Blir vi lurt av Wimp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 174
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Er nok bare råfilene som Wimp har mottat som er av så dårlig kvalitet. Om Spotify har fått de samme råfilene, det vet jeg ikke. Men er ganske sikker på at plateselskapene selv sitter på de orginale råfilene som er av bra kvalitet, som du helt sikkert får på CD utgaven av albumet.

Dette forklarer en hel del for meg. For å ta et helt konkret eksempel, så hørte jeg albumet 21 med Adele i en butikk på et langt billigere oppsett enn mitt. Musikken hørts bra ut så jeg søkte albumet fram på Wimp, for så å bli veldig skuffet over lydkvaliteten. Jeg vil ikke engang kalle det hifi.

Og det samme gjelder for de andre nyhetene på Wimp. Crap lydkvalitet:evil: Da har jeg fått en forklaring, som tilsier at jeg hopper over på Spotify straks de får somlet seg til å utgi en iPad app.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge den mailen jeg fikk fra Wimp så var råfila så dårlig at det ikke var noen grunn til konvertere den til 256kbs, men kun 64kbs.
    Jeg tenker vi sier at Wimp er busted.

De nye utgivelsene er åpenbart ment kun å være teasere for kjøp av CD, ettersom de bevisst komprimerer lyden så mye at det ikke er spillbart på et stereoanlegg.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en ny mail til Wimp. Der jeg konfrontere dem med at de 18 første albumene i kategorien "Nyheter" kun spilles av med 64kbs for oss som bruker PC. For å få en forklaring på hvorfor de gjør det sånn. Også spurte jeg om råfilene de får fra plateselvskapene, hvilket format og bit rate de har, siden ikke de kan levere 256kbs Mp4 til oss brukere.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en ny mail til Wimp. Der jeg konfrontere dem med at de 18 første albumene i kategorien "Nyheter" kun spilles av med 64kbs for oss som bruker PC. For å få en forklaring på hvorfor de gjør det sånn. Også spurte jeg om råfilene de får fra plateselvskapene, hvilket format og bit rate de har, siden ikke de kan levere 256kbs Mp4 til oss brukere.

Veldig bra at du har gjort det.
    Den forklaringen vil jeg gjerne se fra Wimp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg få til. Tanken var å poste det her når jeg får svar
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at det kommer fra samme råfil, bare at den er konvertet til MP3 isteden for MP4. Så da kan det hende at du bare mottar en oppkonvertert fil, uten at jeg kan vite det sikkert.
    Tviler på det, jeg er veldig fornøyd med lyden, og jeg er kresen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP4 er en konteiner, ikke en lydcodec. MP3 er en lydcodec.

Å konvertere en lossy lydfil til en annen lossy lydfil er ekstremt dumt, og mest trolig ikke gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify har så vidt jeg vet samme problemet, men lavkvaliteten til Spotify er 160kbps. Etter det jeg har lest er det kun 30% av sangene på Spotify som egentlig er 320kbps.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg få til. Tanken var å poste det her når jeg får svar
    Det skal bli artigt og høre svaret om det kommer noko svar da...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wimp bruker ikke Mp3 men AAC, AAC kodet på 64kbps kan låte tilnermet like bra som Mp3 på 128kbps. (som ikke er veldig bra).

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    MP4 er en konteiner, ikke en lydcodec. MP3 er en lydcodec.

Å konvertere en lossy lydfil til en annen lossy lydfil er ekstremt dumt, og mest trolig ikke gjort.
    Ja jeg vet. Er ACC lyd i en MP4 konteiner, men valgte bare å kalle det MP4

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sezuka
    Spotify har så vidt jeg vet samme problemet, men lavkvaliteten til Spotify er 160kbps. Etter det jeg har lest er det kun 30% av sangene på Spotify som egentlig er 320kbps.
    Synes 160kbs OGG er en del bedre enn 64kbs ACC, så er jo ikke så krise, men alikevel. Burde egentlig stått bit rate når man spiller av låtene, både i Wimp og Spotify

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Tviler på det, jeg er veldig fornøyd med lyden, og jeg er kresen.

Som flere ganger nevnt - gjelder dette nyheter.

Hvis du er fornøyd med lydkvaliteten på disse, så er du ikke kresen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 160kbs OGG er en del bedre enn 64kbs ACC, så er jo ikke så krise, men alikevel. Burde egentlig stått bit rate når man spiller av låtene, både i Wimp og Spotify
    De burde hvertfal si ifra at ikke alle sanger ligger ute i høyere kvalitet, står jo ingenting om det når du kjøper premium/betaler for Wimp. Sånn som det er nå får du jo forsåvidt ikke det du betaler for, kan vel nærmest kalle det en svindel (Spessielt for Spotify som bruker 'Higher quality streaming' som et virkemiddel for salg når du mesteparten av tiden ikke ender opp med å få det).

Siden jeg er blitt ganske avhengig av Spotify for å høre på musikk og ikke vet om et bedre alternativ velger jeg å fortsatt betale for premium men om det kommer noe bedre hopper jeg lett over.

Vet ikke hvordan Wimp er med å svare på slikt men kjenner jeg Spotify rett er det sikkert tusenvis som har klagd og Spotify har nok ikke svart en av de. Akkurat som med andre mangler som ASIO, EQ etc som folk ender opp med å lage selv.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hvordan i hotte heita vet du at det kun gjelder nyheter? Har du vært igjennom hele wimp, eller er du kanskje "Ultima Almighty"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du er fornøyd med lydkvaliteten på disse, så er du ikke kresen.
    Når du sier det sånn tviler jeg på at du har ABX testet mellom AAC/VORBIS på sånne bitrates mot FLAC. For det er ikke så lett å høre nemlig. Og de som skriker høyest pleier ofte ikke å være de som hører forskjell. Det er derimot dem som har undersøkt lenge, lært kvalitetene til de ulike codec'ene som gjennkjenner lydsignaturen og kan dermed høre forskjell.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Når du sier det sånn tviler jeg på at du har ABX testet mellom AAC/VORBIS på sånne bitrates mot FLAC. For det er ikke så lett å høre nemlig. Og de som skriker høyest pleier ofte ikke å være de som hører forskjell. Det er derimot dem som har undersøkt lenge, lært kvalitetene til de ulike codec'ene som gjennkjenner lydsignaturen og kan dermed høre forskjell.
    Som sagt tidligere så hører jeg på Wimp via Logitech transporter, det spilles også mye mp3, men mest Flac & (HD)Flac fra server. Når Wimp faq sier at streamen er 256kbps Mp3 til alle Squeezebokser og Transporteren viser 256kbps mp3 så tror jeg ikke at dette er en oppkonvertering fra 64kbps AAC.
    Og så dårlig lyd som enkelte her klager på at de har, hadde jeg garantert reagert på. Men jeg er ikke en storforbruker av Wimp, bruker det noen ganger i uka.

Logitech Transporter > Primare Pre30 > Primare A30.5 > Monitor Audio PL200

Edit: Men når det gjelder pc streaming kan det godt hende at lyden er dårliger, jeg har aldri tatt en seriøs sammenligning der...

Edit 2: Etter å ha sammelingnet siste Crystal Antlers på Wimp & mp3 fra server, så er lyden dårligere fra Wimp...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forklarer en hel del for meg. For å ta et helt konkret eksempel, så hørte jeg albumet 21 med Adele i en butikk på et langt billigere oppsett enn mitt. Musikken hørts bra ut så jeg søkte albumet fram på Wimp, for så å bli veldig skuffet over lydkvaliteten. Jeg vil ikke engang kalle det hifi.
    Sitter og hører på Adele på hovedanlegget via Spotify Premium -> Squeezebox nå, låter slett ikke dumt. Her er det i allefall ikke 64kbps. Jeg har alltid foretrukket lyden fra spotify kontra wimp, hvis det som står i denne tråden stemmer så er det kanskje ikke så rart.
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Det er noe med WiMP, som ikke engasjere på samme måte jevnt over som Spotify Premium. Synd egentlig, for WiMPs iPad app er såpass god at jeg gjerne skulle sett at WiMP var bedre lydmessig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sitter og hører på Adele på hovedanlegget via Spotify Premium -> Squeezebox nå, låter slett ikke dumt. Her er det i allefall ikke 64kbps. Jeg har alltid foretrukket lyden fra spotify kontra wimp, hvis det som står i denne tråden stemmer så er det kanskje ikke så rart.

For å sjekke ut dette ordentlig, så kjøpte jeg Adele 21 på CD - og det var noe helt annet enn fra Wimp:evil: Bra lyd fra denne CD'en faktisk.

Låt nr 1 på Adele 21 - Rolling in the deep (3 min, 48 sek) har kun en filstørrelse på 1,8 Mb

Låte nr 1 på den eldre Adele 19 - Daydreamer (3 min, 40 sek) har derimot en filstørrelse på 6,9 Mb!

Alle låter jeg sjekket under album i nyheter (el. VG topp 40) har sterkt komprimert bitstream på 64 kbs.

- Og tilsvarende hadde alle låter jeg sjekket på "eldre" innspillinger 256 kbs. Men det er selvsagt ikke sikkert det gjelder for alle "eldre" låter.

Jeg har hatt Spoify og Wimp samtidig, og hørte ikke noen lydmessige forskjeller på samme innspilling. Dog sjekket jeg ikke helt nye album. Så det ville vært meget interessant om noen med Sporify Premium kunne sjekke bitraten på låten "Rolling in the deep" på albumet Adele 21.

Dette innebærer at det var som jeg trodde, nyhetene Wimp legger ut er kun teasere med sterk redusert lydkvalitet. Det er ikke bra i det hele tatt. Faktisk helt uhørt, ettersom de ikke på noe vis opplyser om dette.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •