HTPC - Komponenter - Best Mulig Uansett Pris!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - Komponenter - Best Mulig Uansett Pris!

Hei folkens! Noen spørsmål her:

HK:
    Er det noen som er bedre enn andre her? Dvs. utviklet spes. til
    å bruke i HTPC? Ellers noen som har anbefalinger å komme med?
    Noen HK dere er spes. fornøyd med? Tror jeg er på utkikk etter HK type
    ATX

RAM:
    Her vil jeg kjøre dual 512RAM 3200 CL2.5 DDR.. Eller bør jeg velge DDR2?

Lydkort:
    Her vil jeg kople det til forforsterker. Hva er best analog vs. digital overføring i mellom HTPC'ens lydkort og forforsterker? analoge signaler blir forstyrret av støy og digitale av jitter? stemmer dette?

Skjermkort:
    ATI vs. Nvidia? Hva er best på tv ut?

TV-Kort:
    Noen kort her som er tilfredsstillende? Nytten her vil vere se tv, opptak og koventere gammle VHS, M8 (usikker på om det er det det heter)
    Mulig jeg ikke skal ha dette i HTPC, men kjøper et USB kort som jeg bruker på den stasjonere i forbindelse med konventeringen.

Kabinett?
    Noen anbefalinger her? Vil ha et som passer inn med de andre komponentene mine.

DVDspiller\brenner:
    Nå er det vel slik at dvdbrenner er vel så gode som en vanlig dvdrom?
    Eller bråker de mer kanskje? Noen anbefalinger her? NEC 3500 har jeg sett på....tenke kunne bruke den til brenner og spiller. Har for tiden en Pioneer DVR-107 brenner. Meget fornøyd. Kanskje jeg skulle ha gått for en vanlig dvd rom fra pioneer.

Legger vekt på kvalitet og lavt støynivå her. Må vere kvalitet i både lyd og bilde. Men vil også bruke HTPCn til spilling, surfin, musikk, bilder osv.
    Alt mulig igrunn. Skal fungere som et media center.

Kabler: Hvor får jeg tak i en god SP/DIF kabel? :P

[/b]

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabinett synes jeg utvalget her til lands er særdeles begrenset. Hvis det gjelder utseende, gjelder bare én : Hush ! Dette kabinettet skiller seg fra det meste annet. Ikke én lyd (med mindre du legger øret helt inntill) Vifteløs er et must !

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lyd kan du jo evt bruke et high-end eksternt lydkort via firewire til effektforsterker, f.eks. dette:
    http://www.emu.com/products/product....p;product=2211

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestem deg for type prosessor (Athlon vs. Intel). Velg deretter hovedkort. Tipper da at du finner ut at PC3200-minne blir uaktuelt. TV-ut krever ikke allverden, så der kan du kjøpe et skjermkort til 500 kroner. Kabinett som passer inn med hva du har er vanskelig å tippe, men 43 cm i bredden er vel standard så et HTPC-kabinett i aluminium til 3000 kroner er vel det beste. DVD-spiller fra Plexor er et "safe bet". Bruksområdet oppgir du til å være "spilling", så da er jo et TV-kort til 500 kroner søppel. Kjøp derfor det dyreste skjermkortet du kan finne, og det billigste skjermkortet med ViVo-funksjonalitet som kort nr. 2. Digital coax kabel finner du f. eks. hos HFK / HFC.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvidia har mykje reinere signalbehandling enn ATI, veldig mykje bedre egnet til HTPC bruk. Er svakere på 3d (5700/5900) enn Radeon men dette er vel sjelden det store behovet for ein htpc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker dessa är fina:

http://www.atechfabrication.com/HTPC.htm

men har själv DIGN

http://www.iuneed.com/products.html

Svårt att veta vad som passar in med dina andra komponenter, du kan ju skriva vad du har eller lägga in några bilder.

Du kan också skriva hur du ska visa bilden, digital/analog projektor eller vanlig TV?

AM

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp bestillt meg ny HTPC etter å ha lest diverse forum en stund. Her er mitt oppsett:
    Hovedkort: MSI K8N Neo-platinum (socket 754)
    CPU: Amd Athlon 64 3000+
    Harddisk: WD Raptor 73,4gb (10.000rpm +sata)
    Grafikkort: Sapphire radeon 9600 Pro
    Ram: OCZ PC3200 2x512mb enhanced latency
    DVD: Plextor PX-116A
    Nettverkskort: D-Link DWL-G520
    CPU kjøler: Thermalright SLK-948U
    Lydkort: Creative Audigy2 ZS
    PSU: Northq 400w
    Kabinett: Silverstone LC03
    TV kort: Hauppauge PVR350
    Sattelitt kort: Twinhan vision DTV sat CI
    Alle viftene i pc`en blir byttet ut med Papst 12db vifter. I tillegg får topplokket lyddempende matte.
    Delene begynner vel å komme til uka, hvis jeg har tid kanskje jeg kan lage en "how to" guide for avforum??
    Jeg har valgt å bruke realativt "heftige" komponenter for en HTPC å være. Grunnen til det er at pc`en kommer til å bli brukt en del til spill også, i tillegg har jeg veldig gode erfaringer lignende oppsett. Mange påstår at dette kommer til å støye mye, men min nåværende pc har mye av den samme innmaten og er nesten lydløs.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle du brukt noe "heftig" når det gjelder HTPC, måtte du dumpet den AMD-strikkmotoren (2 gigahertz? Det virker nesten som en spøk!) og byttet til en P4C som går på 3.6-4. Men hvis du ikke skal utnytte ffdshow fullt ut går det jo greit...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare sende inn en bestilling til skywalker ranch og få dem til å mekke en htpc for deg da? Hvis pris ikke er relevant altså, blir sikkert bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mastiff?

Holder ikke en P4 3.0 Ghz da? Til å nytte fddshow fult ut?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, så lenge du overklokker den. Jeg har en 3.0C som går 100 % stabilt på 3.8, luftkjølt, og da kan jeg kjøre innstillingene jeg har lyst til. På 3.0 butter det imot på de største resize-innstillingene hvis jeg også vil kjøre Denoise3D (og det vil jeg selvsagt!).

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff les noen tester på nettet før du disser AMD! :evil:
    Hvis du hadde giddi å fulgt med hadde du sett at til om med Intel har krøpet til korset på sine nye socket 775 P4 modeller, disse er uten Mhz rating.
    *ikke gjøre dette til en Intel vs AMD debatt*

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det trengs ikke, for amd athlon64 er BEST nå, skjønn det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wotg, les litt mer om hva innlegget egentlig handler om før du begynner å blåse deg opp med "faren min er sterkere enn faren din"-varianter!

AMD 64 er sikkert best til mange ting, men her snakker vi om en best mulig HTPC, og jeg går ut fra at det betyr å kunne kjøre best mulig innstillinger på ffdshow. Der er AMD skrot i forhold til P4 til samme pris. Det sier en som har hatt AMD-prosessorer på alt i huset fram til den nyeste HTPC-en, som ble bygd med kun ffdshow og ytelser der for øyet. Hva dere mener om P4-AMD gir jeg fullstendig blaffen i. Det er et enkelt faktum at P4 er best på dette området.

Hvis man ikke vil ha ffdshow, holder en P3 750 med 128 meg minne. Eller en Duron med omtrent samme ytelser.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da fælt da Mastiff :lol: er du alltid så hårsår?
    Jeg har også lest innlegget til AVphreak og der står det tydelig at pc`en skal brukes til HTPC, spill, surfing, musikk og bilder.....altså en vanlig pc i et stuevenlig kabinett er vel det Avphreak har tenkt seg. Å si at en AMD 64 3000+ i så måte er en strikk motor er jo ganske barnslig da ops:
    Faktum er at det er fint lite forskjell på AMD og Intel. Generelt sagt kan man hevde at Intel er litt bedre på multitasking mens A64 er bedre på spill.
    Problemet er at det er vanskelig å se disse forskjellene som en vanlig bruker. Disse forskjellene kommer først frem når man kjører benchmark program.

PS. hva du mener med faren min er sterkere enn faren din vet jeg ikke helt, men det er jo mulig du har noen issues :P

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hårsår? Kall meg heller provokatør! Jeg tåler det meste, men liker å ta igjen med dobbelt mynt...100 % rente! :wink:

Du misforstår igjen. Jeg sier for n'te gang her på dette forumet: Skal man snakke seriøs HTPC, betyr det at man skal bruke den til ffdshow. Hvis ikke kan en hvilken som helst PC fra og med 750 mHz med et brukbart skjermkort (mininum Radeon 7000/VE) fungere. Hvis noen spør etter det beste til HTPC er det ikke noen annen grunn enn ffdshow-bruk til å smelle til. Ellers blir det bare en god spill-pc/stue-pc som også kan avspille DVD-er. Og innenfor ffdshow er og blir P4 kongen en god stund ennå. Iallfall når man snakker om ytelse målt opp mot pris. Og det med faren min og faren min var en direkte kommentar til dette:

Mastiff les noen tester på nettet før du disser AMD!
    Hvis du hadde giddi å fulgt med hadde du sett at til om med Intel har krøpet til korset på sine nye socket 775 P4 modeller, disse er uten Mhz rating.
    Hva annet enn "territorial pissings" på AMDs vegne er dette? I det øyeblikket noen viser meg at AMD 64 (eller hva som helst annet) kan gi råere innstillinger på ffdshow enn min P4 3.0 @ 3.8, til omtrent samme pris, kjøper jeg det!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL Mastiff aparently we agree to disagree

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp. Hvis ikke du kan innrømme at P4 er best til ffdshow-bruk, så. Jeg har jo innrømt at XP64 sikkert er bra til mye rart, men ikke akkurat det!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wotg: Du leser jo ikke innleggene Mastiff poster til deg? Du prater hele tida om en vanlig hjemmepc, i et htpc-kabinett.

at pc`en skal brukes til HTPC, spill, surfing, musikk og bilder.....altså en vanlig pc i et stuevenlig kabinett
    Det er IKKE det denne tråden handler om, og dersom du hadde lest litt rundt på dette forumet før du postet, hadde du visst at brukerne her definerer en HTPC som en maskin som kan brukes til post/pre-processing av lyd og bilde, slik at dette blir optimalt gjengitt på egnet medie.

Du har rett i at AMD har en god prosessor i sin nye Athlon64, og det er forståelig at du ønsker å forsvare ditt valg av prosessor som du allerede har kjøpt.

Men Mastiff, som er en svært erfaren poster i dette forumet, har som mange andre her eksperimentert og brukt ffdshow i omfattende grad for å øke kvaliteten på avspilling av dvd. Det er ikke et spørsmål om skjønn, P4 er faktisk desidert best på denne type prosessering. Sammenlikne det gjerne med en av dine 'benchmark-tester' som du refererer til.

Problemet er at det er vanskelig å se disse forskjellene som en vanlig bruker. Disse forskjellene kommer først frem når man kjører benchmark program.
    For det første er det ikke vanskelig å se disse forskjellene lenger, fordi dette er en veldig spesifikk bruk av prosessoren. Videre er ikke brukere som Mastiff på dette forumet en 'vanlig bruker'.

Så selv om Mastiff er litt krass i sitt syn på ditt nyinnnkjøpte system, kan det være greit å lese seg opp litt på emnet før du begynner å krangle.

Her er en interessant post fra et annet forum ang. 64-bits prosessering, som konkluderer med at denne ikke gir noen gevinst for flyttallsprosessering, som slike filtere ofte benytter seg mye av:
    Just an interesting observation about all this hearsay about 64bit computing.

A AMD64 running in “64bit” mode running 64bit integers but is actually a bit slower than it running 32bit integers. Now in “32bit” mode it can still run 64bit integers but it’s slower than when it douse it in “64bit” mode. In “32bit” it can already use 64bit floating point information with no penalty. It can also use its 3Dnow, 3DnowEx, MMX, SSE and SS2 that allows the utilized many of the commonest 32 and 64bit integers and floating point instructions and they are generally much faster than running it in the traditional x86/87.

Nowadays most applications include large amounts of floating point instructions, you can even go as far to say that just about all modern games, multimedia and office programs virtually depend on it. So I do not see how the “64bit” mode is going to making much difference in this respected on most programs.
    Det er selvføgelig hyggelig at du ønsker å spre din kunnskap på området og hjelpe andre, men det er like viktig å kunne vurdere om det er rett informasjon, til rett tid og på rett sted.
    Selv om jeg hadde kunnet mye om biler, ville jeg ikke rådet noen til å kjøpe Ferrari F-50, dersom han eller hun skulle kjøre om kapp med spydeberg-ekspressen på potetåkeren hans..

Mastiff er ikke hårsår i det hele tatt i denne diskusjonen, det er det vel heller du som framstår som. Mastiff har høy kompetanse på området, og blir vel en smule provosert av at du argumenterer mot ham med argumenter som er feilaktige og malplasserte. Jeg har stor forståelse for at han da ønsker å forklare/rette/veilede slik at den som startet tråden får mest mulig korrekt informasjon.

Jeg leser denne posten fordi jeg akkurat har kjøpt meg en BenQ PE7800, og ønsket å få informasjon om hvilket skjermkort som har den beste DVI-utgangen pdd.(En helt annen tråd, jeg vet.. )
    Men det var selvfølgelig noe helt annet som trigget min første post..

btw, Mastiff: takk for mange gode innlegg på forumet, jeg har lest flere av dem med interesse. Og det var et godt forsøk på å få wotg til å ta poenget, men det tror jeg ærlig talt han ikke ønsker å gjøre.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker så meget for støtten! Og du har nok rett, det er vel som å snakke til veggen... Når det gjelder skjermkortet ditt, bør du ta en titt på en variant av 6600, 6600GT, 6800 eller 6800GT. Det skal være den nåværende kongen (og mitt kort er bestilt).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •