Ulyd! Hvor kommer den fra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulyd! Hvor kommer den fra?

Har en HTPC med et M-Audio lydkort samt internt lydkort.
    Har så en Harmon Kardon AVR 7300 reciver

Under spilling av film, musikk osv får jeg en knittrelyd. Virker som den kommer mer med lave frekvenser en høye. Lyden kommer kun om jeg spiller av musikk og ikke bare ved tilkobling. Jeg har kun brukt coaxialt digitalt signal fra begge lydkortene på pcn og lyden er der i begge. Jeg har prøvd VLC og Win Mediaplayer. Jeg har ikke testet analog signaler.

Det er mye som kan tyde på feil i AVR 7300, men det ville vært både rart og utrolig trist :-). Kostet 25000kr og jeg vet av erfaring at H/K har stor ander feil på sine produkter. Jeg trodde når man fant en som funket så var alt bra, men kansje ikke? Hadde hjemme tre før jeg fikk en som funket. Før det hadde jeg hjemme fire av en annen type HK digital forterker, som jeg aldrig fikk en som fungerte fullt ut av så vi ga opp den....

Kan det være Noe fra HTPC siden når begge digitale utganger er testet? Reinstallert pc har jeg også gjort.... Må jeg til pers å fikse min gode HK eller kansje handle ny i verste fall?

Åpen for andres forslag og ideer rundt dette og hvodan jeg kan teste dette

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta opp lyden og poste her?

Harman hadde ingen service-treff på den modellen der.

manual

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Kan du ta opp lyden og poste her?

Harman hadde ingen service-treff på den modellen der.

manual
    Jeg tror det kan være vankelig å høre feilen med opptaksutstyret jeg har. Du ser lyden er mest hørbar når der er litt mengde lyd ut om du er med. Er ikke avhengig av volum, bare at der er mye lyd for eks eksplosjon... En slags knittring.... Som når det brenner i peisen type lyd?

EDit: Rett etter jeg skrev svaret ville jeg se en Ken Block film via Youtube.. I lyden var der konstant ulyd/diskantknittring. Skrudde av Harmonen og på igjen og lyden var vekk.... Dette har jeg opplevd før... Sammenheng?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OS og detaljer rundt hadde jo vært av interesse.
    Test en linuxdistro og se om probleme vedvarer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OS og detaljer rundt hadde jo vært av interesse.
    Test en linuxdistro og se om probleme vedvarer.
    OSèt er Win 7. Jeg har ikke prøvd Linux, men har en slik startcd med linux på. Kunne prøvd den...

Skal nevne jeg ikke hørte noe negativt i går da vi testet en HK DVD spiller her. Kan jo være at dette skjer kun via Coaxial inngangen.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan få noe av det samme i avspilling av filmer i f.eks vlc. Men når jeg bruker boxee er det fritt for støy/knitring. Kan være verdt et forsøk å laste ned boxee som er mediasenter som xmbc. Har tho ikke noe knitring ved musikkavspilling som jeg ser du har.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig det der, og jeg tviler egentlig på at følgende er tilfelle hos deg men jeg nevner det just in case. Har en rimelig halvgammel Yamaha receiver som var plaget med knitring i frontene ved avspilling av enkelte avi/mkv filer med DD lyd, ikke ulik den du beskriver. Ved å sette receiveren i stereo forsvant knitringen, men det gjorde jo surroundlyden også. Jeg hadde ingen problemer med avspilling fra andre kilder enn PC, og da ved de nevnte enkelte filene.

Fant ei firmwareoppdatering på ei uoffisiell kilde på nettet som jeg la inn, og problemet var løst. I praksis var det ei lydfil som ble brent på cd og spilt av på en bestemt inngang etter at receiveren var satt i en viss modus. Det var for øvrig svært lite å finne om dette på nettet, og ingenting fra offisielt hold. En Yamaha-tekniker visste ikke engang at det var mulig å oppdatere firmware på disse receiverene.

Som sagt, tviler på at ny firmware er løsningen hos deg, men det kan være verdt å sjekke ut om alt annet feiler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Vanskelig det der, og jeg tviler egentlig på at følgende er tilfelle hos deg men jeg nevner det just in case. Har en rimelig halvgammel Yamaha receiver som var plaget med knitring i frontene ved avspilling av enkelte avi/mkv filer med DD lyd, ikke ulik den du beskriver. Ved å sette receiveren i stereo forsvant knitringen, men det gjorde jo surroundlyden også. Jeg hadde ingen problemer med avspilling fra andre kilder enn PC, og da ved de nevnte enkelte filene.

Fant ei firmwareoppdatering på ei uoffisiell kilde på nettet som jeg la inn, og problemet var løst. I praksis var det ei lydfil som ble brent på cd og spilt av på en bestemt inngang etter at receiveren var satt i en viss modus. Det var for øvrig svært lite å finne om dette på nettet, og ingenting fra offisielt hold. En Yamaha-tekniker visste ikke engang at det var mulig å oppdatere firmware på disse receiverene.

Som sagt, tviler på at ny firmware er løsningen hos deg, men det kan være verdt å sjekke ut om alt annet feiler.
    Dette har jeg tenkt på, men finner heller ikke info om dette på H/K sine sider. Har også sendt dem mail uten å få noe svar.

Jeg har testet en BD spiller i analog modus og da er der ingen ulyder. Så enten er det via coaxial inngangene på forterkeren eller lyd ut på PC. Er det lyd ut på PC gjelder det både lyd på hoved kort og på mitt M-Audio Delta Audiophile 2496 lydkort. For lyden kommer uavhengig av hvilket kort jeg bruker...

Hva annet på en PC kan resultere i slike feil uavhengig av lyddriverne? Kan for eks drivere til hovedkortet være en ide? Andre ting jeg kunne testet?

Får ikke testet Coax ut fra BD spilleren da jeg ikke har fjernkontrollen til denne, men jeg skal legge den inn på Logitecen og teste senere...

Kom på lyden minner meg om før når noen slår av/på et lys eller annet i huset og det "knittrer" i lyden av den grunn....? Kan powersupplyen kansje gi disse resultatene? Litt rart for det kommer kun vad avspilling av lyd med VLC, Mediaplayer osv...

Utrolig plagsomt for jeg var akkuratt ferdig med bygging av AV rommet, nye høytalere fra XTZ osv...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være på applikasjon eller OS-nivå. Hvordan gikk det med linux-cd-en?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være på applikasjon eller OS-nivå. Hvordan gikk det med linux-cd-en?
    Jeg har sett etter en linux jeg kan boote men desverre ikke funnet noe. Men jeg har ved å koble til en Blueray konstatert at dette kun gjelder lyd fra PC. Har kun kjørt digitalt ut fra pc til nå (Coaxialt)

For meg virker det som om lydsiden er veldig... sultet på resurser-...? Som om der er knapt med cpu og minne til å kjøre tjenestene. Men cpu ligger bedagelig an. Har dobbelkjerne cåu også. Minne er på 4GB så det bør ikke ligge her...

Noen som har en ide til videre feilsøking? Som nevnt er dette tilstede både på HK lydkort og M-Audio Audiophile kortet. Sistnevnte har oppdatert driver og jeg tror ikke dette er et driverissue siden problemet gjelder begge lyd ut enheter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interesang observasjon er at musikk spilles av i rimelig grei kvalitet uten knittring osv under XBMC (Xbox media center)...

Dette må da fortelle oss noe? Jeg vet bare ikke hva??

Zorin OS 5.1 under nedlasting forøvrig...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en observasjon. Når jeg spiller av film i xbmc med dts eller DD, bryter lyden av og på. Virker som om maskinen sliter med resurser? Den er helt fin når jeg sjekker hvor mye cpu og ram som brukes, men kan der være en flaskehals en eller annen plass som stuper tilgangen til resurser til lydbiten på pcn? Rart for dette gjelder begge lydkortene. Både on board og m audio kortet.

Jeg har for så vidt ikke enabla det ene ubrukte kortet??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forblir uløst. Oppgraderer HTPC med nytt Hovedkort osv i dag og flytter det gammle over i et annet kabinett. Så får det knitre en annen plass :-)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd å få knitring fra en HTPC med Windows Vista/Zoomplayer over optisk/coax til en H/K Receiver, problemet lå i en instilling i filteret jeg brukte til å dekode lyden..
    Ikke alltid like lett å finne ut av, lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jeg har opplevd å få knitring fra en HTPC med Windows Vista/Zoomplayer over optisk/coax til en H/K Receiver, problemet lå i en instilling i filteret jeg brukte til å dekode lyden..
    Ikke alltid like lett å finne ut av, lykke til
    Nå tok jeg den gammle installasjonen av Win og brukte den på nytt hovedkort/skjermkort, men bruker M-Audio lydkortet fortsatt i nytt oppsett. Det viser seg i går når jeg skulle se Transformers i 1080p og 720P at 1080p bare hakket noe enormt og 720 fløt ok, men stoppet litt opp i lyden innimellom ved DD.

Jeg kjøpte dette hovedkortet fordi alt skulle gå så smurt så jeg håper det er konflikter i sammenheng med at Win 7 installasjonen er fra en annen maskin og at en fersk installasjon vil fikse dette. For HD film funka IKKE slik det er nå trass i alle de nye driverne til HD6310 kortet osv...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Nå tok jeg den gammle installasjonen av Win og brukte den på nytt hovedkort/skjermkort, men bruker M-Audio lydkortet fortsatt i nytt oppsett. Det viser seg i går når jeg skulle se Transformers i 1080p og 720P at 1080p bare hakket noe enormt og 720 fløt ok, men stoppet litt opp i lyden innimellom ved DD.

Jeg kjøpte dette hovedkortet fordi alt skulle gå så smurt så jeg håper det er konflikter i sammenheng med at Win 7 installasjonen er fra en annen maskin og at en fersk installasjon vil fikse dette. For HD film funka IKKE slik det er nå trass i alle de nye driverne til HD6310 kortet osv...
    Kan jeg spørre hvilket avspillingsprogram, filtere og dekodere du har for lyd og bilde?
    Hvilke filtyper benytter du deg oftest av?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Kan jeg spørre hvilket avspillingsprogram, filtere og dekodere du har for lyd og bilde?
    Hvilke filtyper benytter du deg oftest av?
    Jeg bruker ofte VLC. Prøvd mangen andre som zoomplayer osv, men finner ikke helt utav de programmene. Nå har jeg nylig installert ny pc og tror du ikke jeg har diverse knittring og "uro" i lyd og bilde nå også. Pleier installere en codec pac, ofte nimo, men sist shark007. Nå har jeg lagt inn ffdshow som fulgte med zoomplayer ved en oppdatering. Har liten kunnskap om å hva instillingene gjør så har ikke flikket noe med dette. Begynner å mistenke strømmen inn i huset her?

Spiller av en del .mkv filer i 720p. Musikken er helst flac. Bør nok sette meg litt inn i alle instillingene der er, men lettere sagt en gjort. Hvorfor kan ikke ting bare funke? Kjører lyden forøvrig fortsatt gjennom M-Audio audiophile 2496.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha installert helt ny HTPC, men fortsatt brukt mitt Audiophile lydkort, oppdaget jeg at der fortsatt var noe ulyd og uregelmessigheter i lyden. Tok derfor ut kortet og fjernet driverne helt. Nå bruker jeg optisk ut på hovedkortet og jeg tror ulydene nå har forsvunnet. Vil påstå lyden ble noe klarer også optisk kontra coaxialt... Nye Toslink kabler er på vei :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •