Ferdiglaget HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ferdiglaget HTPC

Har tenkt på å få meg en HTPC, men har i motsetning til de de som hittil har postet her tenkt en ferdig pakke med software og alt inkludert. Maskinen bør klare DVD og de mest krevende spillene uten problemer.

Hva jeg tror jeg trenger:
    -512 MB
    -P4, 2,4-2,8 GHz
    -DVD-spiller
    -minst 40 GB HD
    -bra grafikkkort med s-video og dvi ut.
    -lydkort (trengs det i det hele tatt?) trenger kun digitalutgang.
    -USB 2
    -lavt støynivå
    -enkel skjerm
    -fjernkontroll hadde vært greit
    -lite PC-kabinett med ikke altfor stygg design

Er det mulig å få kjøpt noe slikt ferdig og hva vil det komme på?
    Ja, selv om jeg kan mye data er jeg ganske så grønn når det gjelder PC-er.

Robert-

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med Lygren(se på pc-shop sine sider) og bestill deg en E-cube, så får du alt dette og mer til i en snerten liten sak. Vurderer sterkt å bestille meg en slik selv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det finnes flere maskiner i den genren, blandt annet Shuttle og SLiX. Finner av sidene til pc-shop ikke så mye ut av hva boksen gjør eller ikke gjør. Finnes det noen sider med informasjon om e-cube?

-Hvor god er egentlig Gforce MX440?
    -det står at boksen har "5.1 lydstøtte samt Dolby Digital/DTS". Hvilke andre kilder har man for 5.1? Analoginnganger? Er det digitalutgang? Av hvilken type?
    -den kan bestilles uten lydkort, får man DD og DTS uten lydkort?
    -noen av de ekstra skjermkortene har "TV" og noen har "TV-UT". Hva betyr dette?
    -man har fx. som alternativer for nettverk PCMCIA-kort for trådløs aksess, men har boksen i det hele tatt kontakt for PCMCIA? Jeg kan ikke se det av testen på DinSide.no.
    -og hvordan er det med fjernkontroll på denne boksen?

Jeg er sikkert en vanskelig kunde, men jeg finner informasjonen om e-cube hos pc-shop ganske så motstridende og mer til å forvirre enn til å oppklare. Finnes det noen sider med informasjon om e-cube? Tror nok jeg har endel research igjen før jeg bestiller....

Robert-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Kan nok si meg enig i at informasjonen om e-cube er litt forvirrende, skal prøve å oppklare litt her:

- MX440 er ikke spesielt god på video, da anbefales heller et Radeon kort, faktisk helt fra Radeon 7000 og oppover. Radeon 7000 fungerer greit om du ikke skal benytte noe spesielt med 3D. Radeon 9600/9800 gir både DirectX 9.0 støtte samt bedre 3D ytelse (enda bedre 3D på 9800, ellers lik 9600). I tillegg har du DVI på 9600/9800, noe du ikke har på 7000 kortet.

- 5.1 er i forbindelse med spill som støtter dette. Lydkortet er innebygget i maskinene, og du trenger dermed ikke noe annet lydkort.

- Lydkortet har optisk utgang og støtte for DD/DTS.

- TV og TV-UT er det samme... Litt rotete det er, jeg skal fikse nå! Det betyr at de har TV-utgang.

- Boksen har ikke PCMCIA-slot, henter alle nettverksprodukter fra databasen, inkludert de som passer til bærbare... Du trenger da kun et PCI kort samt base.

- Tuner med fjernkontroll koster ca. 500 ekstra, har ikke lagt ut dette, men komme snart!

Still gjerne flere spørsmål, det er klart vi har litt jobb å gjøre i forbindelse med forklaring etc. på denne modellen...

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg slik at om jeg bestiller en e-cube er det innebygde skjermkortet ikke godt nok, mens jeg greier meg fint med det innebygde lydkortet?

Hvilket skjermkort vil du anbefale til meg? Hvor stor prosessor og hvor mye ram? Jeg skal bruke den til å kjøre film på min X1. Spiller ikke noe særlig - kanskje litt fotballspill.

Har du noe mål i cm på den?

HURRA jeg er blitt viderekommen!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei!

Kan nok si meg enig i at informasjonen om e-cube er litt forvirrende, skal prøve å oppklare litt her:

- MX440 er ikke spesielt god på video, da anbefales heller et Radeon kort, faktisk helt fra Radeon 7000 og oppover. Radeon 7000 fungerer greit om du ikke skal benytte noe spesielt med 3D. Radeon 9600/9800 gir både DirectX 9.0 støtte samt bedre 3D ytelse (enda bedre 3D på 9800, ellers lik 9600). I tillegg har du DVI på 9600/9800, noe du ikke har på 7000 kortet.
    Om man skal spille Half-life 2 og Doom 3 trengs vel god 3D-ytelse, men jeg synes 4300,- er ganske mye for et grafikk-kort, spesielt når man i tillegg betaler for et annet kort som ikke brukes.

- 5.1 er i forbindelse med spill som støtter dette. Lydkortet er innebygget i maskinene, og du trenger dermed ikke noe annet lydkort.

- Lydkortet har optisk utgang og støtte for DD/DTS.
    Hva slags lydkort er inkludert?

- TV og TV-UT er det samme... Litt rotete det er, jeg skal fikse nå! Det betyr at de har TV-utgang.
    Jeg kan ikke se at det enda er fikset, men hva er "TV-utgang? Betyr dette S-video? Når det bare står "med TV" er det lett å tro at det betyr TV-tuner.

Tuner med fjernkontroll koster ca. 500 ekstra, har ikke lagt ut dette, men komme snart!
    Kan fjernkontrollen brukes til annet enn tuneren?

Noen ideer om hvilken konfigurasjon som var brukt ved testen i DinSide.no?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei!

Radeon 9600 fungerer jo fint, det koster 1999.-...

Antar at du kan benytte fjernkontrollen til det meste, da inkludert avspilling av mp3 etc i mediaplayer osv. Har sendt forespørsel til leverandør, så skal jeg poste svaret her umiddelbart!

Legger ut litt ekstra informasjon her:

E-cùbe All-In-One barebone PC.

Basert på Intels i845GE+ICH4 brikkesett, Agere FW323-05 1394a FireWire kontroller og kombinert med RealTek RTL8100B 10/100LAN kontroller er dette en av de beste SFF / micro barebonene på markedet. Kortet er produsert av QDI.

Den har i motsetning til andre maskiner, Xross Blade Cooling Technology som er basert på turbin kjøling. Med tverrgående finner av aluminium er temperaturen konstand og vekten blir holdt lav. Som er resultat av dette har man lav støy, minimal vibrasjon og lang levetid på kjølesystemet.

Chassiet er laget av aluminium og er av meget høy hvalitet både på materiale og utførelse. Den blir levert i retail eske - med alle nødvendige kabler, drivere og manual (runde kabler medfølger). I pakken er det også en Akura S-478 vifte som lyser blått lys - gir en meget "fancy" effekt på hele systemet!

Spesifikasjoner:
    -Intel 82845GE + ICH4
    -Støtter Intel Socket-478 Pentium IV CPUer (inkl. CPU med HyperThread)
    -Støtter Intel Socket-478 Celeron CPUer - 400/533MHz Intel NetBurst FSB
    -To 184-pin DIMM slotter - støtter DDR 200/266/333 SDRAM opp til 2GB
    -Integrert Intel XTREAME grafikk kontroller i 845GE GMCH - AGP 4X
    -AITECH AIT2138 TV Hardware dekoder - TV-UT - 1024x768 oppløsning
    -AClink med AC97 2.2 støtte - RealTek ALC650 6-kanalers AC97 codec - S/PDIF inn & ut støtte
    -Integrert USB 2.0 kontroller i ICH4
    -RealTek RTL8100B 10/100 Base-T
    - Agere FW323-05 1394a
    -1xPCI - 1xAGP 4X
    -SPDIF-Ut opptisk - 2stk. type A USB kontakter - 1stk. RJ-45 LAN port - 1stk. SVHS tilkobling - 1stk. Composite tilkobling
    Utganger front: 2stk. type A USB kontakter - SPDIF-inn optisk - Senter/Bass-ut, Surround-ut og Mik-inn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ... på DinSide benyttet de Ati All in Wonder 9000, med innebygget tuner. Legger dette kortet ut nå, så har du en total-løsning! Fjernkontroll medfølger da!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se om jeg har fått dette riktig:
    -I "barebones" følger det med en TV-tuner?
    -All in Wonder 9000 har for dårlig 3D til spill leser jeg flere steder så om man vil ha både fjernkontroll og god spillmaskin så må man ha inn et ekstra kort med enda en tv-tuner? Og gjør man det så kan man ikke få inn både ekstra grafikk-kort og nettverkskort da boksen kun kan ta 2 ekstra kort?

-Ser forøvrig at Dinside ikke fikk DVI til å virke og at at TV-tuneren ga støy ved deteksjon av NICAM.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med en kompis som har AIW 9000 og han sier det er et gammelt kort som absolutt ikke har god nok 3d-ytelse til de spillene jeg ønsker å spille. AIW 9700 er et alternativ, men det er jo over dobbelt så mye.

Robert-

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Har snakket med en kompis som har AIW 9000 og han sier det er et gammelt kort som absolutt ikke har god nok 3d-ytelse til de spillene jeg ønsker å spille. AIW 9700 er et alternativ, men det er jo over dobbelt så mye.

Robert-
    Er det ikke slik med alt her i livet. No pay, no play. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en test av Doom 3 med forskjellige skjermkort:
    http://www6.tomshardware.com/graphic...x_5900-11.html
    "The frame rates of the FX 5200 and Radeon 9000 were so low as to verge on the unplayable."
    Og det var for et Radeon Pro med 128 MB og videokvaliteten i spillet satt til "Medium". AIW 9000 har etter det jeg skjønner kun 64 MB.

Tro om det er plass til AIW 9700 i e-cube?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg skjønner så kommer 9800 AIW snart så da lønner det seg antagelig å vente litt med innkjøp av dyrt grafikk-kort, men det burde ikke stoppe kjøp av PC med standardkort. Jeg må bare vite om det er plass til kortet.

Robert-

Newcomer Akse sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ferdiglaget HTPC

Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Har tenkt på å få meg en HTPC, men har i motsetning til de de som hittil har postet her tenkt en ferdig pakke med software og alt inkludert. Robert-
    Alt er vel relativt. Selv en ferdig pakke vil aldri bli "plugg and play". Du kan se frem til mye prøving og feiling.

Å sette sammen en HTPC Hardware messig er enkelt, den tricky delen er å sette opp softwaren.

Hele poenget med en HTPC er for meg er å mestre konfigureringen, testing av ny hardware og software, samt all tweakingen.

Er du ute etter en ferdig pakke så vil du spare deg mye trøbbel med å velge en løsning med en standard prog. DVD-spiller istenfor HTPC.

MVH
    Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har absolutt ikke noe imot å teste litt software, men jeg har for eksempel nå funnet at andre har hatt problemer med at shuttle ikke hadde god nok strømforsyning til dette kortet. Og shuttle har strømforsyning som leverer 200W mot 150w på e-cube og jeg aner enda ikke om det i det hele tatt er plass til kortet inne i e-cube. Det er slike problemer jeg vil unngå. Å satse på mini-tower er kanskje tryggere?

Å teste software er som sagt ikke noe problem.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver stadig og leter etter en boks og finner at det er ganske mange mange varianter å få tak i.

e-cube ligner veldig på CFI CF-S968 Barebone hos Komplett.

Ser at siden om e-cuber er oppdatert, men det står fremdeles at man i basispakke får DVI ut. Stemmer dette?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

DVI medfølger som standard... Det er nok samme saken som CFI CF-S968... Komplett får alltid tak i godsakene

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Komplett om 2 uker får inn denne:

http://www.hardwarezone.com/articles...cid=11&aid=726

Liker konseptet, men synes dette ser for mye ut som en kjip microstereo til 999,- i plast. Jeg hadde ikke tenkt å starte venteleken, men jeg er sikker på at jeg vil se systemer med mye bedre design enn dette på IFA og da vil jeg angre kjøpet.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at veldig mange her er opptatt av konfigurasjon av HTPC'ene, men det jeg lurer på er om noen vet hvordan man kan få en slik HTPC helt tyst.

Orker ikke ha en brølende PC, med hvinende harddisk og dvd spiller stående i stua når jeg skal se film. Hva er da vitsen med en bortimot lydløs proj?

Synes de fleste av dagens PC'er støyer for mye til å brukes som kilde for film. Kan det lønne seg å 'underklokke' prosessoren for å slippe unna varmeutvikling og dermed også en del viftestøy.

Det største problemet er vel allikevel diskene og ikke minst DVD spilleren?

The beauty of silence...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er enkelt å fjerne ved bruk av for eksempel heatpipe teknologi. Når det gjelder DVD spiller og hardisker er det mange stillegående varianter å få kjøpt. Mine hardisker hører jeg knapt når jeg lytter etter dem. DVD spilleren støyer ikke mer enn en stasjonær DVD spiller. Softwaren styrer den slik at den jobber med 1x hastighet ved filmvisning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •