DVDfab - ripping av DVD/BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVDfab - ripping av DVD/BD

Hei, skal rippe barnas DVDer (og etterhvert mine) og deretter spille dem av på PC, IPad og Mac. Trenger et par råd.

Lastet ned DVDfab, virker enkelt og greit. Har rippet et par DVDer (DVD til DVD, hele platen). Kopierer vel da DVDen og får en Video_TS folder med filer.

Når jeg så spiller av filmen i WMP så eralt helt bra, men den dekker ikke hele skjermen.

Vedlegg 81667

"Letterbox" både oppe, nede og på sidene
    . Noen som kan fortelle meg hvordan jeg får full skjerm (jo, jeg har valgt full skjerm i WMP)?

Er det andre formater (hvor vi får en enkelt fil) som er å foretrekke, og som det er enkelt for barna å trykke på enn å gå inn i en Video_TS mappe?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MKV eller ISO. ISO er en ren kopi av hele platen og du trenger et program for å "sette inn" platen i softwaren.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daemon Tools er et eksempel på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller slysofts Virtual clone drive

Jeg bruker Slysofts "anydvd HD" til å rippe BD og DVD til iso, da mister jeg ikke noe. så all tale og undertekster er fortsatt tilgjengelig.
    Det er bare å bruke fila som en "vanlig disk"
    Men BD fungerer vel kun på windows PC foreløpig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC player spiller ISO filer direkte, har ikke testet med BD men, verdt et forsøk.
    Jeg har stilt inn på kontor pc-en slik at når du klikker en ISO fil så starter VLC player automatisk, enkelt og greit.
    På stue pc-en brukes XBMC.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Da har jeg fått testet litt mer.

Kopi av DVD til harddisk – uten tap av funksjonalitet eller kvalitetForstår at det er to måter å gjøre dette på. Enten å kopiere til Video-TS format, eller ISO. Begge deler fungerte greit med FAB Dvd. Kunne velge å kopiere hele DVDen (men kan ta bort irriterende reklamesnutter) eller bare hovedfilmen. Jeg skal ha denne liggende på en NAS og streame til PC/MAC/Mediaspiller. Syntes ISO løsning og avspilling på VLC var en god kombinasjon. For den filmen jeg testet ble ISO fila 6,9 GB.

Er det slik at om jeg tar en ISO kopi av alle platene så har jeg en tilstrekkelig back up av DVDene, eller bør jeg i tillegg ta en Video-TS kopi slik at jeg kan brenne den på en ny DVD?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage en ISO-fil er å lage en "blåkopi" av en plate, og er enkleste måten å senere brenne ut en ny plate på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvertere til format som støttes av IPad
    Her er størrelse og format avgjørende. Prøvde meg på DVDFab og Handbreak

a)DVD Fab
    Enkelt og greit, kan rippe direkte fra DVD til IPad format via et preset. Kan velge hvilke titler/sekvenser som skal tas med. Ved default valg 700x300 og h264 fikk jeg en en MPEG4/.M4v fil på 0,7 GB. Imponerende kvalitet på både PC og Ipad til så liten fil å være.

Det som er litt kjipt er at man kun kan velge ett lydspor og max en undertekst. Ser heller ikke ut som om filmen blir inndelt i kapitler, mister dem.

Andre innstillinger: Under Oppløsningsinnstillinger valgte jeg 720x300 (burde jeg valgt noe annet? Blir oppløsningen bedre og fila større om jeg velger for eksempel 1024x426?)

3 valg: h264 som er default gir vel 720x300 og stereolyd i 96kbps (kan endre til 160). Om jeg h264.multichannel er videoinnstillingene de samme men lyden er i 448 kbps – er det da i multikanallyd. h264.1080p gir 1920x1080 oppløsning (bedre bilde og større fil?)

Anbefaler dere standardinnstillingene på 720x300 og 96kbps, eller bør jeg velge høyere oppløsning og høyere bitrate når jeg nå skal rippe barnas dvd’er til Ipad format?

b) Handbreak
    Her må man først bruke for eksempel DVDFab for å rippe DVDen, og deretter Handbreak til å konvertere til Ipad format. Mange flere innstillingsmuligheter. Her kan man velge flere lydspor og flere undertekster. Filmen blir også delt inn i kapitler.

Så om man vil ha flere lydspor/undertekster og inndeling i kapitler er nok Handbreak å foretrekke, ellers er DVDfab enkelt og greit. Btw så vil ikke menyer mm fungere i disse tilfellene.

Synspunkter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •