mkv vs m2ts

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: mkv vs m2ts

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mkv vs m2ts

Skal rippe en del filmer med enten norks språk eller engelsk språk, og bare det.
    Er edt noen fordeler/ulemper med mkv eller m2ts som gjør at man bør foretrekke det ene eller andre?
    Vil hentes fra en nas og spilles av enten på ps3 eller htpc.

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ps3 leser vell ikke MKV

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan ordnes med ps3 server, men tenkte kvalitetsmessig, om det er noen forskjeller på disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mkv er bare en container, filformatet inni varierer.

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MKV tar litt mindre plass enn mt2s pga ved konvertering til mt2s kan man legge inn tekst og menyene fra filmen ..
    Mkv er kun lyd og bilde . så som d kommer frem på div forum er at d er hipp som happ hva man bruker.
    for min del bruker jeg mkv pga mindre plasskrevende format. lyd bilde er det samme.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke å embedde text i mkv også?

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint å legge ved flere subtitles i mkv også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    MKV tar litt mindre plass enn mt2s pga ved konvertering til mt2s kan man legge inn tekst og menyene fra filmen ..
    Mkv er kun lyd og bilde . så som d kommer frem på div forum er at d er hipp som happ hva man bruker.
    for min del bruker jeg mkv pga mindre plasskrevende format. lyd bilde er det samme.
    Dette er jo bare sprøyt.

mkv er en container, litt på samme måte som en zip fil (bortsett fra at den ikke komprimerer selv), innholdet er typisk lyd/bilde/tekst.
    formatet på hver enkelt del kan være hva som helst, og komprimeringsgraden vil derfor variere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge formatene er containere, og det er ingen forskjell i kvalitet.

Personlig foretrekker jeg mkv. Det er ingen problemer med flere lyd- og tekstspor i mkv-formatet, og du kan selvfølgelig også ta vare på kapitlene fra DVD-/BD-en. Kapitler og alle lyd- og tekstspor kan også navngis, så en god player kan vise noe mer interessant enn "spor 1", "spor 2" osv. når du skal velge spor. MKV har også støtte for attachments og metadata, så du kan legge inn f.eks. coverbilde, filmtittel, navn på skuespillere, regissør osv. i filmen.

Det er foreløpig ganske dårlig støtte for å lese metadata, men det kommer litt sånn etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Skal rippe en del filmer med enten norks språk eller engelsk språk, og bare det.
    Er edt noen fordeler/ulemper med mkv eller m2ts som gjør at man bør foretrekke det ene eller andre?
    Vil hentes fra en nas og spilles av enten på ps3 eller htpc.
    Etter å ha testet det meste fant jeg min drømmeløsning, spesialt med tanke på PS3. Hadde masse filmer i primært MKV-container med H264 og DD 5.1 lyd.

Siden jeg faktisk har 2 PS3 på nett hjemme (barna har også på rommet) så ville jeg ha alle barnefilmene tilgjengelig for de uten å måtte knote for mye. (også enkelt for kjærringa å finne filmer for voksne :wink: ).

Jeg har nå brukt Free Make Video Converter og konvertert alle til MP4, med H264, AAC 5.1 lyd. Tekst er "brent" inn i filmen for voksen, barnas filmer er på Norsk så der trenger jeg ikke tekst.

Alle disse ligger på en Synology NAS 211j, hvor streaming er er skrudd på OG satt på innstilling for for å vise cover/thumbnails.

På disken så ligger filnavnet på film, med et frontcover med samme navn (men jpg-endelse). Hvis jeg nå bruker PS3 og blar meg frem til DiskStation under Video ser jeg alle coverne og filnavnet. Lettere enn dette kan det ikke bli.

Tidligere støttet ikke PS3 multichannel AAC, men det gjør den nå. Men dette må settes opp på PS3 slik at det går ut som PCM 5.1 da min og de fleste receivere ikke støtter AAC direkte.

Det som er genialt med dette er også at jeg kan også plukke opp streaming på iPad, iPhone, PC og Mac. Egentlig alle bokser og TV-er som støtter dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •