HTPC, noe for meg?(Canal digital)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC, noe for meg?(Canal digital)

Hei,

Jeg har sett meg lei av alle boksene i stua, og er på utkikk etter en løsning som kan minimere antall enheter og dermed antall kabler. Jeg tror jeg har kommet frem til at en HTPC er tingen for meg, men jeg har et par spørsmål.

Jeg er Canal Digital kunde, finnes det et tvkort som fungerer tilfredstillende sammen med Canal Digital sitt nett? Med tilfredstillende mener jeg sømløst kanal bytte, støtte for å hente tv program osv, alt som min dekoder idag kan gjøre.

I tilegg ønsker jeg at HTPC skal overta for min bærbare som er koblet til tven for å se diverse fra internett, dvd spilleren og blu-ray.

Hvilken software fungerer best, ser at det er et linux alternativ, samt så er det alltids windows media center?

Sist men ikke minst, hva er den enkleste måten å styre et mediacenter i bruk? Finnes det fjernkontroller ala den som er på boxeebox der man har tastatur på den ene siden, og mediakontrollere på den andre? Eller har folk liggende et fullsize tastatur + mus i stua?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med et DVB-S2/DVB-C (parabol/kabel) kort og en godkjent Conax CAM kan du se TV fra Canal Digital på en HTPC. Windows 7 Media Center burde tilfredsstille dine behov, men du har også alternativer som MythTV og XBMC for Linux. Til navigering bruker jeg en Logitech Harmony 900, som duger helt fint til HTPC-bruk. Hvis du skal surfe og bruke den til andre ting også, så kan det sikkert være lurt å investere i trådløst tastatur og mus (DiNovo Mini kanskje?).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg egentlig føler meg mer konfortabel med linux tror jeg at jeg går for en ubuntu\XBMC variant på software fronten.

Hvilket tvkort er å anbefalle for slik software?
    Vil gjerne ha mulighet for PVR-lignende funksjonalitet, er dette mulig på noen måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bannan
    Da jeg egentlig føler meg mer konfortabel med linux tror jeg at jeg går for en ubuntu\XBMC variant på software fronten.
    MythTV har bedre støtte for bruk med tv-kort, etter hva jeg har forstått (jeg bruker kun ubuntu+xbmc, men har ikke tv-kort)

Vær forberedt på at blu-ray plate ikke fungerer out-of-the-box på linux.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått(Lest kjappt) kan man bruke MythTV som en slags backend for XBMC.

Hm, blu-ray disker (Altså orginale, ikke rippet) er det et problem å få de avspilt i XBMC på ubuntu?

Og et spørsmål til. For å få signalene fra Canal Digital inn, slik at jeg slipper dekoderen, jeg trenger da følgende:

- Tvkort (Hadde vært flott om noen kom med forslag, som fungerer med CD)
    - En Canal Digital kortleser (https://kabel.canaldigital.no/kabel-...der/IDTV/IDTV/)

Er dette alt? Og får man (ved å sette opp alt riktig naturlig nok) mulighet for EPG, og Opptaksfunksjonalitet?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray er generelt dårlig støttet i Linux. Men mulig du kan bruke MakeMKV sin streaming-funksjon integrert med XBMC. Uansett, det beste er å rippe de til MKV i utgangspunktet.

Når det gjelder TV-kort så skal de fleste DVB-S2 kort med CI-mulighet fungere. Digital Devices, Hauppauge, Technotrend +++

EPG etc kommer an på hvilke kilder programmet du bruker støtter. De fleste støtter vel enten EPG via DVB-strømmen eller XML-TV, så det burde bli minst like bra som det man har for standard-brødboksen Canal Digital prakker på deg. Både MythTV og Windows Media Center støtter vanlig PVR-funksjonalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette tv-kortet vil fungere sammen med CD, samt støtter det som er nødvendig for EPG osv?

TERRATEC CINERGY C HD DVB-C

Edit:
    Så sant jeg kjøper et slikt kort itillegg: https://kabel.canaldigital.no/kabel-...der/IDTV/IDTV/

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser korrekt ut det. Har ingen erfaring med det selv, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere ettersyn ser det ut som det er 1xTV og 1xRadio på det TV-kortet (synes først det så ut som det var to TV-antenneinnganger). Dvs at du ikke kan ta opp en kanal mens du ser på en annen, med mindre kanalene ligger på samme transponder (og så sant kortet støtter slik funksjonalitet). Så det kan være at du bør gå for et kort med to tunere i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk... Er det noen som har en anbefalling ang et kort som har 2 antenne innganger og som fungerer godt med CD og har CI mulighet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk... Er det noen som har en anbefalling ang et kort som har 2 antenne innganger og som fungerer godt med CD og har CI mulighet?
    Regner med det er CD kabel-TV du har siden du linket til et DVB-C kort.

Jeg har et Digital Devices DuoFlex CT som jeg har testet litt på Linux.
    Digital Devices DuoFlex C&T - LinuxTVWiki

Drivere for dette kortet på Linux er ennå eksperimentell, men jeg mener at CI skal fungere. Har selv bare testet DVB-T uten CI.

Jeg har kjøpt mitt her: Digital Devices Distribution UG (haftungsbeschränkt) - High Definition für Ihr Mediacenter
    Leveringstid ca. en uke, tysk moms fratrukket før betaling. Norsk moms betalt på Posten ved henting.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette tv-kortet vil fungere sammen med CD, samt støtter det som er nødvendig for EPG osv?

TERRATEC CINERGY C HD DVB-C
    Bruk ikke det kortet der, det fungerer ikke med HD kanalene (du får glitches og forstyrrelser i bildet). Selv bruker jeg en TerraTec Cinergy H7 som fungerer bra, men det er en ekstern USB tuner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •