Integrert skjermkort vs. PCI-E skjermkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrert skjermkort vs. PCI-E skjermkort

Jeg driver og samler deler til ny HTPC. Men jeg har liten eller ingen erfaring med akkurat dette feltet og sitter derfor med et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

Jeg har to forskjellige forslag til maskin:

En dyr utgave (med tanke på å kunne bruke maskinen til spill)
    Komplett.no

En billig utgave (kun til film og lignende, men heller ikke ha helt ræva ytelse)
    Komplett.no

Så kommer det første og kanskje viktigste spørsmålet mitt. Jeg har nettopp fått ny bærbar gjennom jobb med Intel i5 Sandy Bridge og integrert grafikk. Når jeg kobler denne maskinen på min TV mener jeg å se at bildekvaliteten er merkbart dårligere enn på min gamle bærbare med Radeon HD 2700.

TV'en er ikke særlig spesiell, en to-tre år gammel 42" Plasma fra Panasonic som ikke er kalibrert profesjonelt. Kan dette virkelig være tilfellet? Jeg tenker på sikt og skaffe meg den nye toppmodellen på plasma til Samsung på 64". Da vil jeg helst unngå å at PCen jeg vil ha nå blir en problem.

Det er selvsagt ikke verre enn å stappe inn et skjermkort i etterkant, men jeg er likevel svært nysgjerrig på om dette faktisk er tilfelle eller om det kan være andre ting. Jeg har forøvrig prøvd forskjellige codecs og merker først forskjellen under avspilling av film i god kvalitet (720p). Det er akkurat som om bildet er litt gråere og mer kornete.

Stemmer dette eller det innstillinger på maskinen som kan endre dette?

Den andre tingen er noe enklere å svare på. Kabinettet jeg har valgt trenger slim-DVD. Her har jeg sett flere nevne at man trenger andre kabler enn det som følger med spilleren og kabinettet. Hva dreier dette seg om? Er det ikke normale SATA-tilkoblinger på spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først, så trenger du en slik en.

Når det gjelder den bærbare maskinen så kan jeg ikke hjelpe deg så mye,
    har tilsvarende bærbar selv men har aldri koblet den til tv.

Når det gjelder valg av komponenter til en billig HTPC så tror jeg ville valgt noe mere effektgjerrige komponenter, spesielt med tanke på at du har valgt et lite kabinett. Prosessoren kan du bytte ut med denne uten å miste altfor mye datakraft, den tar mindre plass også med tanke på at den har en lavprofil kjøler. De andre komponentene ser greie ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av terraluna
    For å ta det siste først, så trenger du en slik en.

Prosessoren kan du bytte ut med denne uten å miste altfor mye datakraft, den tar mindre plass også med tanke på at den har en lavprofil kjøler.
    Det var no drit at den kabelen ikke var på lager hos komplott. Men takk likevel. Den lå under adapter... Derfor jeg ikke fant den.

I forhold til prosessoren så har du nok rett. Er bare redd for at maskinen ikke skal levere varene. Må se om jeg finner noen benchmarks på den. Kabinettet er lite, men er jo laget for å kunne ha kraftige komponenter. Det hadde uansett vært greit om den ble mer stille av den cpuen.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den integrerte sandybridge-grafikken er ikke allverden, når den drar en overstadig prosessor inn i prosjektet så blir det litt malplassert.

Sats heller på integrert ala ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350 så har du muligheten til å få en helt vifteløs PC.

Skal du ha spillpc så går det jo ann.

Dropp CD-rom drev, med mindre du har bruk for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Nei den integrerte sandybridge-grafikken er ikke allverden, når den drar en overstadig prosessor inn i prosjektet så blir det litt malplassert.

Sats heller på integrert ala ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350 så har du muligheten til å få en helt vifteløs PC.

Skal du ha spillpc så går det jo ann.

Dropp CD-rom drev, med mindre du har bruk for det.
    Hei Kingu. Har du bygd en htpc med Asus E35M1-I Deluxe kortet?
    Jeg skulle gjerne vært i dialog med flere som har bygd HTPC med det kortet, for å høste erfaringer.
    Jeg får i hvertfall ikke frem "True-HD" på recieveren.
    Noen innstillinger er sikkert helt feil. En annen ting er at jeg syns at det er lite power i prosessoren.
    En del folk på xbmc forumet bygger heller med andre E350 brazos/fusion kort enn Asus sitt.
    De bare napper av kjølevifta til cpuen og setter på en northbridge vifteløs ordning ala. Asus sin. Om det er bedre vet jeg ikke.
    Var ikke meningen å oftopic denne tråden men jeg trenger hjelp.
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...-mini-itx.html

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ikke min PC. Har desverre ikke snøring på sånt, men hvis det funker på andre plattformer av samme type så er det jo håp. Prøv i linux og se om det virker der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg i alle fall bestemt meg for å gå for en litt kraftig maskin. Støyen er ikke all verdens viktig. Når mitt nytt hus er klar så kommer jeg til å sette den på andre siden av veggen uansett. Takk for synspunkter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •