Blir vi lurt av Wimp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 174
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir vi lurt av Wimp?

Har hatt Wimp en stund nå siden jeg er Canal Digital kunde. Og ved fler anledninger så har jeg registrert at, selv om jeg har aktivert høykvalitet så spilles mange av låtene i 64kbs isteden for 254kbs, noe som er ganske stor forskjell i lydkvalitet. Gjelder nesten alle nye utgivelser, så sendte for en god stund siden (i April) en mail til Wimp for å høre om det er var en feil som gjore at det ble sånn. Men det var det ikke, viste seg at det var råfilene fra plateselvskapet som var av lav kvalitet, og derfor så ble dem bare spilt av med 64kbs. De skulle ta det opp med plateselvskapene. Men har ikke sett noen forbedring...

Gjore en liten sjekk her nå, alle de 6 første albumene på "Nyheter" i Wimp er av 64kbs kvalitet, selv om høykvalitet er aktivert.

Så hva synes dere, blir vil lurt?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Har hatt Wimp en stund nå siden jeg er Canal Digital kunde. Og ved fler anledninger så har jeg registrert at, selv om jeg har aktivert høykvalitet så spilles mange av låtene i 64kbs isteden for 254kbs, noe som er ganske stor forskjell i lydkvalitet. Gjelder nesten alle nye utgivelser, så sendte for en god stund siden (i April) en mail til Wimp for å høre om det er var en feil som gjore at det ble sånn. Men det var det ikke, viste seg at det var råfilene fra plateselvskapet som var av lav kvalitet, og derfor så ble dem bare spilt av med 64kbs. De skulle ta det opp med plateselvskapene. Men har ikke sett noen forbedring...

Gjore en liten sjekk her nå, alle de 6 første albumene på "Nyheter" i Wimp er av 64kbs kvalitet, selv om høykvalitet er aktivert.

Tok en sjekk nå på et par nyheter (Amund Maarud, Jay-Z & Kanye), info sier 256kbps CBR.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi blir vel ikke lurt av Wimp, dersom opptakene er gjort i dårlig kvalitet. Dette skjønte jeg ikke helt.

Har selv tatt opp problemstillingen med elendig lydkvalitet på nye innspillinger i en annen tråd;
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...pillinger.html

Her ble loudness-war utpekt som synder, men det dreier seg om ren og skjær miserabel lyd, så 64 kbs overrasker meg ikke. Eldre innspillinger låter dog veldig bra. Er det noe bedre på Spotify, hvis råmaterialet er så dårlig?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sjekker man kbs-kvaliteten på sangene?

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i Wimp ser dere kvalitet og datastream? Eller bruker dere annen programvare til dette?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musa på "kjøp mp3 - knappen" er det eneste stedet jeg finner noe informasjon om kbs.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønte ikke jeg... hvordan ser du bitrate mens du spiller en sang?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Tok en sjekk nå på et par nyheter (Amund Maarud, Jay-Z & Kanye), info sier 256kbps CBR.

Sjekket de jeg også, fikk kun 64kbs. Hvordan sjekket du det?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle filene som Wimp laster ned legger seg i midlertidlige filer for Internett Explorer.
    Og da er bare å se på egenskapene for filen, så ser du om det er 64kbs eller 256kbs

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Vi blir vel ikke lurt av Wimp, dersom opptakene er gjort i dårlig kvalitet. Dette skjønte jeg ikke helt.

Har selv tatt opp problemstillingen med elendig lydkvalitet på nye innspillinger i en annen tråd;

Her ble loudness-war utpekt som synder, men det dreier seg om ren og skjær miserabel lyd, så 64 kbs overrasker meg ikke. Eldre innspillinger låter dog veldig bra. Er det noe bedre på Spotify, hvis råmaterialet er så dårlig?
    Nå har ikke loundness war noe med at sample raten på fila er 64 kbps, da er den komprimert ned, som er noe helt annet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket de jeg også, fikk kun 64kbs. Hvordan sjekket du det?
    Jeg bruker Logitech Transporter, kbps vises i infoen.

Edit: fikk samme kbps info når jeg hadde musepeker over kjøpknappen på pc progget.

Edit 2. Jeg er vanlig kunde (99 kr mnd) og ikke Canal Digital.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svindel vil jeg kalle det, ikke rart jeg har foretrukket lyden fra cdplater da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Er nok bare råfilene som Wimp har mottat som er av så dårlig kvalitet. Om Spotify har fått de samme råfilene, det vet jeg ikke. Men er ganske sikker på at plateselskapene selv sitter på de orginale råfilene som er av bra kvalitet, som du helt sikkert får på CD utgaven av albumet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Logitech Transporter, kbps vises i infoen.
    Okei. Jeg kjenner ikke så mye til den, men så bare litt kjapt på nettet. Ser ikke at den støtter MP4 audio? Er jo det Wimp streamer. Kansje filen blir konvertet før den sendes til Transporteren?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify mottar lossless råfiler, regner med WIMP gjør det samme, men det tar tid å encode og gjøre bedre kvalitet tilgjengelig. 64kbps virker ganske lavt. Derfor bruker jeg spotify som har høyere bitrate selv med laveste kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Nå har ikke loundness war noe med at sample raten på fila er 64 kbps, da er den komprimert ned, som er noe helt annet.
    Hvilket er nettopp det jeg skriver.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Svindel vil jeg kalle det, ikke rart jeg har foretrukket lyden fra cdplater da.
    Det rare er at lyden bare er dårlig på de helt nye albumene.
    Faktisk så dårlig at jeg ikke orker å høre på, og det var jo litt av intensjonen - gjøre seg kjent med nye artister.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Jeg kjenner ikke så mye til den, men så bare litt kjapt på nettet. Ser ikke at den støtter MP4 audio? Er jo det Wimp streamer. Kansje filen blir konvertet før den sendes til Transporteren?

Edit : fra Wimp faq
    HVILKEN LYDKVALITET BRUKES MED SQUEEZEBOX?
    Etter første oppdatering ble lydkvaliteten satt opp til 256kbps (MP3). Dette gjelder for alle Squeezebox-modeller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit : fra Wimp faq
    Antar at det kommer fra samme råfil, bare at den er konvertet til MP3 isteden for MP4. Så da kan det hende at du bare mottar en oppkonvertert fil, uten at jeg kan vite det sikkert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Spotify mottar lossless råfiler, regner med WIMP gjør det samme, men det tar tid å encode og gjøre bedre kvalitet tilgjengelig. 64kbps virker ganske lavt. Derfor bruker jeg spotify som har høyere bitrate selv med laveste kvalitet.
    I følge den mailen jeg fikk fra Wimp så var råfila så dårlig at det ikke var noen grunn til konvertere den til 256kbs, men kun 64kbs.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •