NAS eller Hjemmeserver PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS eller Hjemmeserver PC

Trenger noen råd angående valg av nettverkslagring.

Valge står mellom å kjøpe NAS med 4 diskplasser eller en hjemmeserver med NAS oppsett.

Har sett på den flotte DIY Mortis360 bygger NAS som virker interessant.

Når det gjelder NAS har jeg sett på denne : Komplett.no - Synology Disk Station DS411j
    Og denne Komplett.no - Synology Disk Station DS410 4-bay NAS

Nettverkslagringen skal i all hovedsak brukes til filmer og musikk så den må kunne stream HD kvalitet.

Takker for gode råd :-D

Terss

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt hjemmeserver med WinXP i mange år, og har også vært innom Windows Home Server. For noen dager siden byttet jeg til Ubuntu og det har vært en god erfaring så langt. Kjapp installasjon, all maskinvare ferdig installert uten knoting med drivere og deling/konfigurering er minst like enkelt som Windows. Ikke behov for antivirus, kan installere seg selv på software raid ved hjelp av verktøyet mdadm og ikke minst gratis. Merker meg at serveren er mye mer responsiv over nettverket nå enn med XP og spesielt WHS. Kjører på relativt gammel hardware, men om man undersøker litt før man eventuelt kjøper inn ny vil også den fungere knirkefritt.

Ellers kan FreeNas være verdt en titt, selv om det ikke falt helt i smak hos meg.

Om du ikke liker å fikle selv er jo en ferdig NAS veien å gå. Men man risikerer å gå glipp av diverse muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - Synology DiskStation DS1511+ 5-bay NAS

Selv bruker jeg denne og den fyller nesten Gigabit kabelen. Overføringen mellom diskene mine interne harddisker går betydelig tregere enn denne NASen. Ja den koster, men et så ekstremt hjemmeprodukt skal du lete en stund etter.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg er av den oppfatningen av at hvis man skal ha noe dugende og ikke vil fikle så er ferdigNAS ikke tingen. Det beror jo på hvor du ligger ann med teknisk innsikt. Er ikke noe å tjene på FerdigNAS over vanlig bygg annet enn at du kan få ARM-maskin med dertilhørende strømforbruk i en nogenlude god konfigurasjonspakke.

Eksempelvis QNAP TS-x19P+ og debian er en fin kombinasjon, ikke helt det enkleste å sette opp dog.

Ellers kan du jo gå guiden ala FreeNas evt annet OS. Men bygger du selv så gå for Fractal Array R2 da får du billig stilig og større lagringsplass.

Edit: Få deg et skikkelig serverOS først som sist, å installere med optware, qpkg eller laste ned fra internett er bare trasig i forhold til apt-get og lign.

Edit2: Fra synology er det RS411 som er aktuell 1.6Ghz ARM Processor (Marvell ARMADA 300) dog med bare 256MB minne og en knøttliten minnebuss. DS211+ dobler til 512 men eller bestykket på samme måte.

ARMADA 300 er på ingen måte et fyrverkeri av ytelse. Fra den generasjonen/serien marvellprosessorer er det mange over den.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv gått fra en pc-basert serverløsning til å gå over til NAS fra Qnap TS-239 Turbo NAS, 1,6Ghz Intel Atom cpu med 1gb RAM.
    Jeg syns selv at en dedikert NAS fungerer aldeles supert og er helt bekymringsløst.

prismessing er det på ingen måte noen spesielt billig løsning, men du får etter mine erfaringer den beste løsningen. x39 serien til Qnap har krefter i overflod og hånterer en vannvittig lese/skrive hastighet (ca 60mb/s over Gbit nettverk), i tillegg til at den kan kjøre Squeexbox Server og spotify uten problem. strømforbruket vil også være en brøkdel av PC.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må se litt på hva behovet ditt faktisk er.
    Er det ren lagring du trenger så mener jeg NAS er veien å gå. Trenger du mere funksjonalitet, så bygg en server.
    Jeg gikk opprinnelig for server siden jeg hadde behov for transcoding av videomateriale når jeg streamet til PS3. Nå har jeg en Netgear550 som støtter MKV-direkte, for øvrig gjør også Oppo'n det. Hadde jeg startet med blanke ark idag, så hadde jeg havnet på en NAS.
    På den annen side har jeg nå muligheten til å bruke serveren til ganske mye annet enn hva en NAS tilbyr. Selve lagringsplassen er uansett begrenset til antall disker og størrelsen på de.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAS Charts - File Copy Write Performance - SmallNetBuilder

Sammenligner man qnap med 4 disker så er altså dette interessant.

Qnap Turbo NAS (TS-419P+) 65.6
    Qnap Turbo NAS (SS-439 Pro) 65.0

Med mindre du flytter gigantiske ting og skal ha ned tiden er altså dette veldig mye bedre enn du klarer å bruke i sanntid.

Det går ann å få en del mer over NFS som oftest, men det der gir jo en god pekepinn.

Edit: sjekket nettopp prisen på 419p+ nesten 4k var ikke noe røverkjøp akkurat, men så er jo det i det litt overprisete nabolaget ferdig-NAS befinner seg i.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp samme oppsettet som Mortis360, bare med andre disker.
    Fungerer helt knirkefritt og freenas er rett og slett genialt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blank_file
    Komplett.no - Synology DiskStation DS1511+ 5-bay NAS

Selv bruker jeg denne og den fyller nesten Gigabit kabelen. Overføringen mellom diskene mine interne harddisker går betydelig tregere enn denne NASen. Ja den koster, men et så ekstremt hjemmeprodukt skal du lete en stund etter.
    Kan bare si meg enig her! Hadde en 4-bay Synology NAS før, men gikk over til en PC-server med semi-HW raid pga for lav ytelse på NAS-boksen. Har nå gått tilbake til NAS-boks, men til en med anstendig ytelse.

Fordelene framfor PC/WinXP-løsningen er:

- Den er kompakt
    - Den er stillegående
    - Den er hasslefree
    - Den er ekstremt stabil
    - Meget bra support på Synology

Jeg kunne sikkert ha oppnådd samme grad av stabilitet med en eller annen Linux-løsning med en PC-server, men jeg får dessverre et hissig utslett av alt som har med Linux å gjøre

Forresten så kan du spare 700,- på handle den her istedenfor på Komplett:
    Synology DS1511+ NAS Server plass til 5 disker, dual core 1.8GHz,1GB - MicroPlex

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra synology
    The operating system is based on Linux kernel 2.6 GPL Linux

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Som alle Synology-boksene jeg har hatt... Et perfekt opplegg: Stabiliteten til Linux og jeg slipper å ta i det.

Edit: Jeg burde kanskje ha skrevet at jeg fikk utslett av å knote med Linux. Å ha det kjørende i en boks og overlate alle patches og surr til Synology gjør meg overhodet ingen ting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •