Hvordan får jeg DTS-HD master audio lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan får jeg DTS-HD master audio lyd?

Jeg holder på å bli helt loco her jeg prøver å få til å få den beste lyden ut av min HTPC.

Jeg har følgende oppsett;

HTPC: Asrock Vision 3D 156B (Komplett.no - Asrock Vision 3D 156B Sort)
    Receiver: Yamaha RX-V3900 med KEF
    Høyttalere: KEF KHT 3005SE

Når jeg kjører blu-ray filmer på ASRocken med DTS-HD Master Audio, så viser den at den kjøres i korrekt lydformat i playeren på PC'en (i dette tilfellet MKplayer), men på receiveren viser den kun stereo (straight PCM).

Hvordan må jeg sette opp HTPC'en og receiveren for å få best mulig lyd ut av greiene? Hva må jeg stille det inn på PC'en og hva skal den stilles inn på receiver for at jeg skal få DTS-HD master audio ut på receiveren?

Jeg har det samme problemet med vanlig DTS også, receiveren spiller bare lyden i stereo, men viser DTS på ASrocken. Hvordan stiller jeg inn receiveren til å spille i korrekt format og ikke stereo?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til den playeren, men vanligvis er det noe instillinger i playeren hvor det må hakes av på S/Pdif. Da blir DD/DTS sendt direkte udekodet gjennom HDMI'en.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, har komemt et lite tykke lengre, nå viser Yamahaen at den spiller i alle kanalene, men det lyser likevel ikke på DTS på panelet. Jeg har samme problemet i VLC. Vet du hvordan det eventuelt kan fikses der?

Er litt usikker på om dette er noe som må fikses på receiver, eller om det ligger på HTPC...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke VLC, synes det er total crap. Holder meg til zoom-player (anbefales). Gå også igjennom innstillingene til lydkort/skjermkort å se om det er noe der som angår DTS.
    Sikker på om receiveren indikerer DTS i det hele tatt? Gjør den det når du spiller DVD/bluray? Min RX-V665 har ikke egen indikator for dette, så jeg måtte inn i setup for å få det frem.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, laster ned og prøver med Zoomplayer.

På v3900 så er det i hvert all egne logoer for DTS-HD, master audio etc i panelet så det skal være mulig å få de til å lyse, og antar derfor at de skal lyse når den spiller DTS-HD etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste spillerne må stilles inn for å bitstreame lyd. VLC har ofte problemer med DTS i min erfaring, og støtter ikke HD lyd så langt jeg vet.

Se gjennom innstillingene dine, og sjekk gjerne windows innstillingene (regner med du kjører windows, hvis det er en linuxvariant sliter du)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, kjører Windows 7. OK, men da dropper jeg VLC, har både Zoom Player og MKplayer.

Bør receiveren stå på Straight?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer litt på med ASRocken, det er ført opp to forskjellige lydenheter, en for Realtek (som er hovedkortet tipper jeg) og en fra NVIDIA som er skjermkortet og HDMI utgangen. Hvilken av disse skal jeg kjøre på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reciever på straight burde fungere. Glemte å spørre om du bruker Toslink eller HDMI for lyden? Hvis du bruker HDMI må du inn i windowsinnstillingene for å tvinge lydkortet til å ligge unna lyden.

EDIT: Skrev mens du postet. Bruk HDMI, Toslink kan maks kjøre 5.1 DD/DTS (altså ikke HD lyd).

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, ja jeg kjører HDMI. Jeg antar jeg må bruke Nvidia sine drivere/skjermkort som enhet da siden det er det HDMI er koblet til.

Skal prøve å deaktivere lydkortet slik at det ikke føkker til lyden.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    OK, ja jeg kjører HDMI. Jeg antar jeg må bruke Nvidia sine drivere/skjermkort som enhet da siden det er det HDMI er koblet til.

Skal prøve å deaktivere lydkortet slik at det ikke føkker til lyden.
    Er så glad jeg ikke har en HTPC....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, tror jeg var litt dårlig å formulere meg der. Det jeg mente var at lydkortet/software ikke skulle dekode lydstrømmen, men heller sende den direkte til reciever. Dette gjøres ved å sette passthrough (f. eks A/52 over S/PDIF i VLC).

Tar en kjapp gjennomgang av fremgangsmåten i windows.

Control panel -> Hardware and sound -> Sound. Her finner du HDMI-outputen, velger den og trykker "properties" (egenskaper). Under supported formats setter du de forskjellige kodekene du vil bitstreame.

Det er alt du skal trenge å gjøre i windows. Programvareinnstillingene burde det være nok av på google.com

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Najs, da får jeg pp DTS på receiveren. SKal teste med en DTS_HD master audio også og se om ikke edt også lyser/indikerer på receiveren som det skal også. Takk for hjelp så langt!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •