Bygge HTPC for allsidig bruk - hovedkort og prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge HTPC for allsidig bruk - hovedkort og prosessor

Nå har jeg lest litt rundt her på forumet og det bugner jo med tråder som denne.

Likevel er jeg nesten nødt til å lage min egen, da alle omtrent har forskjellige preferanser (linux, windows, viktig at den er liten, viktig at den er stille, må ha tv kort osv osv). Jeg har bygget en del maskiner før, men nå er det noen år siden sist og jeg må si jeg er helt LOST.
    Støtter andre trådstarteres ønske om å lage en sticky/guide man kan lese seg opp på!

HTPCen skal stå i stua, størrelse er ikke veldig viktig (liten og pen er selvsagt bedre enn stor og stygg). Stua eller tv benken kan alltids forandres litt på
    Lavt støynivå er pluss!

Tror jeg vil ha Windows, maskinen skal brukes til litt forskjelling, surfing, spotify, musikkspilling, soundcloud, xbmc / hd film, og muligens andre enkle typiske windowsting (tekstbehandling, mail osv). Burde funke som en vanlig maskin med andre ord. IR løsning er det ikke behov for da jeg foretrekker mus og tastatur i sofaen.. Har heller ikke noen server for tiden, så må være plass til litt hardisker i den (2?).

Jeg skal nok klare å finne ut av det meste over, spørsmålene er egentlig:
    Hvilket hovedkort skal jeg ha? Skal jeg kjøre Atom prosessor? Er disse integrert i hovedkortet i så fall?
    Vifteløst er veldig greit, men hvis noen kan argumentere godt for at f.eks. litt større kabinett + litt bedre hovedkort + litt bedre prosessor + stillegående vifte = genialt mye bedre løsning, så lytter jeg gjerne!

Vil ha god (ikke high end, men god) lyd og bildekvalitet. Hvis on-board løsningene duger så nøyer jeg meg med det.

Og pris da, vil helst holde hele pakka under 5000. Men hvis oppsettet blir brutalt mye bedre til 6000kr så kan jeg strekke meg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er integrert CPU du ønsker vil jeg heller anbefale deg å ta steget opp til Intel Celeron eller AMD Zacate (Fusion). Kjører selv et Zotac ION-ITX-P med dobbeltkjerne Celeron prosessor i et vifteløst HFX Micro M2 kabinett (passer nok ikke til ditt bruk, siden du trenger plass til flere disker). Produserer svært lite varme, selv ved avspilling av 1080p. I dag hadde jeg nok heller gått for Zacate eller Sandy Bridge (til tross for 24p problematikken).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkelt oppsett, som vil kunne gjøre det meste som du vil.
    I tillegg søker du etter picopsu på ebay, ca 150w utgaven vil holde lenge, og du vil ha et veldig stille oppsett.
    Lista er fra prisjakt.no
    Antall Produkt Kategori Pris Omtale Kommentar
    Fractal Design Array R2 (Sort) Mini-ITX kabinetter 842,-
    Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB Solid State-disker (SSD) 1 363,- 8/10
    Intel Core i3 2100T 2,5GHz Socket 1155 Box Prosessorer 897,- 7/10
    Intel DH67CF-B3 Hovedkort 830,-
    Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB DDR3-minner 319,- 7/10
    Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB 3,5" S-ATA harddisker 492,- 8/10

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i og med at du skal ha en del disker i denne så ville jeg like gjerne bare kjøpt et HTPC kabinett fra silverstone, her har du plass til opptil 6 disker, pluss at de ser fete ut.

Dermer er det lekende enkelt kjøpe hovedkort og cpu. Bare plukke ut et Asus atx kort feks, som støtter intel cpu og slenge med en intel core i3 eller i5 eller noe, og sleng på en stillegående vifte. De fleste hovedkortene har viftestyring i bios også, så du kan sette dem til rimelig stillegående.

Jeg har dette selv, og bruker silent på vifte i bios, var så å si lydløst, men nå har jeg så mange disker og komponenter inni der at det blir fort så varmt at jeg har satt opp hastigheten litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for denne
    MPX.no - Shuttle XS35GT V2 Barebone Sort
    med eksterne disker, det er plass til to disker internt dersom du dropper dvd/bd spiller

Så bygger du en liten bråkete server som står et annet sted.
    Server er =/ stille

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Gå for denne
    MPX.no - Shuttle XS35GT V2 Barebone Sort
    med eksterne disker, det er plass til to disker internt dersom du dropper dvd/bd spiller

Så bygger du en liten bråkete server som står et annet sted.
    Server er =/ stille
    vet ikke helt hvor kraftig den der er. Ser den har hdmi men tviler på at den støtter full hd bilde og lyd på det skjermkortet der, i tillegg er vel ikke den atom cpuen så veldig kraftig. Kan bli litt i minste laget men.

Den er hvertfall lydløs og liten :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    vet ikke helt hvor kraftig den der er. Ser den har hdmi men tviler på at den støtter full hd bilde og lyd på det skjermkortet der, i tillegg er vel ikke den atom cpuen så veldig kraftig. Kan bli litt i minste laget men.

Den er hvertfall lydløs og liten :P
    Tvil i vei, men den fungerer for BD-iso hos meg ihvertfall. Har ikke prøvd med intern bdspiller siden jeg valgte å ikke bruke penger på en slik.
    Jeg ripper fra jobb-PCen (som har BD) til serveren i boden uansett.
    Har ikke forsøkt 3D-BD

Den snurrer også alt annet jeg har kastet til den hittil.

Den jeg postet er også V2, de jeg kjenner som har V1 anbefalte meg den og påsto at V1 også taklet fullHD. Men... V1 er dyrere så da gikk jeg for V2 med 4GB RAM og en vanlig 7200rpm disk (selvom SSD sikkert er å anbefale)
    Dersom du kjøper VESA mount kitet så trenger du ikke engang å se den. for ulempen er at den må stå på høykant, dersom du legger den ned blir den for varm, det står ganske tydelig i manualen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Tvil i vei, men den fungerer for BD-iso hos meg ihvertfall. Har ikke prøvd med intern bdspiller siden jeg valgte å ikke bruke penger på en slik.
    Jeg ripper fra jobb-PCen (som har BD) til serveren i boden uansett.
    Har ikke forsøkt 3D-BD

Den snurrer også alt annet jeg har kastet til den hittil.

Den jeg postet er også V2, de jeg kjenner som har V1 anbefalte meg den og påsto at V1 også taklet fullHD. Men... V1 er dyrere så da gikk jeg for V2 med 4GB RAM og en vanlig 7200rpm disk (selvom SSD sikkert er å anbefale)
    Dersom du kjøper VESA mount kitet så trenger du ikke engang å se den. for ulempen er at den må stå på høykant, dersom du legger den ned blir den for varm, det står ganske tydelig i manualen.
    Ok jeg mente disse atom cpuen var altfor svake, men om du sier det funker så.

Men man får da ikke gjort mye annet, og om størrelsen ikke er så farlig får man jo mye mer igjen for et litt større htpc kabinett med mye mer plass, gir også mye bedre oppgraderingsmuligheter.

Det er 1080p du kjører på den? Og hvilket avspillingsprogram bruker du?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atom i seg selv er for svak, men sammen med Nvidia ION chipsettet så klarer den fint 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Men man får da ikke gjort mye annet, og om størrelsen ikke er så farlig får man jo mye mer igjen for et litt større htpc kabinett med mye mer plass, gir også mye bedre oppgraderingsmuligheter.

Det er 1080p du kjører på den? Og hvilket avspillingsprogram bruker du?
    Jeg har gått bort fra store bokser for oppgradering, det blir aldri gjort uansett. For dersom den faktisk er i bruk bør du ikke røre den for mer enn en ti minutters fiks. Nytt skjermkort og mer RAM er dermed omtrent det eneste som er praktisk mulig å oppgradere. Med mindre du bor alene.
    Nope, da er det (for meg ihvertfall) greiere med små billige maskiner som jeg kan bytte ut etterhvert, da blir "oppgraderingen" å flytte rundt på maskinene slik at den eldste går ut av bruk/blir satt opp som servify avspiller et sted.
    Store bokser er generelt unødvendig med mindre du også ønsker å spille på den.

Der jeg har en stor boks er på serverenden i boden, der er det stor boks med oppgraderingsmuligheter. Men litt av samme greia der, den er i et "produksjonsmiljø" og litt vanskelig å gjøre store fikser på.

Jeg bruker Win7 64bit, 4GB ram, XBMC og Total media theatre 5.
    Den kjører også servify i bakgrunnen, men det er også alt.
    Den er helt grei å planlegge ferieturer på TVen med.
    For spilling har jeg XboX.

Men... dersom du belager deg på å ha all lagringen i selve boksen, da er ikke shuttlesaken noe særlig, da får du maks 2-3 TB i den, og 2.5" disker er ikke like rimelige som 3.5".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •