Sliter med støy fra intregrert lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med støy fra intregrert lydkort

Hei. Forløpig har jeg brukt det intregrerte lydkortet i pc'en for å koble opp anlegget.
    Men dette er som kjent ikke akkurat kremen av lydkilder, og jeg sliter litt med støy.

Men en dag jeg rotet litt rundt i noen gamle esker fant jeg et gammelt Sound Blaster Live 5.1 kort.
    Er det noen som har en formening om dette vil fungere bedre enn et internt AC'97 kort?

SoundBlaster kortet har faktisk digital lydutgang også. Ser dog ut som en coaxial utgang men via 3.5mm jack. Noe jeg ikke har vært borti før.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hei. Forløpig har jeg brukt det intregrerte lydkortet i pc'en for å koble opp anlegget.
    Men dette er som kjent ikke akkurat kremen av lydkilder, og jeg sliter litt med støy.

Men en dag jeg rotet litt rundt i noen gamle esker fant jeg et gammelt Sound Blaster Live 5.1 kort.
    Er det noen som har en formening om dette vil fungere bedre enn et internt AC'97 kort?

SoundBlaster kortet har faktisk digital lydutgang også. Ser dog ut som en coaxial utgang men via 3.5mm jack. Noe jeg ikke har vært borti før.
    Analog eller digital lyd ut fra PC?

Hvis det er digital lyd skal det ikke være noen forskjell på integrert eller separat lydkort. Hvis PC og anlegg er koblet sammen med coax kabel kan du nok risikere elektrisk støy hvis f.eks. jordingspotensialet er forskjellig.

Dersom du bruker analog lyd vil nok et separat lydkort kunne gi bedre lyd.

Har selv et Soundblaster Audigy ZS som har coaxial utgang via 3.5mm jack.
    På dette kan en mono 3.5mm jack til RCA kabel brukes for å få ut digital lyd.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke analogt ut, kan du f.eks kjøpe deg et ESI Juli@ lydkort. Låter meget bra og det skulle ikke gi noe støy. Proffe lydkort er som regel mye bedre på dette området og i tillegg får du med Asio driver.
    ESI Juli@ - Internt lydkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    ESI - Juli@

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Analog eller digital lyd ut fra PC?

Hvis det er digital lyd skal det ikke være noen forskjell på integrert eller separat lydkort. Hvis PC og anlegg er koblet sammen med coax kabel kan du nok risikere elektrisk støy hvis f.eks. jordingspotensialet er forskjellig.

Dersom du bruker analog lyd vil nok et separat lydkort kunne gi bedre lyd.

Har selv et Soundblaster Audigy ZS som har coaxial utgang via 3.5mm jack.
    På dette kan en mono 3.5mm jack til RCA kabel brukes for å få ut digital lyd.
    Det intregrerte kortet har ikke digital ut så er koblet med analog jack-rca.

Tenkte jeg skulle prøve og få liv i kortet i kveld. Får bare håpe de opensource driverne jeg har funnet fungerer skikkelig da det ikke er støtte for win7 på disse kortene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått testet kortet litt nå og du verden hvor stor forskjell det var. Støy er nesten helt fraværende. Kun ved å vri volumet nesten til max hører jeg det. Har ikke fått prøvd digital lyd fra det enda da jeg venter på jack-rca coaxial overgang.

Så om noen har et gammelt Sound Blaster Live! kort eller Audigy annbefales det på det sterkeste å puste liv i det igjen. Lydkvaliteten er overlegen det intregrerte kortet og det fungerte helt ypperlig med KXproject driverne under Windows 7 64-bit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •