HTPC - Kan disse komponentene brukes til noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - Kan disse komponentene brukes til noe?

Jeg startet tidligere en tråd om HTPC om et spesifikt kabinett. Har nå funnet ut at det blir en dårlig løsning og har bestemt meg for ett receiver størrelse kabinett..

Har en HP Workstation XW4600 som jeg ikke bruker lenger.

Den har følgende komponenter som kanskje kan brukes opp igjen til en HTPC?

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz
    Skjermkort: Geforce 8800 GTX
    Minne: 4GB
    Hovedkort: Ukjent

Alle komponentene er ca 3 - 3,5 år gamle.
    Spørsmålet er da om jeg kan bruke opp igjen noen av disse komponentene i et HTPC oppsett? Jeg ønsker å gjøre det billigst mulig så da er spørsmålet om dette er mulig å få til et prosjekt av som spiller av 1080 materiale uten noe problemer som hakking, lip sync etc!

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde gå fint å bruke disse komponentene til en HTPC. Jeg har noe liknende og sliter ikke med hakking, lip sync etc.

Mine specs:
    3.06 GHz Core 2 Duo
    GeForce 8800 GS
    2*2GB 800MHz RAM

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pcen støyer noe voldsomt nå, men jeg vet ikke hvor støyen kommer fra. Jeg antar det er en kombinasjon av støyende PSU, viftene på prosessor, skjermkort og harddisker.

Hvordan kan jeg bruke disse komponentene for å unngå støy?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt en slik cpu paret med 8800GT til HTPC. Det fungerte greit. Cpu er riktignok overkill, men den er ikke så veldig strømkrevende idle pga. speedstep.

Jeg ville nok droppet å bruke det skjermkortet og satset på f.eks. et billig ATI5XXX kort. Da får du lyd over HDMI og sannsynligvis smoothere avspilling (spesielt panoreringer).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Har brukt en slik cpu paret med 8800GT til HTPC. Det fungerte greit. Cpu er riktignok overkill, men den er ikke så veldig strømkrevende idle pga. speedstep.

Jeg ville nok droppet å bruke det skjermkortet og satset på f.eks. et billig ATI5XXX kort. Da får du lyd over HDMI og sannsynligvis smoothere avspilling (spesielt panoreringer).

Lyd over HDMI er inget must siden jeg bruker COAX eller optisk via Hegel DAC'en.

Har du eksempel på et godt brukendes skjermkort jeg kan bruke?

Det jeg trenger da er kabinett, hovedkort, skjermkort, SSD harddisk.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker HD5450 i mine HTPC`er. Koster vel fra et par hundre og litt oppover, og har passiv kjøling.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, ytelsesmessig vil ikke en ssd tilføre noe annet til en HTPC enn raskere oppstart. Jeg valgte å kjøpe en ssd og sette den inn i laptop`en for deretter å bruke 2.5" snurredisken i en av HTPC`ene. 2.5" disker er såpass stillegående at for støyen sin del er det ingen praktisk forskjell fra SSD. Oppstarten går ikke akkurat på et blunk, men når den er oppe og går flyter alt raskt og glatt.

Og den noe tilårskomne laptop`en oppleves som lynrask med ny ssd innabords. Et stk hardwarekjøp, to stk oppgraderinger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde først som du, altså plukket fram en gammel pc jeg hadde stående, hvor jeg bare byttet kasse, satt inn ssd og et relativt billig skjermkort (gt240, men strengt tatt er det overkill, kjører du lite interlaced content, klarer du deg fint med gt210). Og det fungerte selvsagt glimrende, lyd over hdmi osv, men støy, strømforbruk og størrelse gjorde det likevel til en helt suboptimal løsning.
    "Oppgraderte" til en zotax zbox nd-22 isteden, bitteliten, rask nok til alt man kaster på den av 2D, stille, strømssvak og svært billig.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Denne pcen støyer noe voldsomt nå, men jeg vet ikke hvor støyen kommer fra. Jeg antar det er en kombinasjon av støyende PSU, viftene på prosessor, skjermkort og harddisker.

Hvordan kan jeg bruke disse komponentene for å unngå støy?
    Er det mye støv inni komponentene? Tenker på vifter og kjøleribber til blandt annet PSU, CPU og GPU. Rengjorde disse her om dagen og nå er PCen nesten ikke hørbar.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk i det minste at det skjermkortet du har tenkt å bruke støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz (de jeg bruker gjør det). Gjør det ikke det får du aldri skikkelig flyt i filmavspillingen. Det kan være utfordrende nok selv om man bruker et kort som har denne støtten på grunn av diverse tekniske årsaker, men de fleste vil nok oppleve det som bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det kommet mange gode svar, takker igjen!

Ja, PC'en er nå full i støv og dritt. Jeg har fjernet en god del og støyen har kommet seg betraktelig men hovedstøyen er nå fra PSU og harddisker. Når pcen laster filmer etc bråker HD'ene noe voldsomt.

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe dette kabinettet: SILVERSTONE HTPC LASCALA SST-LC13B-E ATX BLACK og bruke hovedkort (for det er vell ATX jeg har i dag?), prosessor, minne og harddisker inntil videre. OS'et kommer jeg til å installere på en SSD disk på 40 eller 60 gb + jeg kjøper et av de anbefalte skjermkortene. Det er godt mulig jeg på sikt kommer til å lage meg en hjemmeserver hvor alt av lagring vil bli, men det tar jeg på sikt. Det jeg mangler da om jeg ikke tar feil er en stille PSU til dette kabinettet. Tips?

Da kommer jeg billigst utav det nå, og kan bytte hovedkort, prosessor, minne etc på sikt.

Høres ut som en plan?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Da kommer jeg billigst utav det nå, og kan bytte hovedkort, prosessor, minne etc på sikt.

Høres ut som en plan?
    Etter min mening bør du beholde hk, cpu og ram. Invester heller i en stillegående kjøler til cpu`en du har, helst en med stor vifte som du kobler på 5 volt. Q6600 er kraftig nok til å dekode omtrent alt i software om du skulle finnne på det, men de fleste skjermkort støtter dekoding i hardware slik at cpu-last blir tilnærmet null.

Det jeg mangler da om jeg ikke tar feil er en stille PSU til dette kabinettet. Tips?
    Dette er vel et atx-kabinett, og da passer de fleste psu`er. Det er en stund siden jeg handlet psu, men har Corsair 450 og Seasonic 380 i mine HTPC`er. Disse er veldig stillegående. Seasonic`en er ekstrem, måtte legge øret nedtil for å høre at den gikk når jeg prøvestartet den på benken før montering. Ellers finnes det en del semi-passive enheter på markedet nå hvor vifta ikke starter under normal drift, kun ved høyere belastning. Det er helt sikkert noen som vet mer enn meg om disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp igjen folkens

Har dere tips til PSU og skjermkort fra Back to School

Jeg skal kjøpe kabinett derfra, så kanskje like greit å slå to fluer i en smekk og bestille alt derfra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet ble lagt litt på is da jeg sliter fælt med denne pc'en på grunn av hakking i lyden. Det viser seg at det mest sannsynlig er hovedkortet som ikke er helt up to date for å si det sånn.

Det jeg nå har gjort er å bestilt dette kabinettet fra datakjeden: Datakjeden / SILVERSTONE Grandia SST-GD06B HTPC SortÂ*Vifter: Side 2x 80mm, 20dBA, ATX, mDTX, mITX, 2x USB 3.0, Audio

og et nytt hovedkort: Datakjeden / ASUS P5G41T-M LX S775 G41 MATX VGA+SND+GLN+U2 SATA2 FB1333 DDR3 IN

Det som er planen er å bruke resten + en ny kjøler til CPU. Fikk anbefalt en vannkjøleløsning fra datakjeden men det blir ikke kjøpt inn før jeg får bygget denne sammen.

Utfordringene nå er om skjermkortet jeg har (Nvidia gtx 8800) passer i høyden. Om det ikke går så er et nytt skjermkort alternativet. En av de andre utfordringene er om jeg får plass til PSU'en jeg har i dag og om den er stille nok. Trenger dog tips til en som er støysvak og ikke alt for dyr som passer dette kabinettet.

Fikk anbefalt dette (bittelitt usikker på om det faktisk var dette): Datakjeden / ASUS EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)

Håper at med dette så er jeg på god veg i HTPC verden. Å bruke laptopen til HTPC bruk fungerer rett og slett bare ikke i lengden!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •