backup server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: backup server

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

backup server

har en pc til overs som står i kjelleren, den skal bli backupserver ,helt grønn på området .ønsker ikke å bruke penger på raid kontroller men kan strekke meg til kostnaden av 4-6stk 1tb hd til raid oppsettet .tror raid 5 eller 6 er veien å gå .ønsket er å kunne ha krasj på en eller to disker uten tap av data ,automatisk daglig backup av valgte mapper /filer .kjøre os på en usb flash disk om mulig .og gjerne muligheter for feilmelding til en av "frontendene" ved hd krasj osv.så da blir vel spørsmålet hvilken raidtype ,os .hd osv

serveren : asus rampage formula x48
    4gb ocz6400
    1tb samsung hd uj 103
    c2d E6850
    850w psu bla bla

win xp i øyeblikket

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale en løsning basert på Debian GNU/linux, linux software RAID6 og programmet rsync for backup. Da spesielt med parameteren --link-dest slik at du kan ta komplett snapshot av dataene dine så ofte du vil uten å måtte bry deg om diskplassen. Personlig kjører jeg en slik løsning hvor jeg har daglig backupsnapshot av hele filserveren min på 16TB for hver dag i et helt år bakover i tid.

RAID-overvåkning gjør du med mdadm (managementverktøyet for Linux software raid). Du legger inn e-post adressen og mdadm sender da mail til deg med en gang det skjer noe tull med RAIDet.

Monitorering av feilrater, helse og generelle problemer for hver disk gjør du med programmet smartmontools. Dette ligger i bakgrunnen og monitorerer SMART-parametrene for diskene dine, samtidig som du setter det opp til å kjøre f.eks nattlig short selftest og ukentlig long selftest. Vanligvis vil smartmontools varsle deg via mail om problemer med en disk lenge før du faktisk merker noen problemer i praksis. Det er da på tide å bytte disken eller i det minste anskaffe en erstatning som du kan ha i standby.

Dette er bare noen få konkrete tips om en Linux-basert løsning. Det er selvfølgelig fullt mulig å dra den mye lengre enn dette med ulike former for monitorering, tjenester osv slik jeg personlig har gjort.

Om du synes Linux er komplisert eller er nybegynner så vil jeg anbefale på det sterkeste at du velger deg en annen og simplere løsning som ikke krever at du selv tar alle valgene.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Marsboer: Orker du å forklare litt nærmere hva snapshots er og hvordan det fungerer i praksis?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg vil anbefale en løsning basert på Debian GNU/linux, linux software RAID6 og programmet rsync for backup. Da spesielt med parameteren --link-dest slik at du kan ta komplett snapshot av dataene dine så ofte du vil uten å måtte bry deg om diskplassen. Personlig kjører jeg en slik løsning hvor jeg har daglig backupsnapshot av hele filserveren min på 16TB for hver dag i et helt år bakover i tid.

RAID-overvåkning gjør du med mdadm (managementverktøyet for Linux software raid). Du legger inn e-post adressen og mdadm sender da mail til deg med en gang det skjer noe tull med RAIDet.

Monitorering av feilrater, helse og generelle problemer for hver disk gjør du med programmet smartmontools. Dette ligger i bakgrunnen og monitorerer SMART-parametrene for diskene dine, samtidig som du setter det opp til å kjøre f.eks nattlig short selftest og ukentlig long selftest. Vanligvis vil smartmontools varsle deg via mail om problemer med en disk lenge før du faktisk merker noen problemer i praksis. Det er da på tide å bytte disken eller i det minste anskaffe en erstatning som du kan ha i standby.

Dette er bare noen få konkrete tips om en Linux-basert løsning. Det er selvfølgelig fullt mulig å dra den mye lengre enn dette med ulike former for monitorering, tjenester osv slik jeg personlig har gjort.

Om du synes Linux er komplisert eller er nybegynner så vil jeg anbefale på det sterkeste at du velger deg en annen og simplere løsning som ikke krever at du selv tar alle valgene.

har aldri satt mine bein i linux ,hadde vært tøft å pekt nese til ms .Har desverre hverken tid eller kompetanse til slikt men finnes det lignende i ms
    ms server 2008 har blitt foresått. aldri hatt fingrene i det heller

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall trenger du ikke gjøre det så avansert som marsboer foreslår. Kjør f.eks. Ubuntu med full desktop, der kan du gjøre omtrent alt med GUI og det er slettes ikke vanskelig. Ellers kan du jo sjekke ut FREENAS som er BSD-basert.

Jeg har både Ubuntu og FreeNas i huset siden i sommer. Det er ganske enkelt en ny verden av muligheter som åpner seg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan godt legge inn Ubuntu for å få GUI men det hjelper ikke siden ingenting av den funksjonaliteten man trenger for en skikkelig backupløsning er ferdig oppsatt uansett. Om man vil ha GUI eller ei er dermed bare snakk om egne preferanser, men egentlig irrelevant i forhold til den tekniske løsningen.

En skikkelig backupløsning består ikke bare av en synkronisering av data. Den må også støtte versjonering. Det vil si at man må kunne gå tilbake til gamle versjoner av filene. Hvis man kun kjører en ren sync vil man slite den dagen det skjer en sletting eller endring, enten via deg selv, eller via andre brukere i huset, og man ikke oppdager dette før etter en måned hvor man da har synkronisert endringene for lengst.

Det er da man trenger en løsning som rsync med --link-dest. Denne benytter seg av hard linking av filer og fungerer i praksis på ca samme vis som Apple Time Capsule.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FreeNAS er nøyaktig hva du leter etter

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke er kjent med Linux kan det fort bli en øvelse i frustrasjon, men det ender opp med å virke til slutt.
    Marsboer har endel gode innlegg på "hvordan sette opp en linux server" mener jeg tråden het.

Men dersom du ønsker å gjøre det du snakker om ville jeg brukt Windows, og det er likegyldig hvilken, bare det er XP eller nyere.
    Så ville jeg installert "crashplan" på den og de maskinene du ønsker å ta backup av.
    done deal, enklere blir det ikke.

Jeg har satt opp crashplan på min server, den tar backup fra maskinene til bekjente. backup fra serveren går til crashplan central, men det koster penger

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker feil er rsync inkludert i freenas. Det er verdt å sjekke ut. Installasjonen tar 10 minutter, og det kan installeres på minnepinne slik at os ikke tar opp en harddiskplass.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amahi er ganske "hot" for tiden. Ellers er FreeNAS evnt Unraid også gode løsninger for de som vil ha systemer som er relativt enkle og administrere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Så ville jeg installert "crashplan" på den og de maskinene du ønsker å ta backup av.
    done deal, enklere blir det ikke.
    Crashplan er et meget godt tips om man vil ha en ferdig løsning og det er alltid programmet jeg anbefaler for de som vil ha en skikkelig backupløsning på enkelt vis.

Har vurdert det selv flere ganger, men jeg klarer ikke bli komfortabel med at dataene mine håndteres av noe annet enn min egen løsning, og spesielt ikke med at dataene er kryptert (essensielt for å sørge for at dataene dine kun kan leses av deg, gitt at det ikke finnes noen bakdører). Det ville vært så innmari typisk om passordet er feil eller at man blir utsatt for en bug akkurat da man trenger backupen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fortsatt at en nybegynner bør starte med et gui selv om de verktøyene man trenger må settes opp via terminal. Dette av den enkle grunn at mange blir avskrekket og gir opp ved første forsøk om man må lese guider og how-to's for å gjøre selv den enkleste ting. Det er selvfølgelig fin-fint å lære nye ting, men det blir fort for mye på en gang. Da er det greit å bruke gui til det 'selvfølgelige', og heller bruke tålmodigheten på det som faktisk ikke kan gjøres i gui.

Det som er enkelt for en som er god på linux kan gjerne være uforståelig for en nybegynner. Et eksempel er når jeg spurte om hjelp på et forum til en bagatell fikk jeg til svar at jeg bare måtte redigere filer i hytt og vest via terminal. Holdt på å gi opp hele skiten da jeg oppdaget at det samme kunne gjøres kun ved å merke en checkbox i gui. Det er slike ting som har medført at jeg har gitt opp linux gjentatte ganger i løpet av de siste åtte årene. Først når jeg startet med gui ble det fart på sakene. Serveren kom i gang rimelig fort, og da kunne jeg lære en ting av gangen etterhvert som det ble tid. Har til og med fått lært meg litt terminal det er mulig jeg reinstallerer og setter opp uten gui en gang når jeg får nok kunnskap (til å forstå diverse guider også), men uten gui hadde jeg nok ikke fått serveren opp og gå med det første. Til det er jeg for treig, og har heller ikke mulighet til ä bruke mye tid på en gang til å lese meg opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Jeg mener fortsatt at en nybegynner bør starte med et gui selv om de verktøyene man trenger må settes opp via terminal. Dette av den enkle grunn at mange blir avskrekket og gir opp ved første forsøk om man må lese guider og how-to's for å gjøre selv den enkleste ting. Det er selvfølgelig fin-fint å lære nye ting, men det blir fort for mye på en gang. Da er det greit å bruke gui til det 'selvfølgelige', og heller bruke tålmodigheten på det som faktisk ikke kan gjøres i gui.

Det som er enkelt for en som er god på linux kan gjerne være uforståelig for en nybegynner. Et eksempel er når jeg spurte om hjelp på et forum til en bagatell fikk jeg til svar at jeg bare måtte redigere filer i hytt og vest via terminal. Holdt på å gi opp hele skiten da jeg oppdaget at det samme kunne gjøres kun ved å merke en checkbox i gui. Det er slike ting som har medført at jeg har gitt opp linux gjentatte ganger i løpet av de siste åtte årene. Først når jeg startet med gui ble det fart på sakene. Serveren kom i gang rimelig fort, og da kunne jeg lære en ting av gangen etterhvert som det ble tid. Har til og med fått lært meg litt terminal det er mulig jeg reinstallerer og setter opp uten gui en gang når jeg får nok kunnskap (til å forstå diverse guider også), men uten gui hadde jeg nok ikke fått serveren opp og gå med det første. Til det er jeg for treig, og har heller ikke mulighet til ä bruke mye tid på en gang til å lese meg opp.

Jeg vil bare legge til at freenas installeres (gjerne på en usb-pinne), men skriver inn ip-adresse, og resten er via gui.
    Her må man kanskje lese en how-to på hvordan sette opp sw-raid, men når det er OK er det bare å skru på samba, så er jo faktisk alt oppe og går

Men selvsagt, har man ikke lyst til å begi seg ut i den verdenen så er det MANGE andre løsninger tilgjengelig, for alle mulige platformer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært på slang.server 08 er ikke det noe for mons?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hevn
    har vært på slang.server 08 er ikke det noe for mons?
    ?????
    regner med at det er et domene du snakker om. For alternativet er fyfy å snakke om

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Jeg vil bare legge til at freenas installeres (gjerne på en usb-pinne), men skriver inn ip-adresse, og resten er via gui.
    Her må man kanskje lese en how-to på hvordan sette opp sw-raid, men når det er OK er det bare å skru på samba, så er jo faktisk alt oppe og går

Men selvsagt, har man ikke lyst til å begi seg ut i den verdenen så er det MANGE andre løsninger tilgjengelig, for alle mulige platformer
    Hvis jeg forsto trådstarter korrekt ønsket han en backupløsning. Det er altså ikke snakk om å sette opp en tradisjonell filserver. FreeNAS og Samba er altså ikke noen løsning her. Men det er mulig at FreeNAS støtter en eller annen form for tidsstyrt backup, f.eks via rsync, som kan benyttes.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gjøre det enkelt så setter du opp en nas eller to for den saks skyld.
    En i garasjen og en i huset, så er du iallefall sånn passe sikret mot brann og.

Nas med minimum 2 disker for speiling av diskene er anbefalt. Har du en eldre PCeller to liggende vil jeg anbefale freenas eller naslite (bruker selv naslite) så sparer du noen penger der.

For overføring av filer så bruker du "handy backup". Ett backup program som bruker ftp (noe de aller fleste nas disker jeg har vært borti har). handy backup er enkelt å sette opp og kjører automatisk hver natt eller 2 ganger i uken eller hva du ønsker. Det kan kjøre backup til begge nas maskinene dine.

Alternativt er å benytte seg av online backup løsninger. Selver bruker jeg carbonite som går i bakgrunnen hele veien og jeg trenger aldri å gjøre noe med det. Tror jeg betaler et par hundrelapper i året for carbonite, og jeg har vel en 20gig med bilder der etter hvert. Carbonite har reddet alle bildene mine en gang jeg hadde skikkelig storkrasj på maskinen.

NAS og backup burde ikke være samme saken. Det er da typisk at når lynet slår ned el. så ryker både NASen og PCen.

NAS er kjempekjekt for å lagre filer ol på. Men backup av bilder som du har lokalt på PCen ville jeg ha hatt både på NAS, PC og en ekstern backup av via. f.eks carbonite.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden jeg tilhører proletariatet å ikke driter penger så blir det kun backupserver i denne omgang .server 08 har jeg liggende, hvis den har et enkelt brukergrensesnitt og kan regnes som en akseptabel backup løsning
    blir det fort denne .men hva med softraid er det stabit ?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hevn
    siden jeg tilhører proletariatet å ikke driter penger så blir det kun backupserver i denne omgang .server 08 har jeg liggende, hvis den har et enkelt brukergrensesnitt og kan regnes som en akseptabel backup løsning
    blir det fort denne .men hva med softraid er det stabit ?
    Da ville jeg heller fått meg ett abbn hos carbonite. Koster noen hundrelapper i året. Problem løst. Instant backup av de mappene du velger.

Software raid ol lign løsninger er noe jeg ikke ville tatt i bruk. Er nesten like ofte hw feil på noe annet enn en disk.

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du server 2008?
    Den er forsåvidt helt grei, ser ut som Vista med endel mer fancy løsninger.
    2008R2 er Windows 7 versjonen.

Ingen av disse er satt opp med "backup software" som sådan, annet enn for å ta backup av seg selv (server backup).
    Så du må uansett inn med noe tilleggssoftware.

Dersom du faktisk mener "server 08" så går jeg ut ifra at det er noe inux, f.eks. Fedora Core 8 server, men da er det marsboer som har kunnskapen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •