Klone windows 2008 server?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klone windows 2008 server?

Ser at disken jeg har os på holder på å ta kvelden og må byttes ut, så lurer på om der er en enkel måte å lage et image av disken til en ekstern disk eller dvd, for så å hente dette inn på den nye disken så jeg slipper å legge inn alt på nytt manuelt.

Har gjort dette mange ganger med acronis i windows 7 og tidligere, men hvordan gjøres dette på os jeg har nå?

Kan jeg eventuelt flytte disken over i en annen pc og klone den der på et vis?

Begynner å haste litt nå...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du server versjon av Acrnois skal det ikke være noe problem å klone disken, men har du kun Workstation fungerer det ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bok feil versjon, og kostet sikkert en liten formue å kjøpe til server.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Ser at disken jeg har os på holder på å ta kvelden og må byttes ut, så lurer på om der er en enkel måte å lage et image av disken til en ekstern disk eller dvd, for så å hente dette inn på den nye disken så jeg slipper å legge inn alt på nytt manuelt.

Har gjort dette mange ganger med acronis i windows 7 og tidligere, men hvordan gjøres dette på os jeg har nå?

Hvis du har en Linux PC kan du bruke dd til å klone disken enten til en annen disk eller til en (komprimert) fil.
    Linux Backup: Hard Disk Clone with "dd" | Backup HowTo

Hvis du ikke har tilgang på en Linux PC kan du eventuelt benytte en Linux Live-CD til dette.

Eventuelt Clonezilla.
    Clonezilla - About

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last heller ned G4L (Ghost 4 Linux)

Den lar deg klone disker og er gratis. Du finner .iso filen HER bare å brenne ut og boote fra cd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja. det er slik vi setter opp arbeidsmaksiner på jobben og jeg gjorde det nettopp på min 2008 for å bytte disk.

Det aller enkleste er å la disken stå og sette inn den nye i den samme maskinen dersom det er mulig.
    Så laster du ned partedmagic (ikke partition magic)
    downloads – Parted Magic

Partedmagic er en linuxdistro med alle verktøyene du trenger.

Start PCen fra CDen
    Så bruker du Clonezilla ifra partedmagic
    "start" -> "system tools" -> "Clonezilla"
    i clonezilla så velger du fysisk medie til fysisk medie.
    Vær veldig oops på hvilken disk du velger som "source", "source" er selvfølgelig den originale disken.

Den nye disken må enten være like stor eller større enn den gamle.
    Har du to forskjellige er det mye lettere å se hvem som er hvem i kloneprossessen. Men er de like bør du mounte dem først så du kan dobbeltsjekke om den med innhold er A eller B

Når cloningen er ferdig så tar du bare ut originaldisken og setter den nye der originaldisken var.

Dersom du får problemer med å lese fra originaldisken er siste sjanse å mounte den med via USB, du får kjøpt en "single dock" sak på nettet som lar deg putte s-ata disker i og bruke esata eller usb port, da går den mye tregere og det letter jobben for lesehodet litt. Jeg har ihvertfall reddet innholdet fra et par disker på den måten.

Bruker dette programmet flere ganger i uka.

For siden kan jeg også anbefale "disk2vhd" dette programmet fra Microsoft lager et komplett image av hele systemet ditt og kan startes opp i en hvilken som helst virtuell maskin (virtualbox, virtual PC, HyperV, VMware) som en backup er det helt topp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar:-)

Har dog et lite problem med at jeg ikke får koblet til flere disker på nåværende tidspunkt. Er det mulig å gjøre dette til ekstern disk, for så å flytte den eksterne inn i maskinen når kloningen er ferdig? Eventuelt gjøre dette til dvd og så starte opp i fra dvd og legge inn på nye disken derfra under oppstarten?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar:-)

Har dog et lite problem med at jeg ikke får koblet til flere disker på nåværende tidspunkt. Er det mulig å gjøre dette til ekstern disk, for så å flytte den eksterne inn i maskinen når kloningen er ferdig? Eventuelt gjøre dette til dvd og så starte opp i fra dvd og legge inn på nye disken derfra under oppstarten?
    Ser ut som Clonezilla kan gjøre dette over nettverk.
    Guide for Making Full Windows Backup to Network Share Using Clonezilla | Raymond.CC Blog

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjelpen så langt, da skal jeg få laget image av disken i morgen så det er ordnet til ulykken inntreffer:-)

Er det like enkelt og rett frem og hente det ut i fra nettverket og inn på nye disken? Fin guide om hvordan få lagret imaget, men greit å vite prosessen i å få det tilbake igjen også:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Ja, men jeg ville ikke satset på det. Der har jeg brent meg før-
    Ville nok heller clonet den ut til en ekstern disk, byttet disk og klonet den "tilbake"

Dersom du har E-sata er det jo gull, men det funker med USB også, det tar bare litt lenger tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ekstern harddisk er å foretrekke, så om det er mulig blir dette valget tatt. Viktigste er at det er enkelt å få laget image til den eksterne disken, og ikke minst å få lagt det tilbake til ny disk. Tror kanskje jeg skal få gjort dette av de andre pcene i hus også mens jeg først er i gang:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ekstern harddisk er å foretrekke, så om det er mulig blir dette valget tatt. Viktigste er at det er enkelt å få laget image til den eksterne disken, og ikke minst å få lagt det tilbake til ny disk. Tror kanskje jeg skal få gjort dette av de andre pcene i hus også mens jeg først er i gang:-)
    google disk2vhd, da tar du fullstendig backup av en hvilkensomhelst windowsmaskin. Kan også kjøres som en scheduled task slik at du tar backup av OSet en gang i måneden.
    Har ikke hatt behov for å kjøre en slik backup tilbake enda, men det er fullt mulig.

Å bruke clonezilla til fysiske disker krever jo en del disker etterhvert. Det er et image på en disk, det er ikke slik at du kan lagre flere image på en disk (dersom du trodde det).
    De partisjonene som er på disken blir rått ført over til den disken du velger å skrive til. Alt som er på den disken fra før blir overskrevet.
    Derfor vil en slik backup kreve en disk pr. maskin. Da er er disk2vhd enklere. Da lager du bare en VHD fil som du kan legge hvor som helst. og hvor mange som helst.

Denne tråden gikk på å clone en installasjon av win 2008 en gang

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned Hirens Boot CD versjon 9.9 (det er siste versjon som inneholder Norton/Symantec Ghost).
    Brenn ISO fila på CD og boot fra den med begge diskene i.

Velg Backup Tools, hvis jeg husker rett, og start Ghost.
    Derfra er det ganske rett frem, klon fra disk til disk og voila

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •