Bygge HTPC: Kan dette kabinettet brukes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge HTPC: Kan dette kabinettet brukes?

Heisann

Jeg tipper dere er møkklei alle disse HTPC trådene men jeg er nok en nybegynner på dette området..

Jeg skal ha en HTPC som er så minimalistisk som overhodet mulig og jeg har ikke behov for BD-drev etc. Jeg må ikke ha spesielt stor lagringskapasitet da jeg vil lagre alt på en nettverksharddisk og trenger derfor bare en SSD disk til OS på HTPC'en.

Kravet til plass er da:

- Plass til SSD disk
    - Hovedkort som ikke setter spesielt store begrensninger på hastighet etc
    - Prosessor som gjør jobben mer en godt nok
    - Vifte
    - 4-8GB minne
    - et OK skjermkort

Alt dette regner jeg med er ganske standard krav for de fleste og mitt krav er at det er mulig å få plass til det i dette kabinettet?

Plastic Mini ITX VESA Mnt HTPC Car Computer Case(White) | eBay

Før jeg kjøper det lurer jeg på om det er mulig å få til et bra HTPC oppsett på et så lite kabinett?

Takk for all hjelp!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Heisann

Jeg tipper dere er møkklei alle disse HTPC trådene men jeg er nok en nybegynner på dette området..

Jeg skal ha en HTPC som er så minimalistisk som overhodet mulig og jeg har ikke behov for BD-drev etc. Jeg må ikke ha spesielt stor lagringskapasitet da jeg vil lagre alt på en nettverksharddisk og trenger derfor bare en SSD disk til OS på HTPC'en.

Kravet til plass er da:

- Plass til SSD disk
    - Hovedkort som ikke setter spesielt store begrensninger på hastighet etc
    - Prosessor som gjør jobben mer en godt nok
    - Vifte
    - 4-8GB minne
    - et OK skjermkort

Alt dette regner jeg med er ganske standard krav for de fleste og mitt krav er at det er mulig å få plass til det i dette kabinettet?

Plastic Mini ITX VESA Mnt HTPC Car Computer Case(White) | eBay

Før jeg kjøper det lurer jeg på om det er mulig å få til et bra HTPC oppsett på et så lite kabinett?

Takk for all hjelp!
    du kan få ganske greie mini itx hovedkort om dagen, som har plass til hvertfall 4gb minne +, i tillegg skal du få plass til en SSD disk inni den, mye annet utifra det klarer nok ikke dette kabinettet. Så om du skal ha et bra ekstern skjermkort inni her, blir det nok for lite.

Merk at integrerte skjermkortene på mange itx kort funker bra til å spille av HD materiale og diverse, skal du derimot bruke det til spilling kommer du nok til å slite.

Ville anbefalt noe litt større om du skal bygge selv

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    du kan få ganske greie mini itx hovedkort om dagen, som har plass til hvertfall 4gb minne +, i tillegg skal du få plass til en SSD disk inni den, mye annet utifra det klarer nok ikke dette kabinettet. Så om du skal ha et bra ekstern skjermkort inni her, blir det nok for lite.

Merk at integrerte skjermkortene på mange itx kort funker bra til å spille av HD materiale og diverse, skal du derimot bruke det til spilling kommer du nok til å slite.

Ville anbefalt noe litt større om du skal bygge selv

Takker Mr.Chill! Finnes det alternativ i samme gate som det jeg tenker på der som er mer egnet for selvbygg? Så minimalistisk som overhodet mulig

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Mr.Chill! Finnes det alternativ i samme gate som det jeg tenker på der som er mer egnet for selvbygg? Så minimalistisk som overhodet mulig
    hva med dette?

Komplett.no - Silverstone Grandia SST-GD06B HTPC Sort

ville heller gått for mikro ATX, er størrelsen mellom vanlig ATX og mini ITX

disse har i tillegg, PCI express spor, som lar deg koble til et fint skjermkort etter eget ønske

sånn sett var jo det andre kabinettet latterlig billig da :P Kan jo kjøpe det og bare prøve lage en mini itx pc, se hva du syns, også selge den for profitt etterpå

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok uten tvil mer praktisk å bygge det du linker til der, men problemet er at de er så sinnsykt store.

Jeg har faktisk et skjermkort med PCI-express jeg kunne brukt. Husker ikke hva det heter egentlig, men mener det heter Nvidia GTX7600 eller noe slikt. Kostet 3-4 lapper for noen få år siden. Utviklingen går vell sikkert såpass fort at jeg får et nesten like godt integrert på hovedkortet i dag

Er det mulig å få til et kurant mini-ITX oppsett som kjører 1080p video uten lagging og uten hakking i menyer etc for en OK pris da?

Kanskje jeg kunne prøvd å bygge en i det kabinettet jeg linket til i første post og gjort som du sier Solgt det om det ikke svarer til forventningene

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok uten tvil mer praktisk å bygge det du linker til der, men problemet er at de er så sinnsykt store.

Jeg har faktisk et skjermkort med PCI-express jeg kunne brukt. Husker ikke hva det heter egentlig, men mener det heter Nvidia GTX7600 eller noe slikt. Kostet 3-4 lapper for noen få år siden. Utviklingen går vell sikkert såpass fort at jeg får et nesten like godt integrert på hovedkortet i dag

Er det mulig å få til et kurant mini-ITX oppsett som kjører 1080p video uten lagging og uten hakking i menyer etc for en OK pris da?

Kanskje jeg kunne prøvd å bygge en i det kabinettet jeg linket til i første post og gjort som du sier Solgt det om det ikke svarer til forventningene
    hehe det kortet der er nok rimelig utdatert :P

her er målene på kabinettet jeg linka til
    440 mm (W) x 150 mm (H) x 340 mm (D)
    SilverStone Technology Co., Ltd.

ser jo veldig stilig ut da.

Men skal du spille hd materiale kan du kjøpe det kabinettet du linket til, pluss dette. Komplett.no - ASUS AT5IONT-I DELUXE, Atom D525
    trenger du bare slenge på RAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er på størrelse med en forsterker eller der omkring det

Den prosessoren du linket til støtter DDR3 sd ram 800MHz

Jeg finner ingen ram på Komplett.no som har 800MHz, hvilket ram bør jeg da kjøpe til det hovedkortet der?

Prosessoren som står på, er vell en intel atom dual core prosessor. Er det akkurat nok til HD materiale, eller kan den kategoriseres som mer enn bra nok? Ønsker jo ikke å være utdatert om to mnd på spesifikasjonene mine

SSD HD, kan jeg bruke hvilken som helst der?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er på størrelse med en forsterker eller der omkring det

Den prosessoren du linket til støtter DDR3 sd ram 800MHz

Jeg finner ingen ram på Komplett.no som har 800MHz, hvilket ram bør jeg da kjøpe til det hovedkortet der?

Prosessoren som står på, er vell en intel atom dual core prosessor. Er det akkurat nok til HD materiale, eller kan den kategoriseres som mer enn bra nok? Ønsker jo ikke å være utdatert om to mnd på spesifikasjonene mine

SSD HD, kan jeg bruke hvilken som helst der?
    Når det gjelder CPU burde dette holde for HD materiale. SSD disk kan kobles til da den har sata innganger.
    Personlig er jeg ikke så fan av selbygde mini itx pcer men, er så begrenset med tanke på oppgradering og diverse, pluss det du sier at siden de ikke er så kraftige blir de jo fortere utdatert.

Med tanke på RAM må du nesten kontakte komplett.no å se hva de sier passer, er litt usikker selv.

Men hva med en ferdigbygd en? Asus ASROCK feks er jo en bra pc, kan fås med blurayspiller også

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder CPU burde dette holde for HD materiale. SSD disk kan kobles til da den har sata innganger.
    Personlig er jeg ikke så fan av selbygde mini itx pcer men, er så begrenset med tanke på oppgradering og diverse, pluss det du sier at siden de ikke er så kraftige blir de jo fortere utdatert.

Med tanke på RAM må du nesten kontakte komplett.no å se hva de sier passer, er litt usikker selv.

Men hva med en ferdigbygd en? Asus ASROCK feks er jo en bra pc, kan fås med blurayspiller også

ASROCK er vell bygget på Atom de også? Bortsett fra de dyreste til 5-6000 som jeg egentlig ikke har råd til for øyeblikket

Det er jo gøy å bygge selv også da, selv om ikke resultatet er garantert vellykket

Takker for tips om det hovedkortet iallefall! Skal ta kontakt med Komplett om tips til RAM brikke.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASROCK er vell bygget på Atom de også? Bortsett fra de dyreste til 5-6000 som jeg egentlig ikke har råd til for øyeblikket

Det er jo gøy å bygge selv også da, selv om ikke resultatet er garantert vellykket

Takker for tips om det hovedkortet iallefall! Skal ta kontakt med Komplett om tips til RAM brikke.
    det er de nok muligens ja

Lykke til med bygging når det kommer husk å poste resultat på forumet alltid spennende se på.

Kabinettet du har linket er jo latterlig billig uansett, bare kjøre på

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er de nok muligens ja

Lykke til med bygging når det kommer husk å poste resultat på forumet alltid spennende se på.

Kabinettet du har linket er jo latterlig billig uansett, bare kjøre på

Greit nok at kabinettet er latterlig billig, men det koster jo litt for hovedkort og ram etc, så om det ikke funker så bra er det jo penger rett i vasken Hjelper på en måte ikke med billig kabinett da..

Handlelisten vil uansett med det kabinettet der være:

- Asus Atom D525 1850,- Komplett.no - ASUS AT5IONT-I DELUXE, Atom D525
    - 4GB RAM ca 500,-
    - Kabinett 250,-
    - SSD 64 gb 850,-

= 3500,-

Da har jeg ingen garanti for at dette VIL funke bra sammen.. Hmm.. Må litt i tenkeboksen rundt dette tror jeg

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at kabinettet er latterlig billig, men det koster jo litt for hovedkort og ram etc, så om det ikke funker så bra er det jo penger rett i vasken Hjelper på en måte ikke med billig kabinett da..

Handlelisten vil uansett med det kabinettet der være:

- Asus Atom D525 1850,- Komplett.no - ASUS AT5IONT-I DELUXE, Atom D525
    - 4GB RAM ca 500,-
    - Kabinett 250,-
    - SSD 64 gb 850,-

= 3500,-

Da har jeg ingen garanti for at dette VIL funke bra sammen.. Hmm.. Må litt i tenkeboksen rundt dette tror jeg
    det er sant, men SSD disk er alltid brukbart uansett hva slags pc du bygger.

Pluss at gjensalgsverdien på dette er jo litt. Kan jo si det slik at om du ikke blir fornøyd tror jeg ikke du vil ende opp med å tape store summen

Litt lyst til å lage en mini itx pc selv, men alltid holdt litt igjen grunnet begrensningene på kortene dems.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for et skikkelig kabinett ,silverstone kabinettet er på størrelse med en receiver. Da slipper du å irritere deg over dårlig plass og kan spinne viftene med lavere hastighet en i et knøttlite kabinett. Da står du også friere til å oppgradere ved behov. Det er heller ikke noe problem å bygge HTPC som spiller BÅDE hd og kjører spill ok for den samme prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for svar.

Om det blir kabinett på størrelse med receiver så holder jeg på å undersøke om jeg får kjøpt et spesifikt kabinett som i utgangspunktet ikke er til salgs Så da må jeg avvente hele greia inntil videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt slått fra meg dette Mini-ITX prosjektet ennå

Vil tro Intel I3 prosessoren er bedre enn Atom? 3.1 GHZ i forhold til 1,6 GHZ? Her er en link til foreløbig handleliste:

MPX.no

Noen kommentarer?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt slått fra meg dette Mini-ITX prosjektet ennå

Vil tro Intel I3 prosessoren er bedre enn Atom? 3.1 GHZ i forhold til 1,6 GHZ? Her er en link til foreløbig handleliste:

MPX.no

Noen kommentarer?
    absolutt et mye bedre alternativ. prosessoren der er mye kraftigere.
    Men så er det nok noen ting som du har glemt her. Det ser ikke ut som dette kortet har noe særlig integrert skjermkort, som jeg kan se hvertfall. Så da vet jeg ikke helt hvordan det blir med avspilling av HD materiale. Og klarer du få plass til et skjermkort i PCI ekspress porten der inni det kabinettet du har planlagt, da skal jeg ta av meg hatten :P Tror jeg du skal slite godt med. I tillegg, vil den cpuen kreve mye plass med vifta, tror jeg også du vil slite med få inn i kabinettet, i tillegg så vil det jo bli uhyre varmt med dette, så med tanke på den lille luftgjennomstrømningen du har i det lille kabinettet så vil det nok bli uhyre varmt.

Eneste alternativ til dette oppsettet er et annet og større kabinett desverre, i tillegg så ville jeg kjøpt et annet dedikert skjermkort som støtter hd lyd i tillegg, raden 54XX eller nvidia GT 4XX og oppover, får de vifteløse helt nedi 400-600 spenn. Kan du spille i tillegg. Ser ikke noe info om skjermkort på det kortet du linket, så da vil jeg tro at de bruker en integrert løsning om du ikke har et koblet til, og det vil si at den bruker kraft fra prosessoren og ramen du har installert, dette krever mye av pcen og vil lage MYE varme og slite på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Mr.Chill! Da utgår dette kabinettet og jeg må bite i det sure eplet og finne et kabinett som passer kravene med receiver størrelse

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt et mye bedre alternativ. prosessoren der er mye kraftigere.
    Men så er det nok noen ting som du har glemt her. Det ser ikke ut som dette kortet har noe særlig integrert skjermkort, som jeg kan se hvertfall. Så da vet jeg ikke helt hvordan det blir med avspilling av HD materiale. Og klarer du få plass til et skjermkort i PCI ekspress porten der inni det kabinettet du har planlagt, da skal jeg ta av meg hatten :P Tror jeg du skal slite godt med. I tillegg, vil den cpuen kreve mye plass med vifta, tror jeg også du vil slite med få inn i kabinettet, i tillegg så vil det jo bli uhyre varmt med dette, så med tanke på den lille luftgjennomstrømningen du har i det lille kabinettet så vil det nok bli uhyre varmt.

Eneste alternativ til dette oppsettet er et annet og større kabinett desverre, i tillegg så ville jeg kjøpt et annet dedikert skjermkort som støtter hd lyd i tillegg, raden 54XX eller nvidia GT 4XX og oppover, får de vifteløse helt nedi 400-600 spenn. Kan du spille i tillegg. Ser ikke noe info om skjermkort på det kortet du linket, så da vil jeg tro at de bruker en integrert løsning om du ikke har et koblet til, og det vil si at den bruker kraft fra prosessoren og ramen du har installert, dette krever mye av pcen og vil lage MYE varme og slite på den.
    Heissann
    Hvis du skal ha mini-itx så kan jeg gi deg noen råd. Har jo byttet hoved kort fire ganger siden april :twisted: Begynner å bli litt dyrt. he he.
    For det første. Styr unna alt som sier ATOM. Like mye muskler som i en middels solcelle kalkulator. Hvis du klarer deg med litt trege menyer og slikt. Men som ikke har problem med full hd så vil jeg anbefale deg. Asus E35 M1-I Deluxe.
    Ut av boksen så er den lat. Men den lar seg lett overklokke til ca 1,9mhz. Da er den ikke så lat lenger og er dessuten helt lydløs. Men så har vi jo sandybridge korta da. Der vil jeg anbefale Zotac sine nye Z68 kort.
    Har akkurat kjøpt et og jeg tok den versjonen med innebygget nvidia 430 grafikk på. Fungerer bra men det som er irriterende på det kortet er at hdmi utgangen på kortet støttes bare av cpuen. Og nvidia 430 grafikken har displayport og dvi utgang. Kjøp lillebroren uten innebygget grafikk kort og du er i nirvana.
    du kan jo forresten lese mere om mine dyrekjøpte erfaringer her:http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...-mini-itx.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser nok ut til at det ikke blir mini-itx.

Nå har jeg funnet ett kabinett som er minimalistisk nok til min smak 8)

SILVERSTONE HTPC LASCALA SST-LC13B-E ATX BLACK

DET bør vell kunne brukes for å få til et bra HTPC oppsett vell??

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0