det hovedkortet.

Jeg klarer meg i hvert fall fint med grafikkprosessoren integrert i Core-prosessorene og med H67-basert hovedkort. For meg er det å holde støynivået på HTPC-en nede viktig, for den står gjerne på også når den ikke er i bruk. Å satse på et P67-hovedkort og et grafikkort mer rettet mot litt tyngre 3D virker for meg ganske meningsløst. Du kan jo evt. kjøpe en H67-basert løsning, og så evt. sette inn et grafikkort om det skulle vise seg å være nødvendig. Så lenge man ikke skal spille på HTPC-en eller på andre måter er ute etter helt spesielle egenskaper virker det unødvendig.

Hva skal du med å mange utganger på grafikkortet?
    Komplett.no - Intel® Core™ i5-2500K Processor

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

et skjermkort på under 1000kr blir for dårlig synes jeg
    skjermkort på under 1000kr
    på under 1000kr
    Jeg bruker også måleenheten kilokroner når jeg skal betegne hvor bra et skjermkort er med hensyn til antall skjermutganger.

Nei vent...

ONTOPIC: Det er 2011, hvis du ikke bedriver SRS GAYMAN 1000 FPS FPS så trenger du ikke dedikert skjermkort. Derfor kommer nær sagt alt med dugende innebygde eller integrerte skjermkort. Skjermkortprodusenten nvidia sliter som bare det fordi de bare har kort i løsvekt og ION å fare med, derfor må de over på ARM med tegra-greier. OEM og desktop er mengdevare, når det blir bra nok så går det som det gikk med creative. Hvem vil ha ræva lydkort uten drivere når det er greit nok det som er integrert. (ja, lydfolk. Det skal dog mye til i 2011 å være en krevende pc-bruker)

At oppgaver lar seg gjøre med et statisk maskinvarenivå betyr at fremtidige nyvinninger på fartsfronten blir å annse som luksus. (Du merker fint lite til at det er en magnetdisk som buffrer video inn i minnet når videoen likevell flyter _like_ strykende. At det tar mindre tid å skru på PC-en og at videoen starter raskere er luksus. At en magnetdisk bråker er i en mediapc du er i nærheten av et legitimt hensyn å ta.

Du kan godt bygge en lyxmaskin deü lu-xxx, men du gjør det på feil måte. Dette fordi du bommer stygt på bruksområde, når det er mere fart enn man har godt av og behovet ikke er det største så går det ann å sette andre krav til en PC. Det er andre kompromisser som er mer overbærende.

Hva skal du forresten med ATX kort? PC-er krymper ettersom bruksområdet blir saturert av at man kan få mer regnekraft inn på mindre område. Når bruksområdet står nærmest stille så gjør denne effekten seg utslag i minskning av totalomfang på boksen.

Hvis du tenker å ha en pc i 7 år så må du ta i betraktning at skrivebordsbruk når et metningspunkt en gang i forhold til tilgjengelig ytelsesnivå, det var senest i det kaudervelske år 2006. Avvik fra dette forholdet er resultat av bloat og bør anses som sådant. En Amiga klarer skrivebordsbruk, ikke med særlig bravur annet enn til skriveoppgaver, men fremdeles er dette noe å tenke på. Nokia e61 Mobilen! min fra 2006 klarer kontorarbeid, torrenting, nettlesing, Flac-avspilling, 3g-modem, wifi tethering, video etc. Med noen grad av multitasking og med litt sunn bruk og nedskalerte krav til ytelse så går det faktisk under tvil.

Om 5 år er riskokermaskinen din så komisk avleggs at den blir å anse som kuriøs. Forholdet Watt:bruk er mye mer interessant. Hvis bruken ikke forventes å endres drastisk så er det mer interessant at det forholdet blir skjevere og skjevere ettersom mer effektgjerrige ting kommer traskende. Friskt i minnet må vi ha at alt , og ihvertfall alt i fremtiden ikke når noen temporære ytelsestak med lett bruk lenger enn at det går ann å vente. (Har du SSD så blir dette ytterligere neglisjerbart) Med hensyn til langtids CPU-tid så bruker du eksempelvis 4% gjevnt over mot kanskje 10%, hvordan forsvarer du da ekstra effektbruk, det blir til VARME, STØY, alt er ikke FART, noen ganger går det FORT NOK. Hvis du bare skal takse ut på rullebanen så hjelper det lite at du sitter i en maskin som kan fly.

INB4 skal ha vannkjøling og SLI.

(Du hadde rett tankegang, men så falt du tilbake i feil spor)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Jeg bruker også måleenheten kilokroner når jeg skal betegne hvor bra et skjermkort er med hensyn til antall skjermutganger.

Nei vent...

ONTOPIC: Det er 2011, hvis du ikke bedriver SRS GAYMAN 1000 FPS FPS så trenger du ikke dedikert skjermkort. Derfor kommer nær sagt alt med dugende innebygde eller integrerte skjermkort. Skjermkortprodusenten nvidia sliter som bare det fordi de bare har kort i løsvekt og ION å fare med, derfor må de over på ARM med tegra-greier. OEM og desktop er mengdevare, når det blir bra nok så går det som det gikk med creative. Hvem vil ha ræva lydkort uten drivere når det er greit nok det som er integrert. (ja, lydfolk. Det skal dog mye til i 2011 å være en krevende pc-bruker)

At oppgaver lar seg gjøre med et statisk maskinvarenivå betyr at fremtidige nyvinninger på fartsfronten blir å annse som luksus. (Du merker fint lite til at det er en magnetdisk som buffrer video inn i minnet når videoen likevell flyter _like_ strykende. At det tar mindre tid å skru på PC-en og at videoen starter raskere er luksus. At en magnetdisk bråker er i en mediapc du er i nærheten av et legitimt hensyn å ta.

Du kan godt bygge en lyxmaskin deü lu-xxx, men du gjør det på feil måte. Dette fordi du bommer stygt på bruksområde, når det er mere fart enn man har godt av og behovet ikke er det største så går det ann å sette andre krav til en PC. Det er andre kompromisser som er mer overbærende.

Hva skal du forresten med ATX kort? PC-er krymper ettersom bruksområdet blir saturert av at man kan få mer regnekraft inn på mindre område. Når bruksområdet står nærmest stille så gjør denne effekten seg utslag i minskning av totalomfang på boksen.

Hvis du tenker å ha en pc i 7 år så må du ta i betraktning at skrivebordsbruk når et metningspunkt en gang i forhold til tilgjengelig ytelsesnivå, det var senest i det kaudervelske år 2006. Avvik fra dette forholdet er resultat av bloat og bør anses som sådant. En Amiga klarer skrivebordsbruk, ikke med særlig bravur annet enn til skriveoppgaver, men fremdeles er dette noe å tenke på. Nokia e61 Mobilen! min fra 2006 klarer kontorarbeid, torrenting, nettlesing, Flac-avspilling, 3g-modem, wifi tethering, video etc. Med noen grad av multitasking og med litt sunn bruk og nedskalerte krav til ytelse så går det faktisk under tvil.

Om 5 år er riskokermaskinen din så komisk avleggs at den blir å anse som kuriøs. Forholdet Watt:bruk er mye mer interessant. Hvis bruken ikke forventes å endres drastisk så er det mer interessant at det forholdet blir skjevere og skjevere ettersom mer effektgjerrige ting kommer traskende. Friskt i minnet må vi ha at alt , og ihvertfall alt i fremtiden ikke når noen temporære ytelsestak med lett bruk lenger enn at det går ann å vente. (Har du SSD så blir dette ytterligere neglisjerbart) Med hensyn til langtids CPU-tid så bruker du eksempelvis 4% gjevnt over mot kanskje 10%, hvordan forsvarer du da ekstra effektbruk, det blir til VARME, STØY, alt er ikke FART, noen ganger går det FORT NOK. Hvis du bare skal takse ut på rullebanen så hjelper det lite at du sitter i en maskin som kan fly.

INB4 skal ha vannkjøling og SLI.

(Du hadde rett tankegang, men så falt du tilbake i feil spor)
    du sier integrert, tenker du da på lyden i hovedkortet? dette vet jeg lite om, og skjermkort også, jeg skal jo ikke game noe særlig, kanskje litt, det jeg skal mest er å kjøre musikk og filmer fra stasjonæren over på anlegg og tv, trenger jeg et bra lydkort og skjermkort for det? eller kan jeg f.eks drite i lydkort? skjermkort trenger jeg jo uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke lydkort for å sende digitale lydsignaler over hdmi. Dette fikser skjermkortet, enten det er innebygd i cpu/hk eller om det sitter i en pci/agp bus.

Og noe av poenget til mange her, er at du kun trenger det innebygde skjermkortet for å tilfredstille kravene dine. Dyre skjermkort er kun for spilling (eller cuda prosessering).

I tillegg til at dette er billigere, bruker det også mindre strøm, som igjen fører til at du trenger mindre kjøling og dermed lavere støy.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er atx kort dårlige på noen måte? de mest anbefalte og populære kortene viser atx, har du noen andre forslag? :

Komplett.no - MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155
    Komplett.no - ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

alt er jo atx ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •